پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 25 اردیبهشت 1399 ساعت 16:02:: شناسه خبر: 76062

ارتباط معیوب دستگاه‌های اجرایی با پیمانکاران/کاغذ پاره یا اسناد خزانه؟!

بحث در مورد پرداخت مطالبات پیمانکاران است که از سنوات قبل تاکنون میلیاردها تومان دستگاه‌های اجرایی به پیمانکاران بدهکار هستند.

صدای جنوب:

فارس نوشت :یکی از مشکلاتی که در استان کهگیلویه و بویراحمد موجب رکود در کارها و فعالیت‌های عمرانی برای آبادانی استان شده ارتباط معیوب دستگاه‌های اجرایی با پیمانکاران است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد تا جایی که سراغ داریم و همواره مورد بحث و مجادله بوده نوع ارتباط مسوولان استان با پیمانکاران بوده که در این نوشتار قصد ورود به زد و بندها و مشکلات آن چنانی و درهم تنیدگی حوزه پیمانکاری و سیاسی را نداریم.

ارتباطات آن چنانی عامل مشکلات میان پیمانکاران و مسوولان؟

بحث در مورد پرداخت مطالبات پیمانکاران است که از سنوات قبل تاکنون میلیاردها تومان دستگاه‌های اجرایی به پیمانکاران بدهکار هستند.

در این که چگونه پیمان‌ها به پیمانکاران واگذار می‌شود به مجالی دیگر نیاز است اما بحث پرداخت مطالبات آن‌ها موضوع دیگری است که تعهدات زیادی برای استان ایجاد شده و روز به روز بر این بدهی‌های افزوده می‌شود.

در سال‌هایی که اعتبارات و بودجه‌ها وضعیت خوبی در استان و در کل کشور ندارند نباید انتظار چندانی از دستگاه‌ها برای پرداخت بدهی و مطالبات پیمانکاران داشته باشیم.

هر چند به عقیده بسیاری از کارشناسان و خود پیمانکاران اگر ارتباط سالم‌تری میان پیمانکاران و مسوولان وجود داشت کار به این جا کشیده نمی‌شد که بدهی چند صد میلیاردی از این رهگذر نصیب استان شود.

اوراقی که مرهم همه زخم‌های پیمانکاران نیست

اما هر چند که اعتبارات و بودجه‌های کنونی به دلایل مختلف از جمله تحریم‌های ظالمانه کفاف نمی‌کند و بسیاری از امور را راکد و یا مختل ساخته اما استفاده از اوراق خزانه در سال‌های اخیر مرهمی بر زخم‌ها شده است هر چند که بسیاری از پیمانکاران با توجه به هزینه‌هایی که کرده‌اند این گونه پرداخت را مرهمی بر دردهای خود نمی‌دانند.

اغلب پیمانکاران معتقدند که اوراق خزانه به مثابه سمی است که به جان پیمانکاران افتاده است اوراقی که امروزه دریافت می شود به شکل عمده مربوط به عملیات عمرانی و اجرایی ۲ سال گذشته است در حالی که اوراقی که به پیمانکاران واگذار می شود مربوط به ۲ سال آینده است و در واقع اوراق ارائه شده به پیمانکاران فاصله ای ۴ ساله با کارهای انجام شده دارد.

آن‌ها می‌گویند از یک سو ارزش پول در این فرایند زمانی افت می کند و از سوی دیگر خالی بودن دست پیمانکاران موجب محدود شدن فعالیت شان و بازده پایین پروژه می شود زیرا آن ها نیازمند نقدینگی می شوند. عدم بازدهی پروژه موجب عدم سوددهی آن می شود.

پیمانکاران می‌گویند اوراق خزانه اسلامی در بازار به قیمت کمتری فروخته می شود، به طور مثال ما اوراقی را از راه و شهرسازی دریافت کردیم اما آن را به ۴۶ درصد زیر قیمت فروختیم و این به معنای ۴۲٫۲ درصد تنزیل است

تنها راهکار پرداخت بدهی صدها میلیارد تومانی پیمانکاران

با همه مشکلاتی که وجود دارد این تنها راهکاری است که برای پرداخت مطالبات پیمانکاران باقی مانده است و دولتی‌ها باید از این تنها راه استفاده بیشتری کنند.

در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از دستگاه‌ها در خصوص جذب اسناد خزانه بسیار بد عمل می‌کنند و توجهی به مشکلات و بدهی‌های پیمانکاران ندارند تا پروژه‌ها همچنان راکد بمانند که در آخرین نشست شورای برنامه‌ریزی استان به آن اشاره شد.

دستگاه‌هایی که تا خرخره بدهکار هستند اما کوچکترین تحرکی برای جذب این اوراق نکرده‌اند و اسامی آن‌ها در نشست شورای برنامه‌ریزی استان خوانده شد.

وقتی نهیب استاندار کارساز شد

هر چند که سال گذشته با نهیب استاندار و اولتیماتومی که به دستگاه‌ها داده شد ۱۰۰ درصد اوراق خزانه اسلامی جذب شد اما امسال به دلایلی و یکی از دلایل آن کرونا و راکد کردن برنامه‌ها موجب شده که استان‌ تاکنون اقدام اساسی چندانی نکرده باشد.

در نشست شورای برنامه ریزی استان معلوم شد که از محل اوراق اسناد خزانه اسلامی اسلامی استانی که کل آن برای استان ۳۶۳ میلیارد تومان است ۱۹۸ میلیارد تومان آن تاکنون جذب نشده باشد.

هنگامی که اسامی دستگاه‌هایی که جلوی نام آن‌ها نقطه صفر گذاشته شده را نگاه می‌کنیم و اوضاع و احوال کنونی آن‌ها را تحلیل می‌کنیم چیزی به جز بی‌تدبیری مسوولان این دستگاه‌ها در ذهن متبادر نمی‌شود.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت