پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 11 مهر 1402 ساعت 11:07:: شناسه خبر: 139679

از «پراکتیلوس» عهد عتیق تا «بارقلیط» عهد جدید/

بشارت نام و مشخصات حضرت محمد(ص) در کتب مقدس

موضوع بشارت کتاب‌های مقدس درخصوص ظهور پیامبری در آخرالزمان نزد جویندگان حقیقت، موضوعی جذاب و تأثیرگذار است. بحثی که بسیاری از جریان‌های افراطی مانند وهابیت سعی در پنهان کردن واقعیت آن دارند و از درِ خشونت به عرصه‌های فکری و اعتقادی ورود پیدا می‌کنند.

صدای جنوب:

قدس نوشت: بسیاری از دانشمندان و مفسران کتاب‌های مقدس نیز بارها اعتراف کرده‌اند در کتاب مقدس آن‌ها بشارت آمدن منجی عالم بشریت آمده است. بشارت‌هایی که بر هیچ فردی انطباق پیدا نمی‌کند جز پیامبر گرامی اسلام(ص). دکتر ابوالفضل روحی، مدیر گروه ادیان و کلام دایر‌ه‌المعارف قرآن کریم و محقق مؤسسه امام خمینی(ره) که تحقیقات بسیاری در ادیان و مذاهب دیگر در مورد ظهور منجی دارد، از نشانه‌های وعده آمدن پیامبر(ص) در کتاب‌های آسمانی می‌گوید.

بارقلیط، پیامبر وعده داده شده در انجیل
دکتر ابوالفضل روحی با بیان اینکه برای بشارت تولد پیامبر(ص) سه دسته گزارش وجود دارد، می‌گوید: بخشی از این گزارش‌ها در عهد عتیق و منبع اصلی یهودیان است. آنجا کلمه پراکتیلوس آمده که در زبان یونانی معادل پسندیده و محمد به زبان عربی است. همین طور آمده پیامبر(ص) از کوهی به نام کوه فاران به پا می‌خیزد. این کوه همان کوه نور است که غار حرا در آن وجود دارد. بنابراین هم اسم با پیامبر (ص) سازگاری دارد، هم با برخاستن پیامبر(ص) از کوه حرا تطابق دارد و هم اینکه مردم را به سمت عدالت هدایت می‌کند. او اضافه می‌کند: در عهد جدید هم که مربوط به مسیحیت است، این سند قوی‌تر می‌شود. در هفت جا واژه فارقلیط و بارقلیط آمده است. در قاموس کتاب مقدس عبری‌زبانان این دو کلمه به معنای احمد و محمد تعبیر شده است. روایت‌های متعددی نیز در مجامع روایی داریم به این مضمون که اسم پیامبر اسلام(ص) در آسمان‌ها احمد و در زمین محمد است. این پژوهشگر حوزه ادیان عنوان می‌کند: علاوه بر این موارد در انجیل برنابا که در کاوش‌های اطراف فلسطین یافت شده به موارد دقیق‌تری اشاره شده است. گفته شده محمد(ص) پس از عیسی می‌آید، از او ۱۲ نسل به وجود آمده و یک دختر به یادگار می‌ماند… اگر این موارد را کنار هم بگذاریم متوجه می‌شویم در انجیل برنابا مشخصات فارقلیط و بارقلیط دقیقاً با پیامبر گرامی اسلام(ص) تطابق دارد.

راهبان و احبار آمدن پیامبر اسلام(ص) را نوید داده‌اند
دکتر روحی به آیه ۶ سوره صف نیز اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در این آیه آمده است: «و اذ قال عیسی ابن مریم یا بنی اسرائیل انی رسول الله الیکم مصدقا لما بین یدی من التوراه و مبشرا برسول یاتی من بعدی اسمه احمد؛ یعنی ای بنی‌اسرائیل! من فرستاده خدا به سوی شما هستم در حالی که تصدیق‌کننده توراتی هستم که پیش از من فرستاده شده و بشارت‌دهنده به رسولی که پس از من می‌آید و نام او احمد است». پس حتماً چنین اتفاقی افتاده است. این آیه ما را هدایت می‌کند که در منابع یهودی و مسیحی به دنبال پیدا کردن نام پیامبر اسلام(ص) باشیم.
مدیر گروه ادیان دایره‌المعارف قرآن کریم بیان می‌کند: در اسناد غیر کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان موارد فراوانی وجود دارد که برخی از راهبان مسیحی یا احبار یهودی، آمدن پیامبر اسلام(ص) را به مخاطبان خود نوید داده‌اند. قرآن مجید نیز خود در آیه ۱۵۷ سوره اعراف به آن اشاره کرده است: «یجدونه مکتوبا عندهم فی التوراه و الانجیل» یعنی پیامبر(ص) را به صورت نوشته شده در تورات و انجیل یافته بودند. یا در آیه ۱۴۶ سوره بقره آمده: «یعرفونه کما یعرفون ابنائهم» یعنی مانند بچه‌هایشـــان پیغمبر(ص) را می‌شناختند که مثال معروف آن ملاقات راهب بزرگ مسیحی در مسیر میان مدینه و شام و بیان ویژگی‌های پیامبر(ص) و نشانه‌ها و اثر نبوت در آن حضرت است.

تحقیقات در متون مقدس به پایان نرسیده است
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان تأکید می‌کند: اسناد تاریخی یهودی‌ها و مسیحیان می‌تواند به کمک آمده و ثابت کند شخص موعود و وعده داده شده پیامبر گرامی اسلام(ص) است. آنچه در باب پیامبر موعود گفته شده تحقیقاتی بوده که تاکنون انجام شده است. این به آن معنا نیست که تحقیق برای یافتن اسنادی که بتواند نبوت پیامبر گرامی اسلام را در منابع یهودی و مسیحی ثابت کند، به پایان رسیده است. باید آیندگان و حتی اندیشمندان حاضر با واژه‌شناسی و تحقیقات در متون مقدس به ویژه در کتاب تلمود که از آن به عنوان تورات شفاهی یاد می‌شود و از کتاب‌های اصلی یهودیت است، نشانه‌های جدیدتری را پیدا کنند. نشانه‌هایی که همگی بیان می‌کند پیامبر گرامی اسلام(ص)، پیامبری است که در کتاب‌های آسمانی به آمدن او وعده داده شده است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت