پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 24 آبان 1401 ساعت 08:08:: شناسه خبر: 127703

تفاهم نامه ماده ۵۶ در کهگیلویه و بویراحمد برای تکمیل سدتنگ سرخ ؛ گامی ماندگار در توسعه

بنا به تاکید رئیس جمهور در بازدید مهرماه ۱۴۰۰ از سد تنگ سرخ بویراحمد، نخستین تفاهم نامه ماده ۵۶ در تاریخ استان کهگیلویه و بویراحمد برای این سد با مبلغ ۱۱۵ میلیارد تومان در دولت سیزدهم امضا شد که این مهم اقدامی ماندگار در رونق و آبادانی استان خواهد بود .

به گزارش صدای جنوب  سد تنگ سرخ بویراحمد با هدف تامین آب بلند مدت آشامیدنی و صنعتی شهر یاسوج و روستاهای اطراف آن، افزایش جذب گردشگر و کنترل سیلاب در حال ساخت است و تکمیل آن تاثیر گسترده ای بر این منطقه خواهد گذاشت.

سد تنگ سرخ بعد از یک دهه مطالعات مختلف زمین شناسی ، ژئوتکنیک ، هیدرولوژی ، پدافند غیر عامل ، باستان شناسی و نیز زیست محیطی به منظور تامین آب شرب ، صنعت و کشاورزی شهرستان های بویراحمد و دنا در اواخر دهه ۸۰ طراحی و در سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شد.

با اینکه کهگیلویه و بویراحمد به سرزمین چشمه سارها و آبشار ها و رودهای خروشان معروف است اما بیشتر شهرهای آن به ویژه در یاسوج مرکز استان در بیشتر ماه های سال با کم آبی و تنش آبی مواجهند.

رئیس جمهور در سفر استانی و بازدید مهرماه ۱۴۰۰ خود از سد تنگ سرخ تاکید کرد که عملیات اجرایی و ساخت این سد باید سریع تر ادامه یابد و با عملی شدن ماده ۵۶ (تسهیلات ) از طریق بانکها و  افزایش  اعتبارات تکمیلی در کوهتاترین زمان ممکن این سد مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این باره  گفت:  تفاهم نامه ای میان بانک رفاه کارگران و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای امضا شد که این اقدام ماندگار و مبارک موجب امیدآفرینی در جامعه می شود.

سید احسان عسکری افزود: این مهم کاری نو و خط شکن است و کار بزرگی به شمار می آید از این جهت که تامین نیاز و مالی دولت ها معمولا در حوزه درآمدهای دولت دیده می شود و بهره بردن از ظرفیت ماده ۵۶ برای تامین نیازهای دولت با استفاده از تسهیلات و منابع بانک ها یک نوع ابتکار است.

وی تاکید کرد: امضای تفاهم نامه مذکور، سبب می شود که پروژه ها طولانی مدت نشوند و منابع هم هدر داده نمی شود.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در دولت همه پرداخت ها به خوبی صورت می گیرد شاید برخی مواقع با تاخیر همراه باشد اما پرداخت ها انجام می گیرد.

عسکری ادامه داد: هم اینک ۲ اتفاق  مبارک اتفاق افتاده یکی اینکه سد تنگ سرخ سدی است که اکوسیستمی که پیرامون آن شکل می گیرد بر جذابیت یاسوج به شدت می افزاید و حوزه گردشگری و سفره های آب زیرزمینی را تقویت می کند.

وی تصریح کرد: مصارف حوزه صنعت، شرب، کشاورزی به خوبی دیده شده و ابعاد مخفی این سد بسیار قوی تر و بیشتر است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سوی دیگر منابع این سد تامین شده است و امروز روز به یادماندنی خواهد بود به جهت رویکرد تامین مالی و هم به خاطر آثاری که سد تنگ سرخ بر مجموعه اقتصادی استان و مرکز استان خواهد گذاشت.

 

عسکری افزود: تحولاتی که در استان اتفاق می افتد باید به مردم رسانده شود و با توجه به اتفاقات اخیر ، آگاهسازی آن ها ضرورت دارد زیرا پمپاژ های اخبار کذب توسط رسانه های معاند در حال انتشار است.

وی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد امروز به یک کارگاه سازندگی در حوزه اقتصاد و مباحث زیرساختی تبدیل شده است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: باید از پیگیری های مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان و بانک رفاه کارگران برای اعتبارات سد تنگ سرخ تقدیر کرد.

عسکری با اشاره به نقش رسانه در آگاهی رسانی به جامعه، ادامه داد: رسانه بخشی از توانمندی ها و قابلیت های استان است که موفقیت ها و تحولات استان را به گوش مردم برساند.

وی تاکید کرد: متولیان حوزه اقتصادی تلاش خود را برای تعامل با رسانه باید بیشتر کنند هنوز خیلی از مردم عملکرد های ما را کمتر می بینند.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: می طلبد نقاط قوت پررنگ شوند بنابراین دست یاری به حوزه رسانه استان دراز می کنیم.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۱۱ پروژه ملی و ۳۳ پروژه استانی در بخش آب به ارزش قراردادی بیش از ۶ هزار میلیارد تومان وجود دارد.

آرش مصلح افزود: این طرح ها در قالب سد، آب شرب، کشاورزی، صنعت، ساماندهی رودخانه، تغذیه مصنوعی و دیگر موراد هستند.

وی تاکید کرد: امسال ۳۷ مناقصه به ارزش ۲ تریلیون تومان برگزار شده و هزار میلیارد تومان هم آماده کلنگ زنی و افتتاح است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آخرین مناقصه شرکت آب منطقه ای استان سد سقاوه به ارزش ۴۳۸ میلیارد تومان که پیمانکار در حال فرآیند ایجاد کارگاه است.

مصلح تاکید کرد: یکی از بزرگترین و مهم ترین طرح های استان سد تنگ سرخ است که حدود ۱۱ سال به صورت لاک پشتی و با مشکلات اعتباری دست و پنجه نرم می کرد.

وی عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون تحولاتی در این پروژه شامل اعتباری، مدیریتی و اجتماعی بسیار مطلوب اتفاق افتاده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: در همین سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به اهتمام مدیران ارشد برنامه و بودجه در لایحه بودجه داریم و ۱۷۰ میلیارد تومان تهاتر نفت برای پروژه وجود دارد و تاکنون ۵۰ میلیارد تومان به شرکت آب منطقه ای تخصیص داده اند و ۳۲ میلیارد تومان تخصیص نقدی بوده است.

مصلح ادامه داد: بعد از ۱۱ سال با مردم سد تنگ سرخ به توافق رسیدیم و در حال حاضر ۲۵ میلیارد تومان پول برای تملک در حساب آب منطقه ای وجود دارد و از هفته بعد تملک ها شروع خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از سیاست های دولت آیت الله رئیسی استفاده از تمام ظرفیت ها برای طرح های عمرانی است از جمله ماده ۵۶، فاینانس داخلی و خارجی، فروش اموال مازاد، تهاتر نفت، تامین منابع داخلی و دیگر موارد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: برای سد تنگ سرخ یک فرایند کاملی تعریف شد و با هماهنگی مدیران استانی و ملی، یکی از این ظرفیت ها ماده ۵۶ بوده که تامین مالی صورت گرفت.

 

مصلح بیان کرد: نخستین تفاهم نامه مربوط به ماده ۵۶ اولین بار در تاریخ استان و در حوزه آبی  برای سد تنگ سرخ امضا شد.

وی تصریح کرد: چندین جلسه در استان و مرکز برگزار و در نهایت منتج به تفاهم نامه ای شد و این تفاهم نامه بین استان و بانک رفاه کارگران در سطح ملی مبادله شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: قرار است ۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای اجرای سد تنگ سرخ در چند بخش مختلف شامل بدنه، سرریز، تجهیزات ابزار دقیق و غیره در اختیار آب منطقه ای قرار گیرد که این مهم باعث تحول اساسی در سد خواهد شد.

مصلح گفت: هم اینک ۱۲۰ میلیارد تومان مطالبات پیمانکار و ۳۰۰ میلیارد تومان باید برای تملک پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: تحولات مثبتی در سد ایجاد خواهد شد و سد تنگ سرخ قرار است جمعیت ۳۰۰ هزار نفر جمعیت را در کهگیلویه و بویراحمد و ۵۰۰ هزار نفر در استان فارس، چهار شهرک صنعتی و کارخانه سیمان مارگون، چهار هزار و ۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی و زیرساخت های گردشگری و کنترل سیلاب را انجام بدهد.

وی گفت: هرگونه تامین اعتبار برای این سد منافع آن به نظام، استان و مردم بر می گردد.

مصلح ادامه داد: با احداث سد تنگ سرخ ۱۳ میلیون متر مکعب تخصیص آب به صنایع صورت می گیرد و هزار و ۲۰۰ طرح صنعتی در حوزه بویراحمد می تواند احداث شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد افزود: هر گونه سرمایه گذاری در بخش آب پیشران اقتصاد، تحول و امنیت در استان است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سد تنگ سرخ حدود هشت سالی است که برای آن خیلی زحمت کشیده شده است در حال حاضر تنها پروژه ای که موافقت کتبی آن برای استفاده از ماده ۵۶ گرفته شده سد تنگ سرخ است.

علی شهابی نسب افزود: در گذشته اعتبارات قطره چکانی به آن تعلق می گرفت که امکان پیشرفت طرح به طور چشمگیر وجود نداشت.

وی ادامه داد: سد کوثر در کهگیلویه و بویراحمد احداث شد و چهار استان از آن بهره مند شده اند اما دهدشت، لیکک و سوق تشنه هستند، از سوی دیگر سد تنگ سرخ در این مدت ۱۱ سال به صورت قطره چکانی اعتبار گرفت اما اکنون به همت دولت سیزدهم تحولات خوبی در حوزه منابع صورت گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با اجرای این پروژه استان به طور کلی تحول پیدا خواهد کرد، رئیس جمهور در سفر خود به استان از این سد بازدید کرد و تلاش برای اجرای این طرح ادامه دارد.

مدیر شعب بانک رفاه کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مدیرعامل بانک رفاه کارگران کشور، نگاه ویژه ای به کهگیلویه و بویراحمد در ابعاد مختلف دارد.

عطا فرهنگ افزود: این مهم سبب افتخار بانک رفاه کارگران استان است که برای نخستین بار تفاهم نامه ماده ۵۶ در استان میان این بانک و شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد امضا شده است.

وی خواستار انتقال حساب ادارات در این شعبه شد تا این بانک بتواند خدمات بیشتری به مردم استان ارائه کند.

وی تصریح کرد: آن چه امسال در لایحه بودجه دیده شده اعم از نفت، اسناد خزانه، تهاتر و ماده ۵۶ احساس می کنیم که اکنون سد تنگ سرخ متولد می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: به زودی ۴۵ میلیارد تومان دیگر از محل ماده ۵۶ از طریق بانک توسعه تعاون به این سد اختصاص می یابد.

مصلح ادامه داد: ۱۶۰ میلیارد تومان دیگر علاوه بر این موارد ماده ۵۶ مجوز امسال داریم که هنوز بانک آن مشخص نشده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت