پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 16 تیر 1400 ساعت 22:04:: شناسه خبر: 101938

نتایج طرح تحقیقاتی یازده رقم گندم و جو در شهرستان چرام اعلام شد

به گزارش صدای جنوب ازچرام؛ مهندس جلال محمدی دم طسوج مجری این طرح ، کارشناس پهنه جهادکشاورزی و مسئول بسیج جامعه مهندسین شهرستان چرام اظهار نمود:با توکل بر خدا امسال دو سایت تحقیقی ترویجی (همزمان با آن رکورد برداری از صفات مطلوب )در شهرستان چرام اجراء شد. محمدی گفت:این ارقام از نظر رویشی، مقاومت به […]

به گزارش صدای جنوب ازچرام؛ مهندس جلال محمدی دم طسوج مجری این طرح ، کارشناس پهنه جهادکشاورزی و مسئول بسیج جامعه مهندسین شهرستان چرام اظهار نمود:با توکل بر خدا امسال دو سایت تحقیقی ترویجی (همزمان با آن رکورد برداری از صفات مطلوب )در شهرستان چرام اجراء شد.

محمدی گفت:این ارقام از نظر رویشی، مقاومت به کم آبی، مقاومت به بیماری و آفات، فیزیولوژی و از نظر اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. میزان بذر استفاده شده ۲۰۰ کیلو گرم در هکتار بود .

وی بیان کرد:ارقام گندم شامل کریم، ساورز، پایا، مهرگان و لاین ۱۳۹۲az، لاین ۱۳۹۲ و لاین ۱۹۹۱ که امسال این لاین به نام رقم آبان معرفی شد. تاریخ کاشت ارقام گندم ۲۸ دی ماه ۱۳۹۹ بود .لازم به ذکر است که ارقام گندم در زمین آبی کاشت شد.

میانگین عملکرد ارقام گندم به شرح ذیل می باشد.
کریم (۲۹۵۰ کیلو در هکتار)، ساورز(۳۳۸۰ کیلو در هکتار)، پایا (۳۰۶۰ کیلو در هکتار )، مهرگان (۳۰۰۰ کیلو در هکتار )،لاین ۱۳۹۲az(۴۷۶۰ کیلو در هکتار)، لاین ۱۳۹۲(۵۷۱۰ کیلو در هکتار) و لاین ۱۹۹۱ یا رقم آبان (۶۴۳۰ کیلو در هکتار )عملکرد داشتند.

بیشترین عملکرد مربوط به رقم آبان و کمترین عملکرد مربوط به رقم کریم بود.

وی افزود:نتایج این تحقیق نشان داد که تاریخ کاشت یکی از مهمترین عامل در افزایش عملکرد محصول می باشد. هر زمان که در منطقه چرام تاریخ کاشت رد شد باید از ارقام زودرس استفاده شود و ارقام دیر رس حتما باید در زمان مناسب کاشت شوند به عبارتی آبان ماه کاشته شوند وگرنه در آخر فصل به تنش خواهند خورد .

نتایج عملکرد ارقام جو به شرح ذیل می باشد.
ارقام جو استفاده شده به نام فردان، فراز، خرم و ماهور بودند .تاریخ کاشت این ارقم ۱۳ دی ماه ۱۳۹۹ بود.

محمدی گفت:ارقام جو در زمین دیم کاشته شد. در هنگام کاشت یک ماه بارش نداشتیم و در شرایط سخت تنش آبی بود بعد از یک ماه یک بارش داشتیم و بعد از آن بارشی در منطقه صورت نگرفت .

وی اضافه کرد:میزان بذر استفاده شده برای همه ارقام ۱۱۶ کیلو گرم در هکتار بود اما یک سایت دیگر هم از رقم فردان با میزان بذر ۲۳۲ کیلو در هکتار کاشته شد.

محمدی بیان کرد:میانگین عملکرد فردان (۱۳۳۰ کیلو در هکتار)، فراز (۲۱۹۲ کیلو در هکتار)، ماهور (۲۴۶۷ کیلو در هکتار )خرم (۱۴۷۰ کیلو در هکتار )و فردان ۲۳۲ کیلو بذر استفاده شده (۲۱۴۰ کیلو در هکتار بود).
بیشترین عملکرد مربوط به رقم ماهور و کمترین عملکرد مربوط به رقم فردان بود .

محمدی گفت:با افزایش میزان بذر در رقم فردان میانگین عملکرد افزایش پیدا کرد که احمتالا به خاطر این هست که سایه انداخته و کمتر زمین در معرض تنش خشکی قرار گرفت. ارقام جو در زمینی به مساحت دو هکتار کاشته شد و هرچه از شمال زمین به سمت جنوب حرکت می کردیم کیفیت زمین مناسب تر بود این دو فرضیه می تواند دلیل افزایش عملکرد فردان ۲۱۳ کیلو بذر باشد چرا که فردان ۲۱۳ کیلو در قطعه جنوبی زمین کاشته شد که کیفیت خاک بالاتری داشت.

وی گفت:در پایان لازم می دانم از جناب آقای دکتر کریمی زاده از تحقیقات کشاورزی گچساران، جناب آقای حسن کرمی کشاورز نمونه شهرستان، جناب آقای محمد دیدگاه راننده تراکتور ماهر شهرستان، جناب آقای مهندس صفرپور مدیر محترم جهاد کشاورزی شهرستان چرام، سرهنگ پاسدار علی اصغر پوربهشت فرمانده محترم ناحیه مقاومت بسیج شهرستان چرام، سروان پاسدار مهندس ستار غلامی گنجه ای مسئول بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان تشکر نمایم و همچنین تشکر ویژه از دکتر بهروز واعظی اعضای هیئت علمی تحقیقات کشاورزی گچساران، عزیزی که هرچند تخصص اینجانب دامپروری بود ولی دنیای زراعت را به من نشان داد هرچه در زراعت یاد دارم در مکتب این عزیز بوده است افتخار ما این هست شاگرد این عزیز هستیم.

خبرنگار:محسن زارعی

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت