پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 دی 1400 ساعت 20:10:: شناسه خبر: 111941

مردم نگران مجوز ماده ۲۳ پروژه‌های ملی استان نباشند

شهابی با انتقاد از شیوه قلم‌زنی یک سایت خاص، گفت که نمایندگان قبلی استان هم حقیقتا زحمات زیادی کشیدند و اگر نقدی شده شک ندارم از روی دلسوزی بوده، نمایندگان فعلی هم در حال تلاش هستند و آنچه اکنون مهم است این بوده که همه در کنار هم باشیم و برای این مردم کاری کنیم نه اینکه حواشی را سوار بر متن کنیم.

صدای جنوب:

علی شهابی‌نسب، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد که دوران مدیریتی متفاوت و نسبتا موفقی در این سازمان داشته، در نشست خبری خود با اهالی رسانه، به نکات مهمی اشاره کرد.

او که در دولت قبلی منصوب شد در این نشست خبری و در پاسخ به یک سوال، خود را مدیر نظام جمهوری اسلامی ایران نامید و گفت که تا لحظه‌ای که این مسئولیت را دارم با همان انگیزه و توان کارم را انجام می‌دهم؛ همگاران من شهادت می‌دهند که از صبح تا ۱۲ شب پیگیر کارها و وظایف محوله هستم.

شهابی افزود: در حال حاضر من مدیر دولت سیزدهم هستم و با تمام توان مجری و مدافع برنامه‌ها و سیاست‌های این دولت خواهم بود چرا که مهم مردم و نظام هستند نه این دولت و آن دولت.


شهابی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین در این نشست به زبان ساده اما کارشناسی بودجه دولت ابراهیم رئیسی و رویکردهای مهم و متفاوت آن با دیگر بودجه‌ها را تشریح کرد.

شهابی افزایش اختیارات مدیران استانی را یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های رویکردی بودجه ۱۴۰۱ دانست و توضیح داد: صندوقی به اسم عدالت و پیشرفت در استان‌ها تشکیل شده که منابع بانکی، سرمایه بخش خصوصی، فروش اموال مازاد دولت، مالیات و هر درآمدی در استان به حساب این صندوق ریخته می‌شود که به تشخیص مدیران استانی در حوزه اشتغال و زیرساخت‌ها هزینه می‌شود.

وی گفت قبلا این درآمدها از جمله فروش اموال مازاد دولت و مازاد درآمد هر استانی، به خزانه دولت در تهران ریخته می‌شد که شاید بخشی از آن و شاید هم هیچ مبلعی به استان‌ها داده نمی‌شد اما اکنون همه این مبالغ در درون استان و با تصمیم مدیریت ارشد استان هزینه می‌شوند که اقدامی بسیار خوب و تحول‌آفرین خواهد بود.
وی همچنین از افزایش قابل ملاحظه اختیارات استان‌ها در پروژه‌های ملی سخن گفت و توضیح داد: حدود ۸۵ درصد بودجه پروژه‌ها ملی است اما در این بودجه پروژه‌های ملی و اعتبارات آن‌ها استانی شده و در در استان‌ها تصمیم گرفته می‌شود که به کدام پروژه چه مبلغی داده شود.
وی به برخی حرف‌های غیرکارشناسی و شایعاتی روزهای احیر هم اشاره کرد و گفت که اینکه گفته شده پروژه‌های ملی، استانی شدند و باید از بودجه استان به این پروژه‌ها، اعتبار داد، صحت ندارد بلکه پروژه‌های ملی به همراه اعتبارات آن‌ها به استان‌ها آمدند.
وی تصریح کرد: افزایش قابل توجه اعتبارات مناطق محروم از دیگر نکات مثبت بودجه ۱۴۰۱ است.
شهابی با یک تحلیل قابل تأمل، ۷۰ درصد تولید ناخالص کشور(سهم از اقتصاد کشور) را در اختیار فقط ۱۰ استان دانست و گفت: هفت استان توسعه نیافته در کشور سهم کمتر از ۶ درصد از تولید ناخالص کشور را دارند و این یعنی اینکه توجه به مناطق محروم و رویکرد توزیع عادلانه ثروت و امکانات در این بودجه می‌تواند تحول‌آفرین باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: مهار هزینه‌های دولت از دیگر رویکردهای این بودجه است به طوری که رشد ۱۰۴ درصدی هزینه‌های دولت به دلایلی چون کرونا و همسان‌سازی حقوق‌ها در این بودجه، پنج درصد پیش‌بینی شده است.
شهابی ادامه داد: رشد پنج درصدی تا ۲۹ درصدی حقوق کارمندان دولت، کاهش شدید وابستگی به فروش نفت، توجه جدی به آمایش سرزمینی و استعدادهای هر منطقه، پیش‌بینی رشد هشت درصدی اقتصاد، مهار نرخ فزاینده تورم، کاهش ضریب جینی (توزیع عادلانه امکانات و ثروت، ثبات اقتصادی و تثبیت قیمت‌ها از دیگر اهداف مهم بودجه ۱۴۰۱ در دولت سیزدهم هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دیدگاه برخی منتقدین بودجه ۱۴۰۱ هم اشاره کرد و گفت اینکه می‌گویند مالیات را افزایش دادند تا فشار بر گرده مردم بیشتر شود، صحت ندارد؛ او توضیح داد که افزایش درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در بودجه به هیچ عنوان به معنای فشار بیشتر بر مردم و مالیات بیشتر نیست بلکه به معنی جلوگیری از فرارهای مالیاتی است؛ پس به جای اینکه مالیات بیشتری از مردم و شرکت‌ها بگیریم، آن دسته از افراد و شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که مالیات نمی‌دهند را وادار به پرداخت مالیات می‌کنیم چرا که این پول حق مردم و این استان است.

شهابی گفت: در حال حاضر بیش از یکصد هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که عمدتا دست ۱۰ درصد از افراد مرفه و نهادها و بنگاه‌های پردرآمد هستند؛ لذا گرفتن این مالیات‌ها به معنای فشار بیشتر بر مردم نیست و باید همه مطابق قانون و متناسب با درآمد، مالیات دهند نه اینکه یک عده مالیات بدهند و عده‌ای هم ندهند.
مرد شماره یک بودجه کهگیلویه و بویراحمد همچنین از واقعیت مهمی پرده برداشت و تأکید کرد: در همین استان خودمان شرکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای زیادی هستند که مالیات آن‌ها مستقیما در مرکز یعنی تهران پرداخت می‌شود و هیچ سودی برای این استان ندارند؛ بودجه دولت رئیسی به دنبال شفافیت  عدالت در پرداخت مالیات است نه افزایش آن.
شهابی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه مجوز ماده ۲۳ پروژه‌های ملی در اختیار سازمان مدیریت نیست، گفت: تلاش‌های خوبی برای اخذ این مجوز برای بسیاری از پروژه‌هایی که از بودجه جدید حذف شدند، انجام شده و مشکل تعداد زیادی از آن‌ها حل شده و بقیه هم حل خواهد شد و مردم نگران نباشند.
وی افزود: اگر پروژه‌ای در بودجه باشد اما چون مجوز ماده ۲۳ یعنی مطالعات فرهنگی و زیست محیطی را نداشته باشد، اعتباری به آن داده نشود، تفاوتی با اینکه حذف شوند ندارند اما این مشکل را به کمک مدیران استانی و نمایندگان پیگیری می‌کنیم.

شهابی با انتقاد از شیوه قلم‌زنی یک سایت خاص، گفت که نمایندگان قبلی استان هم حقیقتا زحمات زیادی کشیدند و اگر نقدی شده شک ندارم از روی دلسوزی بوده، نمایندگان فعلی هم در حال تلاش هستند و آنچه اکنون مهم است این بوده که همه در کنار هم باشیم و برای این مردم کاری کنیم نه اینکه حواشی را سوار بر متن کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: در زمینه بودجه این استان در سالیان اخیر اقدامات قابل تحسینی صورت گرفت اما من با آقای احمدزاده، استاندار این استان کاملا موافقم که عمق  محرومیت در کهگیلویه و بویراحمد آنقدر زیاد است که رشد ۲۹ درصدی بودجه هم بسیار ناچیز است.ریواس جنوب

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت