پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 مرداد 1403 ساعت 10:05:: شناسه خبر: 148417

تولید زنبورهای گرده افشان مخملی در راه خدمت به بشریت، کشاورزی پایدار و امنیت غذایی

در جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد داشت.استفاده از زنبورهای گرده افشان نقش بسزایی در توسعه کشت های گلخانه ای و کنترل شده در راستای رونق تولید، تداوم امنیت غذایی، مدیریت مصرف منابع آبی، افزایش بهره وری، عبور از کشاورزی سنتی و حرکت به سوی کشاورزی دانش بنیان، تولید محصول استاندارد و همچنین کمک به اشتغالزایی خواهد داشت.

صدای جنوب:

نوشته ای  از شیوا مجذوب/

تولید زنبورهای گرده افشان مخملی در راه خدمت به بشریت، کشاورزی پایدار و امنیت غذایی

افزایش جمعیت کره زمین و نیاز به تولید مواد غذایی، بشر را بر آن داشت که با بهره گیری هر چه بیشتر از طبیعت در راه تامین امنیت غذایی خود به عنوان مهم‌ترین دغدغه انسان برای بقا تا به امروز و همیشه، گام بردارد.
در این میان زنبورها، دسته ای از مفیدترین حشرات کره زمین و یکی از سخت کوش‌ترین گرده افشان‌ها در راه افزایش تولیدات کشاورزی به خدمت انسانها درآمدند.
در بین زنبورها، زنبورهای بامبل یا مخملی به عنوان یکی از بی دردسرترین و سودمندترین حشرات با خصوصیاتی منحصر به فرد از جمله جثه بزرگ تر نسبت به سایر زنبورها و به دنبال آن توانایی بیشتر در گرده افشانی گل‌ها، فعالیت در دماهای پایین و بالاتر از محدوده فعالیت زنبورهای عسل، خشونت کمتر نسبت به سایر گونه زنبورها، فعالیت در هوای ابری و بادی، قدرت لرزاندن گل که به بهبود گرده افشانی گیاهان کمک می‌کند و همچنین حساسیت کمتر نسبت به جابجایی کندو نقش بسزایی در افزایش عملکرد محصولات گلخانه ای دارند.
گل‌های بدون شهد مثل گل گوجه فرنگی برای زنبورهای عسل چندان جالب توجه نیستند اما زنبورهای بامبل به‌خوبی گل‌های گیاه گوجه فرنگی را گرده افشانی می نمایند.
زنبورهای بامبل دارای بدن گرد پوشیده با موم‌های نرم هستند و کاهش آنها در مناطقی از جمله آسیا، اروپا و آمریکای شمالی به عنوان گرده افشان های مهم کشاورزی نگرانی هایی را به دنبال داشته است.
اکنون در استان کوچک کهگیلویه و بویراحمد در ایران پهناور، یک شرکت دانش بنیان توانسته است بر پایه دانش، تجربه، احساس نیاز و توانایی کشور در بخش علوم گرده افشانی به عنوان اولین و تنها تولید کننده زنبورهای گرده افشان گلخانه و باغات در کشور، دانش تکثیر این زنبورها را بومی سازی نماید.
این شرکت با دانش فنی لازم، کیفیت مطلوب، هزینه مناسب، پشتیبانی و مشاوره متناسب با محصول موفق به تکثیر این زنبورها شده و گامی موثر در راستای توسعه کشاورزی، کاهش مصرف سموم، حفظ تنوع گونه های باارزش گیاهی و افزایش تولیدات گلخانه ای کشور برداشته است.
همچنین این شرکت با توانایی شناسایی بسیاری از زنبورهای گرده‌افشان کشور در سطوح مختلف خانواده، جنس، زیرجنس و گونه نخستین موزه زنبورهای گرده افشان ایران و بزرگترین بانک ژن این حشرات مفید با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار گونه زنبور که تاکنون ۴۰۰ گونه آن شناسایی شده اند را راه اندازی نموده است.
اکنون تجاری سازی زنبورهای گرده افشان که بیش از ۵۰ سال در انحصار شرکت های اروپایی بوده است، توسط محققان داخلی در حال انجام است که نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد داشت.
استفاده از زنبورهای گرده افشان نقش بسزایی در توسعه کشت های گلخانه ای و کنترل شده در راستای رونق تولید، تداوم امنیت غذایی، مدیریت مصرف منابع آبی، افزایش بهره وری، عبور از کشاورزی سنتی و حرکت به سوی کشاورزی دانش بنیان، تولید محصول استاندارد و همچنین کمک به اشتغالزایی خواهد داشت و توجه ویژه مسئولین امر در حمایت از ظرفیت علمی و عملی محققان و تولیدکنندگان داخلی، عملیاتی نمودن پژوهشهای انجام شده و صرفه جویی ارزی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    افتتاح غیرحضوری حساب ووام بدون سود از بانک قرض الحسنه مهرایران

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت