پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 بهمن 1400 ساعت 09:11:: شناسه خبر: 113085

خبرهای خوش از پیشرفت عملیات احداث سد مخزنی شهید دلنسب کوهبرد

مدیر کل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه معتمدی مدیرکل جهادکشاورزی استان و فرماندار کهگیلویه از سد شهید دلنسب کوهبرد در دهدشت بازدید کردند.

سد مخزنی شهید دلنسب کوهبرد؛ تنها سد آبی ،خاکی شهرستان کهگیلویه که با هدف توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی از سال ۱۳۹۰آغاز به کار کرد.

این پروژه که قرار بود ۵ساله به بهره برداری برسد اما هنوز پس از گذشت ۱۰ سال همچنان تکمیل نشده و ۶۷ درصد پیشرفت کلی دارد.

این طرح پس از چند سال راکد بودن از سال ۱۳۹۶ توسط شرکت زهکش بنای دهدشت در فاز اول اغاز به کار کرد و علارغم کمبود تخصیص اعتبارات با سرمایه پیمانکار فاز اول(با ارتفاع۲۶متر و حجم ۲/۵میلیون متر مکعب) به صورت کامل به پایان رسیده است.

 فاز دوم که شامل سرریز و ابگیری است در حال اتمام است.

در صورت تخصیص اعتبار به موقع و اغاز فاز سوم این طرح تکمیل و ۳۵۰هکتار از اراضی تشنه کشاورزی پایین دست را آبیاری خواهد کرد و زمینه اشتغال صدها جوان بیکار را فراهم می کند.

در همین راستا،برای بررسی مشکلات و نظارت بر اجرای این طرح مدیر کل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویراحمد به همراه  معتمدی مدیرکل جهادکشاورزی استان و فرماندار کهگیلویه از سد شهید دلنسب کوهبرد در دهدشت بازدید کردند.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کهگیلویه و بویر احمد در بازدید از سد شهید دلنسب کوه برد کهگیلویه افزود: اجرای طرح های عمرانی از حیث اثربخشی بر زندگی مردم در اولویت مجموعه دیوان محاسبات استان قرار گرفته است.

اسماعیل کیهان ، عدم بهره برداری به موقع از طرح های عمرانی را ناشی از عدم مطالعات دقیق اولیه و یا بعضاً تملک نشدن به موقع اراضی دانست و گفت: علاوه بر بحث تخصیص اعتبار و گرانی که در جامعه وجود دارد ، کارشناسی نشدن دقیق طرح ها در حوزه های مختلف باعث توقف و تاخیر در تکمیل این طرح ها میشود.

مدیرکل دیوان محاسبات استان با اشاره به سد کوهبرد گفت: این سد در سال ۱۳۹۰ شروع شده و قرار بود با اعتبار ۲ میلیارد تومان طی دوره پنج ساله به بهره برداری برسد که (فاز اول تکمیل شده است) و هم اکنون پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۶۷درصد است.

کیهان یکی از اهداف این سد را اشتغالزایی برای ۱۳۰نفر عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این سد، آب ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست آن تأمین می‌شود.

وی بیان داشت: تا کنون قریب به ۲۳میلیارد تومان هزینه شده و برای بهره برداری از این سد ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

اسماعیل کیهان با اشاره به اینکه هزار و ۴۵۰ پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد ابراز امیدواری کرد: با حمایت استاندار و سازمان برنامه و بودجه اول پروژه های نیمه تمام به بهره برداری برسند تا مردم از مزایای این طرح ها بهره مند شوند و بعد پروژه جدید تعریف شود.

وی خاطر نشان کرد: دیوان محاسبات استان تا جایی که مقررات اجازه دهد کمک می کند تا این پروژه ها هر چه سریعتر به بهره برداری برسند.

سرپرست اداره کل جهاد کشاورزی استان هم در این بازدید گفت : سد شهید دلنسب کوهبرد برای رونق و توسعه کشاورزی اهمیت ویژه ای دارد که تا کنون ۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح هزینه شده است .

سید علی معتمدی افزود : در سفر رئیس جمهور به استان ، ۴۷ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح اختصاص یافته که در بهمن ماه سال جاری ۱۰ میلیارد تومان اعتبار بصورت نقد به این پروژه تزریق میشود و در سفری که در روزهای آینده ، مدیران وزارت جهاد کشاورزی به استان خواهند داشت این اعتبارات پیگیری خواهد شد تا اینکه بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۱ این سد را آبگیری و تحویل کشاورزان منطقه دهیم .

موسوی فرماندار کهگیلویه هم در بازدید از سد کوهبرد گفت: باتوجه به اهمیت دو بعد گردشگری و کشاورزی،اجرای سد می تواند تاثیر بسزایی در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این منطقه داشته باشد.

وی با اشاره به موانع ایجاد شده برای بهره برداری از این پروژه گفت: به همراه مدیرکل محاسبات استان موانع و مشکلات از نزدیک بررسی شد تا انشاءالله هر چه زودتر این طرح به بهره برداری برسد و مردم از مزایای سد منتفع شوند.

وی بیان داشت: در صورت تأمین اعتبارات تخصیص یافته سد شهید دلنسب تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت