پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 خرداد 1395 ساعت 01:03:: شناسه خبر: 2806

سنگ چهره سرفاریاب،سنگی که دیگرچهره نیست

پرونده تخریب کنندگان سنگ چهره ایران برای بررسی دقیق تر به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.

پایگاه خبری صدای جنوب:

ماجرای تخریب سنگ چهره ایران به ۷ ماه پیش بر می گردد.درست زمانی که ۳ نفر از اهالی شهرستان چرام به قصد گرفتن عکس یادگاری از این میراث طبیعی بالا می روند و به دلیل آنکه قسمت های پائینی این سنگ آسیب جدی دیده بود این میراث طبیعی به طور کامل تخریب می شود و بخشی از این سنگ نیز برروی پای یکی از این افراد می افتد و وی را راهی بیمارستان می کند.

به گزارش صدای جنوب،سنگ چهره یا برد چهره در روستای مه گردی از توابع بخش سرفاریاب یکی از جاذبه های طبیعی چندصدساله شهرستان چرام در استان کهکیلویه و بویر احمد محسوب می شد که آبان سال گذشته به دست ۴ نفر از گردشگران و افراد محلی تخریب شد. این سنگ که بر فراز صخره ای به ارتفاع ۱۸۰۰ متر از سطح زمین واقع شده بود همواره مورد استقبال چشمگیر گردشگران داخلی و خارجی قرار داشت به طوری که طبق آمار ارایه شده از سوی میراث فرهنگی شهرستان چرام به طور متوسط هفته ای هزار نفر از این سنگ عجیب و خارج العاده دیدن می کردند.

این سنگ در فاصله ۱۰۰ متری از روستای مه گردی واقع شده که سنگ بزرگی به ابعاد ۵/۱ در ۳ مترمربع و به وزن ۱۰ تن برروی سنگ کوچکی به ارتفاع ۸۰ سانتی متر قرار داشته و به دلیل شکل ظاهری سنگ که از نمای دور شباهت بسیاری به انسانی که بر فراز کوهی ایستاده است، داشت به نام سنگ چهره نامیده می شد که به دلیل ایستایی اش در لبه پرتگاه، نماد استقامت و بردباری انسان را نیز تداعی می کرد.

این اثر طبیعی که به گفته باستان شناسان قدمتش به یک میلیون سال قبل برمی گشت به عنوان نماد گردشگری چرام معروف بود اما هم اینک دیگر وجود ندارد و چنانچه گردشگری بخواهد نمونه این اثر تاریخی و طبیعی را ببیند باید به ایالت مانتایا در آمریکا سفرکند.

این اثر طبیعی به رغم ویژه گی های متعددی که داشته نه تنها در فهرست ملی قرار نگرفت بلکه حفاظت و مراقبت اصولی هم ازآن نمی شد و دست آخر هم با سهل انگاری و شیطنت چند گردشگرنما برای همیشه نابود شد. .

با اینکه سال گذشته از سوی سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام اعلام شد تخریب این اثر طبیعی به صورت کاملاً عمدی صورت گرفته است به طوری که جای پتک و چکش در اطراف و روی این سنگ دیده می شود در حال حاضر و با گذشت بیش از هفت ماه کارشناسان مربوطه بر این باورند که تخریب سنگ چهره اتفاقی و هیچ عمدی هم نبوده است .

به گفته کارشناسان و طبق بررسی های به عمل آمده، سنگ چهره به کلی نابود شده و احتمال بازسازی آن وجود ندارد چرا که وضعیت طبیعی اثر از بین رفته است.
در این رابطه قاسم قائدی به خبرنگار ما می گوید: با اینکه حکم دادگاه مبنی بر عمدی نبودن اقدام گردشگران صادر شده، اما قرار است پرونده در دادگاه تجدیدنظر مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه می کند: متاسفانه در هنگام وقوع این اتفاقات، شایعات متعددی منتشر شد که می توان به تخریب سنگ چهره به بهانه یافتن گنج اشاره کرد.

قائدی با رد چنین شایعاتی، ادامه می دهد: طی تحقیقات گسترده باستان شناسی که در شعاع ۵۰۰ متری از سنگ چهره انجام شد، شواهدی مبنی بر حفاری غیرمجاز مشاهده نشد.

وی می گوید: این منطقه بافت صخره ای دارد و امکان حفاری هم نیست.

در بازنگری های زمین شناسی، سنگ چهره دچار فرسایش و تخریب طبیعی بوده و با فشاری که از وزن گردشگران برروی آن ناشی شده، شکسته است.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام با بیان اینکه متاسفانه در زمان وقوع این حادثه، اظهار نظرات متفاوت و گاهاً بی اساسی هم صورت گرفت، اضافه می کند: ۴ نفری که در رابطه با این پرونده دستگیر شدند سوگند یاد کردند که تنها برای عکاسی از این یادمان طبیعی به محل رفته اند و تخریب آن عمدی نبوده است.

قائدی می افزاید: این چهار نفر از اهالی بخش سرفاریاب بوده و هم اینک نیز به قید ضمانت آزاد هستند و در انتظار حکم دادگاه تجدیدنظر به سر می برند.

وی در ادامه این گفت وگو با تاکید بر اینکه سنگ چهره نماد گردشگری شهرستان چرام محسوب می شد، می گوید: به دلیل صعب العبور بودن منطقه و نبود راه دسترسی مناسب برای تردد خودروها به محل، امکان مرمت و یا بازسازی این نماد وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: سنگ چهره یکی از میراث طبیعی استان محسوب می شد که به دلیل سهل انگاری اهالی بومی منطقه برای همیشه نابود شد و چنانچه بتوان طرحی نیز برای بازسازی آن اجرا کرد باز هم حالت طبیعی سنگ از بین خواهد رفت و به نظر نمی رسد که جلوه مناسبی هم داشته باشد.قائدی می گوید: در حال حاضر برنامه ای برای بازسازی ان نداریم./گپ نیوز

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت