پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 21 تیر 1401 ساعت 08:04:: شناسه خبر: 123232

اندیشه ی بر آداب گفت و گو با دیگران در فضای واقعی و مجازی [با هم بخوانیم و یاد بگیریم]

صدای جنوب؛ مسعود چرامین( مدرس دانشگاه ) تعداد کلمات = ۲۵۸۸ زمان مطالعه ~ ۳ دقیقه گفت وگو *جزو ذات انسان* است. انسان موجود *اجتماعی* است و گفت و گو مهمترین وجه این مدنیت است. گفت‏وگو در نگاه اول امری بدیهی به نظر می‏رسد که همیشه در زندگی اجتماعی خود از آن بهره برده‏ایم. مثل […]

صدای جنوب؛

مسعود چرامین( مدرس دانشگاه )
تعداد کلمات = ۲۵۸۸
زمان مطالعه ~ ۳ دقیقه
گفت وگو *جزو ذات انسان* است. انسان موجود *اجتماعی* است و گفت و گو مهمترین وجه این مدنیت است. گفت‏وگو در نگاه اول امری بدیهی به نظر می‏رسد که همیشه در زندگی اجتماعی خود از آن بهره برده‏ایم. مثل نفس کشیدن است که از لوازم حیات بشر به شمار می‏رود.
در جریان گفت‏وگو تنها اطلاعات رد و بدل نمی‏شود بلکه *اتفاقی پیش ‏می‏آید که انسان‏ها با اندیشه و ذهن یکدیگر آشنا میشوند و از این رهگذر شعور یا خرد جمعی شکل می‏گیرد.*
| در آینه گفت‏وگو با دیگران است که می‏توان ذهن و اندیشه خود را مشاهده کرد. |
« *مارک تواین* » : یک گفتار درست، ابزاری توانمند است،« *حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام*» : هرگاه سخن گوینده با باور درونی اش یکسان باشد، شنونده آن را می پذیرد. و هر گاه با باور درونی اش یکسان نباشد، در جان شنونده از جایگاه خوبی برخوردار نمی شود.
« *سعدی*» :سخن دان پرورده پیر کهن بیندیشد، آن گه بگوید سخن مزن بی تأمل به گفتار دم نکو گوی، اگر دیر گویی چه غم ( اگر گاهی در پرسیدن شتاب نکنیم، پاسخ خود را به مرور زمان خواهیم یافت )
« *دالایی لاما* »:بهترین راه برای حل هر مشکلی در دنیای انسانی این است که همۀ طرف ها بنشینند و گفتگو کنند.
• *انواع گفتگو :* گفت‏وگو انواع مختلفی دارد. گاهی گفت‏وگو به *صورت تصادفی* به وجود می‏آید. یعنی ما بدون قصد قبلی و با کسی که ممکن است *هیچ آشنایی از او نداشته باشیم به گفت‏وگو می‏‎پردازیم*. اما بیشتر مواقع گفت‏وگو برنامه‏ریزی شده است. در گفت‏وگو‏های برنامه‏ریزی شده ممکن است ما از قبل موضوع و هدف خاصی نداشته باشیم که به آن «گفت‏وگوی بالنده» می‏گوییم و یا ممکن است هدف و موضوع معین باشد کــه آن‏ را « *گفت‏وگوی هدف‏دار*» می‏نامیم.
گفت و گو *قلب ارتباطات صمیمی انسانی* است و یقیناً پایه و اساسی است که دیگر جوانب بر آن بنا نهاده می شود. به این معنی که اگر بخواهید در *حوزه های دیگر زندگی خانواده مثل حوزه تربیت فرزند، حوزه مدیریت اقتصادی، حوزه حل تعارض ها و دیگر حوزه های مربوط به خانواده به فهم مشترکی با اعضای خانواده تان دست یابید یا کاری یا با دوستان خود و مشکلات درون جامعه ی* به نتیجه ای منطقی برسید.
• *چند راحل ساده در جهت افزایش مهارت گفتگو با دیگران در فضای حقیقی و مجازی* :

۱- قبل از صحبت کردن فکر کنید.
۲- بیشتر بشنوید و عکس‌العمل و پاسخ مناسبتر نشان دهید.
۳- استفاده از زبان بدن موقع گفت و‌گو تاثیرگذار است.
۴- صحبت ها را واضح بگویید.
۵- تماس چشمی را حفظ کنید.
۶-به جزئیات توجه کنید .
۷-از کلمات مناسب استفاده کنید.
۸- آرام صحبت کنید.
۹-در مورد زندگی شخصی آن‌ها صحبت نکنید .
۱۰-پشت سر دیگران حرف نزدنید و شایعه‌ درست نکنید.
*نتیجه گیری :* نمی توان از اهمیت گفتگو در زندگی فردی چشم پوشی کرد. اما این موضوع زمانی اهمیت ویژه‌ای می‌یابد که *اهداف در جامعه وابسته به گفت و‌ گو باشد*.| *تنها چهار روش و فقط چهار روش هست که ما با جهان اطرافمان ارتباط برقرار می‌کنیم؛ ما بر اساس این چهار روش ارزیابی می‌شویم: چه می‌کنیم، چگونه نگاه می‌کنیم، چه می‌گوییم و چگونه می‌گوییم*.| .*یادگیری آداب بحث و گفتگو می تواند در زمان های مختلف بسیار کارآمد باشد. گاهی اوقات زمانی که با شخص یا جمعی در حال گفتگو هستیم به علت برخی اختلاف سلیقه ها و عقاید کار به جاهای باریک کشیده و گفتگو تبدیل به بحث و جدل می شود. در این هنگام است که استفاده از کلام نادرست و نسنجیده شدت تنش را تشدید خواهد کرد. اینجاست که باید آداب بحث و گفتگو را برای جلوگیری از هرگونه تنش به کار گیرید*.
در یک بحث و گفتگو اگر فردی به دنبال « *حقیقت* » باشد ، *هرگز به دنبال شکست دادن طرف مقابل خود در بحث نخواهد بود*. چون اصلا بحث را جایی برای شکست و پیروزی نمی داند . *بلکه فقط به دنبال حقیقت است ، تعصبی هم روی گفته ی خود ندارد ، اگر گفته اش غلط بود ، آن را خواهد پذیرفت و اگر هم درست بود که مشکلی نیست.*

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت