پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 آبان 1400 ساعت 09:08:: شناسه خبر: 109003

ساخت تلکابین در آبشار یاسوج به کجا رسید؟

طرح تلکابین منطقه گردشگری آبشار یاسوج که زمینه ای برای ایجاد فرصت های شغلی جدید و رونق گردشگری در یکی از قطب های ایرانگردی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و آغاز عملیات اجرایی آن به سال ۹۲برمی گردد ، نیازمند تلاش بیشتر برای تکمیل و بهره برداری است.

به گزارش صدای جنوب ، این منطقه یکی از ۲۵۰  جاذبه گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است که به دلایلی چون مسیر کوتاه تا شهر، جاده هموار، زیبایی های طبیعی و نزدیکی به استان های جنوبی مانند بوشهر و خوزستان ظرفیت های خوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد به همین خاطر کار ساخت یک تلکابین در منطقه آبشار یاسوج پس از اخذ مجوزهای کارشناسی در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفت.

عملیات اجرایی ساخت تله کابین در منطقه آبشار یاسوج به عنوان زیرساختی که می تواند تکمیل کننده جاذبه های طبیعی این تفرجگاه باشد از مهرماه سال ۱۳۹۲ آغاز شده اما با گذشت هشت سال از شروع، این طرح تنها ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احداث تلکابین منطقه گردشگری آبشار یاسوج در مسیری به طول یکهزار و ۵۰۰متر حد فاصل ورودی منطقه توریستی آبشار یاسوج تا کوه دوریاب واقع در بالادست پارک جنگلی این شهر در حال ساخت است اما آن طور که متولیان حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اذعان می کنند تکمیل و بهره برداری از این پروژه نیازمند تزریق اعتبار است.

مزایای تلکابین

کارشناسان حوزه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تجربیات احداث تلکابین در برخی نقاط کشور  تاکید می کنند که بهره برداری از این  طرح به غیر از افزایش نشاط گردشگران می تواند به ماندگاری بیشتر آنان در استان نیز کمک کند.

آنان اضافه می کنند که در صورت افتتاح این طرح ظرفیت ایجاد واحد خدماتی جدید مانند رستوران ، کافی شاب، فروشگاه های کالاهای ضروری مسافران وجود دارد و همچنین امکان درآمدزایی از طریق اسکان گردشگران می تواند زمینه خلق فرصت های جدید شغلی و به دنبال آن درآمدزایی برای شهروندان را فراهم می کند.

اختصاص اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به تازگی ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح احداث تلکابین در منطقه گردشگری آبشار یاسوج اختصاص یافته اما سرمایه گذار این طرح در گیر و دار تامین وثیقه برای دریافت آن است.

مجید صفایی اظهار داشت: این اعتبار به صورت تسهیلات بانکی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای تکمیل طرح تلکابین منطقه گردشگری آبشار یاسوج پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲ سال پیش ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این پروژه تصویب شده بود تاکید کرد: در مرحله نخست ۵۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی برای اجرای تلکابین آبشار یاسوج به سرمایه گذار بخش خصوصی پرداخت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این طرح ۱۰۰ میلیارد ریال دیگر برای تکمیل نیاز دارد که پس از جذب و هزینه شدن تسهیلات بانکی مرحله دوم اعتبارات تکمیل مورد نیاز اختصاص می یابد.

صفایی تاکید کرد: طرح تلکابین منطقه گردشگری یاسوج در وسعت چهارهزار مترمربع زمین در بخش های مبدا و مقصد پیش بینی شده است.

وی با یادآوری نقش ایجاد زیرساخت ها برای رونق صنعت گردشگری عنوان کرد: این طرح می تواند نقش مهمی در افزایش جاذبه های این منطقه داشته باشد.

به گفته مسئولان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد میزان اشتغالزایی این مجتمع فرهنگی و گردشگری در آن زمان حدود ۳۰۰ نفر بوده است.

آبشار یاسوج

پارک آبشار یاسوج که هشت هکتار مساحت دارد و در حدود ۲ کیلومتری شمال شهر یاسوج واقع شده به دلیل نزدیکی به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و طبیعتی زیبا یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود که سالیانه پذیرای گردشگران پرشماری از مناطق مختلف کشور است. 

به طور میانگین پارک آبشار یاسوج ظرفیت ۶ هزار تا ۱۰ هزار نفر را در روز دارد که ایجاد زیرساخت های نوین در این مکان ضمن افزایش رفاه گردشگران می تواند در افزایش ماندگاری گردشگران نقش داشته باشد.

پس از عبور از حاشیه درختان و باغ‌های سرسبز سیب، گردو، بلوط و چنار به آبشاری می‌رسیم که سرچشمه‌های زلال آن از دل کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس جوشیده و با جاری شدن بر سینه سنگی بستر کوهستان جلوه‌هایی از طبیعت زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد را به نمایش می‌گذارد.

این آبشار با ارتفاع ۱۰ متر از آب چشمه‌ کوه‌های زاگرس می‌جوشد که نهرهای آب در بستر مارپیچ شبکه‌ای، باغ‌های میوه، مراتع سرسبز و مملو از گل‌های رنگارنگ از جلوه‌های زیبای آبشار یاسوج است‌.

سرویس های بهداشتی، دوش حمام ، نمازخانه ، سکوهای نشیمن، رستوران و کافی شاب از جمله زیرساخت های موجود در منطقه گردشگری آبشار یاسوج است.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۵۰ جاذبه طبیعی، اقلیم چهارفصل، مناطق تاریخی، ویژگی‌ های مردم شناسی و آداب و رسوم گوناگون به عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور در ایام مختلف سال است به طوری که بر اساس آمارهای موجود استان کهگیلویه و بویراحمد سالیانه پذیرای بیش از سه میلیون نفر گردشگر است اما کمبود زیرساخت های گردشگری باعث کوتاه بودن زمان حضور مسافر در این استان شده است.

منبع ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت