پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 13 اردیبهشت 1403 ساعت 19:02:: شناسه خبر: 145747

تحلیلی بر اجلاسیه سرداران و۴۲۲شهید کهگیلویه

رسانه‌های مختلف استان تصاویر، سخنرانی و کلیپ های مختلفی از این مراسم باشکوه را در رسانه‌های خود منعکس کردند که ما در این یادداشت قصد داریم به صورت دقیقتر به این اجلاس باشکوه و معنوی بپردازیم.

صدای جنوب:

این روزها حال و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد بیشتر روی برنامه‌های دومین کنگره ملی شهدای استان متمرکز است و بعد از برگزاری باشکوه اجلاسیه شهدای ارتش استان در گچساران این بار اجلاسیه شهدای شهرستان کهگیلویه در مرکز این شهرستان برگزار شد.

رسانه‌های مختلف استان تصاویر، سخنرانی و کلیپ های مختلفی از این مراسم باشکوه را در رسانه‌های خود منعکس کردند که ما در این یادداشت قصد داریم به صورت دقیقتر به این اجلاس باشکوه و معنوی بپردازیم.
۱- فضاسازی شهری و نصب تصاویر شهدا:  تصاویر و داربست‌هایی با عکس شهدای عزیز شهرستان در قسمت های مختلف شهر دهدشت نصب شده بود. این تصاویر در مسیرهای منتهی به مراسم یعنی دانشگاه آزاد تعداد بیشتری داشت.
اطلاع رسانی در مورد زمان و مکان و هم چنین سخنران ملی اجلاسیه و  راهنمای مسیر نیز به خوبی در سطح شهر انجام شده بود.

 

۲- برگزاری نشست خبری توسط فرمانده سپاه شهرستان که ۲ روز  قبل از اجلاسیه انجام شد باعث اطلاع رسانی بیشتر شد و بیان اقدامات و برنامه های انجام شده در شهرستان قبل از برگزاری اجلاسیه اصلی شهرستان توسط فرمانده سپاه کار شایسته ای بود.

۳- در کنار اطلاع رسانی های مکرر شبکه دنا،  رسانه های استان نیز هم مثل اجلاسیه ارتش یک خبر هماهنگ در مورد سخنرانی معاون رئیس جمهور در اجلاسیه کهگیلویه را به طور گسترده در فضای رسانه ای و مجازی استان منتشر کردند که این موضوع نیز موج اطلاع رسانی را قوی تر و گسترده تر کرد‌.

۴- موج حضور مردمی از ساعتی قبل از شروع مراسم در خیابان منتهی به دانشگاه آزاد که محل برگزاری اجلاسیه بود به چشم می خورد.
کارکنان خدوم انتظامی در مسیر منتهی به مراسم، حضور داشته و با ایجاد نظم، عبور و مرور و امنیت را کنترل می کردند.

۵- نمایشگاه ادوات نظامی و غرفه های فرهنگی متعدد در ورودی مکان اجلاسیه بسیار جالب توجه بود و سطحی بالاتر از اجلاسیه ارتش در گچساران داشت. این نمایشگاه تا پایان مراسم بسیار شلوغ و مورد توجه مردم بود. نمایشگاه و  حال هوای مراسم شبیه اربعین حسینی بود.

۶- برخلاف اجلاسیه شهدای ارتش، اجلاسیه شهدای کهگیلویه در فضای باز برگزار شده بود و تعداد ۳ هزار صندلی برای شرکت کنندگان پیش بینی شده بود. چند ویدئو وال بزرگ نیز برای جمعیت در فواصل مختلف پیش بینی شده بود که تصاویر زنده ی مراسم را پخش می کرد. تصاویر هوایی از جمعیت انبوه شرکت کننده در مراسم نیز توسط هلی شات( ریز پرنده های تصویربرداری) به صورت زنده پخش می شد.

 

۷- با وجود پیش بینی ۳ هزار صندلی برای شرکت کنندگان اما حجم استقبال مردم شهید پرور شهرستان و دلدادگی آن ها به مراسم شهدا به حدی بود که تقریبا به همین میزان نیز هم مردم شریف دهدشت روی پا ایستاده یا روی چمن ها نشسته بودند. گزارش ها حاکی است حجم زیادی از مردم هم به دلیل نبود جا بعد از بازدید از نمایشگاه به منزل خود برگشتند.
جمع شدن این همه انسان برای شرکت در اجلاسیه های شهدا در برنامه دومین کنگره شهدای استان عادی نیست. معلوم نیست چه چیزی یا چه کسی اینگونه قلب ها را به سمت این مراسم ها هدایت و مجتمع می کند. آیا شهدا خود این کار را می کنند؟

۸- این حجم از استقبال البته باید مورد توجه متولیان برگزاری اجلاسیه های دیگر شهرستان ها باشد و تعداد بسیار بیشتری صندلی برای شرکت کنندگان درنظر بگیرند.

۹- سطح برگزاری برنامه و توجه به جزییات در نحوه اجرای اجلاسیه شهدای کهگیلویه و حتی ارتش به حدی بالا بود که قطعاً از این پس توقعات از نحوه اجرای برنامه های فرهنگی دیگر سازمان و ادارات بالا رفته و مردم برنامه های سطح پایین را نمی پذیرند.  (مثل نحوه اجرای پخش قران که ابتدا کلیپی پخش شده و همزمان دختران دانش آموز با لباس های سفید و فرشته گونه به سمت جایگاه رفته و کتاب قرآن را در یک سینی تقدیم قاری کردند و تا پایان مراسم هم پشت سر و اطراف قاری ایستاده بودند‌. بعد از پایان تلاوت قرآن، قاری مجددا قرآن را تحویل فرشته ها داد و این گونه تلاوت قران در این مراسم تبدیل به یک اقدام اثرگذار، هنری و جذاب شد‌. این توجه به جزییات در دیگر بخش های برنامه نیز کاملا مشاهده می شد. به نوعی تک تک برنامه ها فکر شده و کارگردانی شده بود تا مورد توجه همه سلایق و سنین به ویژه نسل نوجوان و جوان که سلیقه مشکل پسندی دارند قرار بگیرد و موجب اشنایی بیشتر با فرهنگ شهدا و دفاع مقدس گردد.
در واقع شان و جایگاه شهدا باعث برگزاری برنامه با این کیفیت شده است.

 

۱۰- در این مراسم ها استقبال و حضور خبرنگاران کهگیلویه ای و هم چنین خبرنگاران مرکز استان و دیگر شهرستان ها جهت پوشش مراسم بسیار خوب بود و جای قدردانی دارد‌.
قسمتی از سمت راست چند متر مانده به جایگاه مراسم را برای خبرنگاران جهت پوشش خبری درنظر گرفته بودند که فقط توسط داربست بسته شده بود و فاقد صندلی، میز یا امکاناتی مثل پریز برق برای شارژ ادوات آن ها بود و خبرنگاران از آن استقبالی نکردند.
لازم است برای اجلاسیه های بعدی این موضوع  مدنظر قرار بگیرد و جای قرارگیری خبرنگاران و پیش بینی امکانات لازم باید برای این قشر زحمت کش و مهم انجام شود.

۱۱- چند غرفه در ورودی مراسم کار پذیرایی، توزیع و پخش آب، شربت و حتی آش را برای شرکت کنندگان به عهده داشتند.

۱۲- نحوه توزیع بسته های فرهنگی مربوط به اجلاسیه در ابتدای مراسم جالب نبود و موجب تجمع و بی نظمی بود که باید برای این بخش در اجلاسیه های بعدی فکر دیگری شود.

۱۳-  باید به تعداد بالای سخنرانان در این مراسم نیز اشاره کرد که کمی برنامه را خسته کننده کرد و بخش تئاتر و نمایش در پایان مراسم را که کیفیت خوبی هم داشت کم اثر کرد. این برنامه در انتهای مراسم پیش بینی شده بود و برخی از شرکت کنندگان آن را به دلیل خستگی و ترک محل اجلاسیه ندیدند.

یک سخنران شهرستانی برای خیرمقدم و سپس یک سخنران اصلی( مهمان برنامه) کافی است و نیازی به سخنرانی همه مسئولان نیست.
جالب این بود که سپاه شهرستان به عنوان متولی اصلی برنامه،  سخنرانی نداشتند و با توجه به سخنرانی امام جمعه شهرستان، استاندار و سپس نماینده محترم ولی فقیه و در آخر نیز معاون اجرایی رییس جمهور، آنها ترجیح دادند در این برنامه سخنرانی نداشته باشند تا مراسم طولانی‌تر نشود.

۱۳- به نظر می‌رسد انتخاب قاری و مجری مراسم از میان اهالی شهرستان کهگیلویه به صورت فکر شده بوده اما باید گفت قاری می‌توانست بهتر باشد و مجری مراسم نیز با وجود تسلط خوب و تجربه کافی اما قادر نبود شور و حال مناسبی در برنامه ایجاد کند و برنامه را به صورت یکنواخت اجرا می‌کرد.

۱۴- با توجه به حضور معاون اجرایی رئیس جمهور، سخنرانی استاندار بیشتر به گزارش عملکرد و همچنین درخواست‌هایی از این معاون برای پیگیری مشکلات و مطالبات شهرستان و استان معطوف شد و چندان به موضوعات مربوط به شهدا یا جهاد تبیین پرداخته نشد.
تعداد بالای شرکت کنندگان هم فرصت مغتنمی بود که استاندار خودی نشان داده و در کنار گزارش عملکرد به مردم، قدرت مطالبه گری خود را برای پیگیری حقوق مردم استان به رخ بکشد. با توجه به این که چنین جمعیتی در مراسمات مشابه دیگری برای استاندار فراهم  نمی‌شود او به خوبی از این فرصت استفاده کرد.

۱۵- تصاویر هوایی هلی شات خبرنگاران نشان می‌داد که تا چند کیلومتر آن طرف‌تر از جایگاه مراسم، خودروها به صورت فشرده پارک شده بود و ترافیک سنگینی قبل از آغاز مراسم ایجاد شده بود. مردم مجبور شدند خودروهای خود را تا ۳ کیلومتر عقب‌تر پارک نموده و به صورت پیاده به سمت مراسم حرکت کنند.

۱۶- کلیپ معرفی ظرفیت های مختلف استان و هم چنین اشاره به قهرمانی ها و سوابق درخشان استان از قدیم تا کنون که به صورت نماهنگ و خوانندگی زیبا همراه شده بود، بسیار جالب توجه بود و مورد استقبال مردم قرار گرفت فعالین فرهنگی و رسانه‌ای هم نسبت به کیفیت بالای این کار اذعان داشتند.

۱۷- تولیدات هنری و رسانه‌ای مانند پخش موشن گرافیک معرفی شهرستان کهگیلویه و هم چنین بزرگان شهرستان مثل مرحوم آمیراحمد تقوی کاری باکیفیت و خوب بود‌.

۱۸-نکته پایانی اینکه طبق برآوردها تعداد زیادی از هم استانی‌ها در دیگر شهرستان ها از طریق شبکه دنا و دیگر شبکه‌های سراسری نسبت به تماشای این اجلاسیه اقدام کرده بودند اما متاسفانه اغلب آن ها به کیفیت پایین تصاویر اشاره کردند و از نحوه پخش برنامه نیز  گلایه داشتند.
آنها می‌گویند مثلاً در زمان پخش سرود توسط دانش آموزان که بسیار هم خوب  توسط آنها اجرا شد، تصاویر شبکه دنا روی عموم جمعیت بود و دانش‌آموزان را نشان نمی‌داد. در مورد کیفیت پخش هم اگر تجهیزات باکیفیت تری برای ضبط وجود داشت بسیار بهتر بود.

 

۱۹- در جمع‌بندی باید گفت همان گونه که پیش بینی میشد برگزاری اجلاسیه های شهدا توانسته است فضای فرهنگی استان را کاملاً تحت تاثیر قرار دهد و موجب پراکنده شده عطر و بوی شهدا و افزایش فضای معنویت متبرک به نام شهدا در استان شود. ان شالله این اتفاق در سطحی گسترده تر و عمیق صورت بگیرد و به برکت یاد و نام شهدا شاهد کاهش آسیب های فرهنگی در استان باشیم.

هر چند کیفیت برگزاری اجلاسیه ها و میزان اثربخشی آن ها بسیار خوب ارزیابی می شود اما لازم است در سطح موجود متوقف نشده و به دنبال افزایش کیفیت برنامه ها و کاهش و رفعِ اندک نقایص موجود هم باشیم.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت