پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 26 فروردین 1401 ساعت 21:01:: شناسه خبر: 118422

علمی کردن کشاورزی راه برون رفت از کشاورزی سنتی و خودکفایی کامل در محصولات کشاورزی

صدای جنوب: سرگرد پاسدار ستار غلامی گنجه، مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح استان در بازدید از پایگاه نوآوری طرح جهش تولید در دیمزارهای منطقه گرمسیر که به همت مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) و اساتید و مربیان […]

صدای جنوب:

سرگرد پاسدار ستار غلامی گنجه، مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح استان در بازدید از پایگاه نوآوری طرح جهش تولید در دیمزارهای منطقه گرمسیر که به همت مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) و اساتید و مربیان طرح ملی بسیج همگام با کشاورز سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح در شهرستان کهگیلویه اجرا گردیده بود اظهار داشتند، امروزه با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روز افزون جامعه به غذا از یک طرف و از بین رفتن زمین های کشاورزی در اثر تغییر کاربری ها، خشکسالی های اخیر و… شاید تنها راه افزایش عملکرد محصولات کشاورزی، افزایش در واحد سطح می باشد و این محقق نخواهد شد مگر با علمی کردن کشاورزی و استفاده از علم روز کشاورزی.

غلامی افزود: متاسفانه ما شاهد هستیم که کشاورزان ما هنوز به توصیه ها و نظرات علمی کارشناسان بخش کشاورزی توجه خاصی نمی کنند و این امر باعث کاهش معنی داری در تولید محصولات کشاورزی می شود و این چیزیست که ما امروز در این پایگاه نو اوری شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: به نحوی که با توجه به اینکه مزرعه حاضر به صورت دیم کشت گردیده است ولی از مزارع کنار دست این مزرعه که به صورت آبی کشت شده اند افزایش عملکرد قابل ملاحظه و معنی داری دارد و این به دلیل مدیریت علمی در مزرعه هست.
در ادامه جناب آقای دکتر واعظی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و از اساتید برجسته طرح ملی بسیج همگام با کشاورز سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح توضیحات کامل در زمینه ارقام زراعی کشت شده در مزرعه را توضیح دادند.

وی اظهار داشت: پایگاه نوآوری یافته‌‌های تحقیقاتی دیم در کنار طرح جهش تولید در دیمزارها در سال زراعی ۴۰۱-۱۴۰۰ در دو اقلیم سرد (منطقه مارگون) و گرم (منطقه لیر تحرک- سربردیون شهرستان کهگیلویه) اجرا گردید. در منطفه کهگیلویه پایگاه نوآوری مشتمل بر دو فاز / بخش به نژادی با تمام ارقام معرفی شده مناسب کشت در دیمزارها برای محصولات زراعی مختلف اعم ازگندم نان، دوروم، جو، عدس، نخود، ماشک علوفه‌‌ای طلوع و خلر رقم آراز و در فاز/ بخش بررسی نظام‌‌های زراعی مشتمل بر مدیریت تغذیه متعادل (سطوح مختلف تغذیه کودی)، تراکم دانه در واحد سطح (سطوح مختلف تراکم دانه)، بذرمال کردن بذور (با بذرمال فیتوماکس / بدون بذرمال)، کشت به صورت نوتیل یا کشت مستقیم بدون دستکاری زمین زراعی توسط دستگاه کشت مستقیم و عرف زارع(کشت با پنجه غازی) صورت گرفت. کاشت در تاریخ های ۱۰و ۱۱ آذر ماه سال ۱۴۰۰ بدون حداقل عملیات زراعی در بقایای گیاهی کشت قبلی (به خاطر اهمیت بقایای گیاهی در حفظ رطوبت خاک به عنوان عامل محدوده کننده در دیم)صورت گرفت.

در اجرای پایگاه از مراحل اولیه تاکنون رعایت بسته تحقیقاتی دیم مدنظر مجریان این پایگاه بوده است.

در طول دوره رشد به منظور آشناسازی کشاورزان منطقه کلاس های متعددی برگزار گردیده است تا کشاورزان به اهمیت رعایت دستوارلعمل‌‌های تحقیقاتی و بطور خاص مزایای کشت مستقیم و مدیریت بقایای گیاهی آشنا گردند. در روز برگزاری همایش مورخ ۲۴/۰۱/۱۴۰۱ نیز تفاوت بسیار معنی‌‌داری با مزارع اطراف کشاورزان که دقیقاً در همان روز اجرای پایگاه کشت گردیدند، به وضوح مشهود بوده و مورد تایید کشاورزان بازدید کننده قرار گرفت.
در پایان این همایش، سرگرد پاسدار ستار غلامی گنجه، مسئول سازمان بسیج جامعه کشاورزی سپاه فتح ضمن تقدیر و تشکر از همه عوامل اجرایی و دست اندر کار این پایگاه از جمله مجموعه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، سازمان جهاد کشاورزی استان و تمامی شهرستان ها، مجموعه مدیریت ترویج و هماهنگی کشاورزی استان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره، کارشناسان و ناظران استانی و شهرستانی طرح و مربیان طرح ملی بسیج همگام با کشاورز، از جناب آقای دکتر واعظی تقدیر و لوح یادبود از طرف فرمانده سپاه فتح استان سردار خرم دل اهدا گردید.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت