پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 15 اردیبهشت 1400 ساعت 17:02:: شناسه خبر: 97374

برخی سنت‌ها در عزاداری و عروسی نشانه فرهنگ نیست

نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان با موضوع راهکارهای مقابله با سنت‌های غلط در مراسم‌ها امروز در حسینیه ثارالله دهدشت برگزار شد.

صدای جنوب:

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در این نشست با اشاره به اینکه یکسری خرده فرهنگ‌های غلط در جامعه دارد تبدیل به ارزش می‌شود، اظهار داشت: این سنت‌های مرسوم در شرع، قانون و یا تاریخ ایرانی اسلامی نیامده اما متاسفانه در جامعه امروز حالت تفاخر هم به خود گرفته است.

وی با بیان اینکه برخی سنت‌ها در عزاداری و عروسی نشانه فرهنگ نیست، گفت: همه ما به عنوان متولی نقش داریم و باید فکری به حال موضوع شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه تصریح کرد: تیراندازی در عروسی و عزاداری پدیده نامبارکی است که تبعات ضد ارزشی دارد این رسمی که معضل شده امنیت روانی جامعه را نشانه گرفته است.

 

 

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر افزود: بخشی از کار مقابله با این معضل با قوه قهریه قابل حل است و بخشی را باید فرهنگ سازی کرد البته معتقدم کار فرهنگی مقدم بر کار سلبی است.

وی با اشاره به رفتار فرهنگی در تشییع اموات که دارد به یک فرهنگ در دوره کرونا تبدیل می‌شود، گفت: اگر همه روحانیون برای اقامه نماز میت پیش شرط فرهنگ‌ساز(برگزاری مراسم در ساعات اولیه صبح و بدون جمعیت) بگذارند ضمن مقابله با کرونا از تیراندازی در مراسم جلوگیری می‌شود.

 رئیس شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه، شناسایی و ضبط اسلحه‌های غیر مجاز را یکی از راهکارها اعلام کرد و گفت: نیروی انتظامی در محله‌های برگزاری عروسی و یا عزاداری گشت‌زنی داشته باشد مردم  اگر حضور مأمور را ببینند حداقل برای جلوگیری از ضبط اسلحه اقدام به تیراندازی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه نشست با متفذین، سران طوایف و بزرگان نیز می‌تواند در مقابله با این سنت‌ها مؤثر باشد، از شورای تأمین و شورای فرهنگ عمومی استان خواست برای پایان این سنت‌ها چاره‌اندیشی کنند.

دارا کریمی‌نژاد هم اظهار داشت: در راستای مقابله با کرونا ائمه جماعت برای اقامه نماز میت پیش شرط منع تجمع تعیین کنند.

فرماندار کهگیلویه گفت: اقدام امام جمعه دهدشت در یکی از مراسم‌های تشییع و تدفین اخیر کار خوبی بود می‌طلبد سایر ائمه جمعه و جماعت این رویکرد را دنبال کنند تا از تجمعات در چنین مراسم‌هایی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه حضور متنفذین و ریش سفیدان شکوه و عظمت  مراسم‌ها را بیشتر می‌کند از آنها خواست به خاطر سلامت جامعه خود شرکت نکنند و صاحبان مراسم را به برگزاری در ساعات اولیه صبح بدون ترغیب کنند.

کریمی‌نژاد با اشاره به رواج تیراندازی در مراسم‌های عزاداری و عروسی در استان‌های  زاگرس نشین گفت: این سنت مرسوم سال‌هاست صدمات زیادی بر جامعه وارد کرده است و معلول علت‌هایی است باید دنبال علت باشیم که چرا به اینجا رسیدیم.

این مسؤول افزود: کرونا با وجود تلفات فرصت و تجربه خوبی برای ما داشت.

وی ادامه داد: باید صاحبان اموات دیگران را از شرکت در تجمع بازدارند و بگویند حضور شما باعث سختی کار کادر درمان و آزرده خاطر شدن متوفی می‌شود.

کریمی‌نژاد با اشاره به مصوبه ممنوعیت حمل سلاح و تیراندازی در مراسم‌ها تصریح کرد: با این وجود تالارها تنها به نصب بنر اکتفا کرده و سخت‌گیری برای مقابله با تیراندازی در عروسی از خود نشان ندادند.

حجت‌الاسلام مهدی کیانی‌اصل نیز اظهار داشت: استفاده از اسلحه غیر مجاز در مراسم‌ها یک معضل شده است.

امام جمعه سوق گفت: اگر نسبت به ضبط اسلحه‌‌های غیر مجاز اقدام شود به مرور استفاده کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در جامعه امروز نقش متفذین و ریش سفیدان در کارهای اجتماعی کمرنگ شده است، افزود: جوانان تصمیم گیرنده هستند و به صحبت معتمدین کمتر بها می‌دهند.

امام جمعه سوق با اشاره به بی‌توجهی نسبت به دستورالعمل‌های بهداشتی در تشییع و تدفین اموات گفت: پیام‌هایی برای شرکت در مراسم تشییع با مضمون «تشریف فرمایی شما باعث تسلای خاطر است» ارسال می‌شود و مردم را نسبت به حضور در تجمعات دعوت می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش سوق حتی مراسم چهلم و سالگرد اموات مطابق روال عادی گذشته برگزار می‌شود و این شرایط کرونا را دشوارتر می‌کند.

جهان دیماز امروز نیز در این نشست  اظهار داشت: در برخی موارد سلاح بکار رفته مجاز نیست.

فرمانده انتظامی کهگیلویه گفت: تاکنون اسلحه‌های کشف شده ضبط شده و جز در موارد محدود سلاح‌های دارای جواز مابقی تحویل داده نشده است.

وی با اشاره به رواج تیراندازی در مراسم اموات تصریح کرد: در بخش دیشموک تیراندازی قابل کنترل است اما حوزه مرکزی شهرستان افرادی که اقدام به این کار می‌کنند معمولا دارای سابقه شرارت و سرقت و دیگر جرایم دارند و شناسایی دشوار است.

این مسؤول استفاده از ظرفیت معتمدین، ذی‌نفوذان، مبلغان مستقر و پایگاه‌های بسیج در کنترل این معضل را بهترین راهکار خواند و گفت: اما امیدی به شوراها و دهیاری‌ها برای مقابله با تیراندازی وجود ندارد حتی خود این‌ها برخی مواقع مشوق هستند.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت