پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 12 خرداد 1403 ساعت 08:03:: شناسه خبر: 146670

طرح سمپاشی دام و اماکن دامی در شهرستان چرام اجرا شد

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چرام با اعلام این خبر گفت: در راستای اجرای طرح مبارزه با بیماری های قابل انتقال از انگلهای خارجی از جمله بیماری تب کریمه کنگو و لمپی اسکین، عملیات سمپاشی بدن دام به صورت رایگان در روستاهای هدف توسط اکیپ مبارزه با بیماریهای دامی اجرا شد.

صدای جنوب:

مهر علی احمدی مطلق افزود: در این طرح تا کنون سمپاشی ۶۰ روستا در سطح شهرستان انجام شده و روستاهای باقی مانده نیز تا پایان خرداد انجام می شود.

وی ادامه داد: در این طرح برای سمپاشی این روستاها تا کنون ۱۸۰ لیتر سم گیتامترین و سایپرمترین استفاده شده که با اولویت واحدهای پرورش دام روستایی، مناطق دارای آلودگی کنه ای زیاد و واحدهای دارای تردد بالای دام بصورت کامال رایگان انجام شد.

احمدی مطلق با بیان اینکه یکی از مهمترین بیماری های مشترک بین انسان و دام بیماری بسیار خطرناک تب کریمه کنگو به شمار می رود، بیان کرد: عامل این بیماری ویروسی است که توسط کنه ها، ابتدا به دام و سپس انسان به طور تصادفی از طریق دام به این بیماری مبتلا می شود. وی اضافه کرد: انگل های خارجی علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی دام وحساس نمودن دامها در ابتلا به انواع بیماریها، در انتقال بسیاری از بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام مانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، لمپی اسکین و …. نقش اساسی دارند و مبارزه با آنها در حفظ سرمایه دامی و تأمین بهداشت عمومی جامعه بسیار موثر است.

احمدی مطلق با بیان اینکه انگلهای خارجی ناقل برخی از بیماریهای ویروسی و تک یاختها از جمله بیماریهای مهم و خطرناک لمپی اسکین، تیلریوز و تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند که سمپاشی دام و اماکن دامی از اصلی ترین روشهای کنترل و پیشگیری از این بیماریها است، عنوان کرد: مکان های تاریک، نمناک و فاقد تهویه مناسب، سقف های چوبی و درز دیوارهای فاقد پوشش سیمان از بهترین مکانها برای تخم ریزی حشرات موزی است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت