پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 فروردین 1403 ساعت 23:01:: شناسه خبر: 145005

آیین پشم‌چینی سنتی گوسفندان در گچساران

عشایر کوچرو گچساران در آیین و سنتی دیرینه هر ساله اقدام به پشم چینی گوسقندان خود می کنند؛ آنها از مجموع حدود ۳۰۰ هزار راس دامی که در اختیار دارند، سالانه بالای ۲۴۰ تُن پشم تولید می‌کنند.

به گفته رئیس اداره امور عشایر گچساران، همه ساله دامداران و عشایر کوچروی این شهرستان از اواخراسفند و اوایل بهار تا اردیبهشت ماه با گرم شدن هوا اقدام به پشم چینی گوسفندان خود می کنند.

منصور الوند فر ابراز کرد: پس از شست و شو ی دام در حوضچه و یا رودخانه کار پشم چینی از سوی افراد مجرب با همکاری عشایر صورت می گیرد و از هر گوسفند به طور متوسط نیم تا یک کیلو گرم پشم به دست می آید.

وی گفت: پشم گوسفندان درزندگی عشایر ی از اهمیت فراوان برخوردار است و علاوه بر استفاده در صنایع دستی و صنعتی عشایر شهرستان بخش اعظمی از پشم ها تهیه شده به عنوان مواد اولیه به مراکز صنعتی استان های همجوار صادر می شود.

آیین پشم‌چینی در راستای احیا و گسترش فرهنگ همیاری و همکاری زنان و مردان منطقه با پیشینه‌ای بیش از چند قرن برگزار می‌شود.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.

عشایر گچساران ۳۰۰ هزار راس دام را پرورش می دهند.

عشایر این شهرستان شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری در مناطقی مانند دریلا، آبگندی و کلاغ نشین سکونت دارند.

این قشر مولد سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز ، ۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند

 

منبع ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت