پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 آبان 1399 ساعت 22:08:: شناسه خبر: 87175

عملکرد چهار ساله اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده+تصاویر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده گزارش عملکرد چهار ساله خود را تشریح کرد.

صدای جنوب

به گزارش صدای جنوب شهرستان لنده؛ اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده از شهریور ۱۳۹۵ از اداره منابع طبیعی شهرستان کهگیلویه منفک گردید و کلیه فعالیت‌های خود را در بخش های مختلف علی رغم کمبود نیروی کارشناس به صورت مستقل آغاز نمود. پیگیری های لازم جهت جذب نیرو و کارشناس علیرغم داشتن چارت سازمانی از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان صورت گرفت متاسفانه تاکنون اداره کل موفق به کسب مجوز استخدام نگردید و در حال حاضر با سه نفر نیروی کارشناس که ۲ نفر از انها نقش قرقبان حفاظتی را دارد فعالیت میکند.


مهندس ذبیح اله محمدی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده که از اواخر شهریور ۱۳۹۵ با استقلال اداره ،سکان هدایت این اداره را عهده دار شد مهمترین اقدامات چهارساله این اداره را اینگونه برشمرد:
یکی از مهمترین فعالیتهای اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طی چند سال اخیر اجرای بندهای آبخیزداری با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ منابع آب و خاک و تغذیه سفره های زیرزمینی بوده از سال ۱۳۹۵ تاکنون بالغ بر سه میلیارد تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی جهت اجرای بندهای سنگی ملاتی ،خشکه چین و گابیونی در حوضه‌های آبخیز موگرمون تراب و ایدنک و در سال جاری نیز با جذب اعتباری بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان با همکاری بنیاد محترم علوی در حوضه آبخیز مال شیخ اجرا نمود و میزان ۴۰۰ میلیون تومان در حوزه آبخیز چهارراه عالی طیب در شرف اجرا می باشد.


همچنین با همکاری بنیاد محترم علوی و اختصاص ۹۵۰ میلیون تومان پروژه نیمه‌تمام دیوار ساحلی استاد دره ایدنک در دست اجرا می باشد بنابراین با اختصاص ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار میزان ۹۵۰۰ متر مکعب بندهای آبخیزداری در مناطق با فرسایش زیاد در سطح شهرستان اجرا گردید و این فعالیت ها در سایر حوزه ها ادامه خواهد یافت.
محمدی در خصوص تامین سوخت کمکی به بهره برداران مناطق جنگل نشین اظهار داشت:


یکی از مهمترین دلایل قطع درختان جنگلی، تامین سوخت مورد نیاز در مناطق روستایی و جنگل نشین می باشد که فشار زیادی به درختان جنگلی وارد می کند .در راستای حفاظت از مناطق جنگلی شهرستان و تامین سوخت کمکی، اداره شهرستان از محل اعتبارات حفاظت و صندوق توسعه ملی اقدام به تامین تعداد ۸۶ دستگاه آبگرمکن خورشیدی با اعتبار کل ۴۶۰ میلیون تومان نمود و این آبگرمکن های خورشیدی در مناطق جنگل نشین روستاهای بنه علیاری، دشت ناصری گرداب ،وحدت ،مونه ،شیتاب،سرتنگ آزادی از توابع بخش موگرمون و روستای بره مل از توابع بخش مرکزی شهرستان نصب و راه اندازی گردید. لازم به توضیح است این دستگاه ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفت .سایر مناطق جنگل نشین نیز در برنامه کاری است و پیگیر هستیم که با تامین اعتبار مورد نیاز سایر مناطق نیز پوشش داده شود. بر اساس آمار و اطلاعات به دست آمده از زمان نصب این دستگاه های خورشیدی میزان تخلف و قطع درختان جنگلی روند کاهشی یافته و در برخی مناطق به صفر رسیده است.
وی در خصوص مبارزه با آفات درختان جنگلی گفت:
بر اثر خشکسالی های حادث شده طی سال‌های گذشته و هجوم آفات درختان جنگلی در برخی از مناطق جنگلی در کل کشور، شهرستان ما مصون از این آفات نبوده .در وهله اول کار پایش و شناسایی مناطق آلوده در دستور کار قرار گرفت و در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوضه آبخیز موگرمون روستای دشت ناصری میزان ۲۰۰ هکتار از درختان آلوده به آفات، محلول پاشی گردید .سایر مناطق شناسایی شده نیز در بخش های دیگر شهرستان طی امسال و سال آینده کار محلول پاشی و مبارزه با آفات در آن ها انجام خواهد شد
ایشان توسعه گیاهان دارویی را یکی از مولفه های اشتغال زایی در اراضی منابع ملی دانست و اظهار داشت:
بحث توسعه و کشت گیاهان دارویی طی چند سال گذشته با هدف بهبود وضعیت پوشش گیاهی ،ایجاد اشتغال مولد در سطح ۵۵۰ هکتار اراضی منابع ملی مناطق ییلاقی کوه سیاه کوه سفید و دلی خیال کار به اجرا درآمد. اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی در این مناطق می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد اشتغال و بهبود معیشت خانواده بهره برداران از مناطق طبیعی باشد با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته با بنیاد محترم علوی در شهرستان قرار است کار کشت گیاهان دارویی در این مناطق در سال جاری ادامه یابد.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان لنده بحران آتش سوزی را تهدیدی جدی برای منابع ملی شهرستان عنوان نمود و گفت:
موضوع آتش سوزی در حال حاضر کلیه مناطق جنگلی و مرتعی در سطح جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است که در این میان کشور، استان و شهرستان ما نیز مصون از این حادثه بعضاً غیر مترقبه نبوده است.
مهمترین مولفه در کاهش میزان آتش سوزی موضوع فرهنگ سازی است که در چند سال گذشته اقدامات خوبی در این زمینه با همکاری ادارات منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، ائمه جمعه و جماعات و اصحاب رسانه انجام شد و می توان گفت آگاهی سازی خوبی در سطح شهرستان اجرا گردید به طوری که باعث کاهش تعداد آتش سوزی ها در سطح شهرستان شهرستان شده تعداد آتش سوزی ها از ۱۴ فقره در سال ۹۶ به پنج فقره آتش‌سوزی تاثیر گذار در سال جاری رسیده است.
سوالی که ذهن همه عزیزان را به خود مشغول می کند شناسایی عوامل این آتش سوزی ها می باشد خوشبختانه در برخی از آتش سوزی ها در سال‌های گذشته عاملین مشخص گردیدند و برای رسیدگی قضایی به مراجع قضایی تحویل داده شدند لازم به توضیح است در سال‌های گذشته تعداد ۱۲ نفر ازین عاملین در دادگستری شهرستان محکوم گردیدند ولی در دادگاه تجدیدنظر استان رای برائت برای آنها صادر شد در خصوص آتش سوزی های اخیر در کوه سفید خوشبختانه بر اساس تحقیقات صورت گرفته، عامل شناسایی و جهت پیگیری بیشتر از طریق مراجع قضایی و انتظامی مکاتبات لازم صورت گرفت.
همچنین لازم به توضیح است در راستای پیشگیری از حریق در مناطق جنگلی براساس پیگیری‌های صورت گرفته اعتبار لازم جهت جذب و بکارگیری تعداد ۷ نفر نیروی دیده بان آتش سوزی برای مناطق بحرانی شهرستان از جمله کوه سیاه، کوه سفید، دلی مهرجان، کوه حاتم ،کوه سهرون و موربید و کوه شیرین بادام در سال گذشته و امسال جذب و افراد بومی منطقه بکارگرفته شد که نقش بسیار مهمی در کاهش تعداد آتش سوزی ها داشته است.
در هنگام استقلال اداره منابع طبیعی شهرستان از شهرستان کهگیلویه هیچ گونه تجهیزات اطفاء حریق نظیر دمنده در سطح شهرستان وجود نداشت و کار اطفا حریق بادست و شاخ و برگ درختان صورت می‌گرفت. خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته از طریق اداره کل منابع طبیعی تعداد ۱۳ فقره دستگاه دمنده و دو دستگاه دمنده از طریق موسسه خیریه امام حسن مجتبی و جناب آقای حاج نکوییان تامین گردید .ضمن اینکه بنیاد محترم علوی با اختصاص اعتبار صد میلیون تومانی قرار است تعداد ۵ دستگاه دمنده دیگر خرید و تحویل اداره منابع طبیعی شهرستان گردد.
وی همکاری نیروهای طبیعت دوست و مردمی را عامل مهمی در گسترش فرهنگ منابع طبیعی در شهرستان برشمردند و اظهار داشتند: خوشبختانه نیروهای مردمی شهرستان همیشه همکاری خوب و موثری با این اداره داشتند در خصوص فعالیتهای اطفاء حریق ،جلوگیری از قطع درختان جنگلی ،کشت گیاهان دارویی و در سایر فعالیت های این اداره همکاری خوبی نمودند که جای تشکر دارد.همچنین موسسه خیریه امام حسن مجتبی وجناب آقای حاج نکوئیان در سال ۹۷ با تامین اعتبار مورد نیاز اقدام به احداث ساختمان انبار و پارکینگ برای اداره شهرستان نمودند و دو دستگاه دمنده نیز جهت اطفاء حریق تحویل این اداره دادند .
در حال حاضر تعداد ۲ نفر نیروی قرقبان کار حفاظت از عرصه های جنگلی و مرتعی شهرستان را به عهده دارند با توجه به گستردگی اراضی منابع ملی شهرستان نیازمند جذب تعداد حداقل پنج نفر نیروی قرقبان حفاظتی میباشیم. لازم به توضیح است این دو نفر قرقبان علاوه بر کارهای حفاظتی ، فعالیت های دیگری از قبیل نظارت بر طرح های مرتعداری، کشت گیاهان دارویی، امور اداری و جنگل کاری را بر عهده دارند.


علی رغم کمبود نیروی اداری خوشبختانه همکاری خوبی طی این چند سال مجموعه فرمانداری وادارات شهرستان ،نهادهای نظامی و انتظامی به خصوص در بحث اطفاء حریق و مجموعه دادگستری شهرستان در موضوع دفاع از حقوق بیت المال و برخورد با متجاوزین به عرصه های منابع ملی ،با این اداره داشتند که جا دارد از زحمات همه عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.
بنابراین با پیگیریهای صورت گرفته از زمان استقلال اداره منابع طبیعی شهرستان در اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ تاکنون بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، اعتبارات شهرستانی و همکاری بنیاد محترم علوی جذب و جهت اجرای پروژه های مرتبط با منابع طبیعی هزینه گردید.
امید است همه عزیزانی که دل در گرو حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان لنده دارند، در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منابع طبیعی گامهای اساسی بردارند و روزی فرا برسد که هر لنده ای یک همیار طبیعت باشد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت