پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 اسفند 1400 ساعت 11:12:: شناسه خبر: 115635

قلعه تاریخی ضرغام آباد نیازمندتوجه مسئولان است/ریزش احتمالی این اثرباستانی جان ساکنان منازل اطراف را تهدید می کند+تصاویر

به گزارش صدای جنوب؛ ضرغام آباد روستای بسیار زیبا درکنار کوهپایه های زاگرس تلفیقی زیبا ازطبیعت و دشت زیبای گل های رنگارنگ، باغهای مرکبات بسیار زیبا، شالیزارهای پرمحصول برنج  چشمه های بسیار زیبا ودلنشین وهوای معتدل درمحدوده جفرافیایی مابین تنگ پیرزال وتنگ سپو و در  فاصله ۱۲ کیلومتری شرق شهر دهدشت ازتوابع استان کهگیلویه وبویراحمد ودر […]

به گزارش صدای جنوب؛ ضرغام آباد روستای بسیار زیبا درکنار کوهپایه های زاگرس تلفیقی زیبا ازطبیعت و دشت زیبای گل های رنگارنگ، باغهای مرکبات بسیار زیبا، شالیزارهای پرمحصول برنج  چشمه های بسیار زیبا ودلنشین وهوای معتدل درمحدوده جفرافیایی مابین تنگ پیرزال وتنگ سپو و در  فاصله ۱۲ کیلومتری شرق شهر دهدشت ازتوابع استان کهگیلویه وبویراحمد ودر جنوب غربی کشورایران واقع است.

روستای ضرغام آباد روستای ضرغام آباد در فاصله ۱۲کیلومتری شمال دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه قرار گرفته و خود مرکز دهستان دهدشت شرقی می باشد . دهستان دهدشت شرقی یکی از پنج دهستان بخش مرکزی کهگیلویه بوده که از شمال به دهستان دشمن زیاری،  از جنوب و جنوب غرب با شهرستان  چرام و دهدشت غربی ، از شرق به دهستان پشته ذیلایی  و از غرب به دهستان راک محدود میشود.
جمعیت این دهستان بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ ، ۱۲۲۹۹ در قالب ۲۲۳۱ خانه وار بوده است .بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از مردم محلی ،قدمت بنای فعلی روستای ضرغام آباد به حدود ۲۰۰ سال پیش باز می گردد .

در مکان روستای فعلی تپه ای قرار دارد که به تل پلی معروف بوده است.
حدود ۲۰۰ سال پیش شخصی  به نام شکرالله خان با کمک ومساعدت اهالی بناهای قدیمی موجود بر روی تپه(برج اقا کهیاری سابق) رامرمت  بر روی این تپه قلعه ای بنا می کند که بقای آن بعد از سالها هنوز وجود دارد .
بعد از شکرالله خان عبدالله  خان ضرغام پور در قلعه حاکم می گردد . به دلیل اینکه نام خان (عبدالله خان ضرغام پور) بوده نام روستا بر گرفته از فامیلی خان از پیلی به ضرغام آباد تغییر یافته است.

خان با کمک مردم  در زمان شاه با وی در جنگ بوده و به همین دلیل مجبور به ترک قلعه شده و در کوهها به سر می برد ، تا زمانی که به وسیله یکی از نوکران مورد اعتماد خود با سم به قتل میرسد و بعد از مرگ ، وی را با گلوله میزنند ،  که مردم فکر کنند او را با گلوله کشتند ، وسپس او را به بهبهان برده ودار زدند . و حالا پس از سالها آثاری از قلعه وی  بجا مانده ، که نشانه گر سابقه این روستا می باشد .
بافت روستا نشان میدهد که روستا اطراف ودر دامنه یک تپه به وجود آمده است ، به طوری که قلعه بر بالا ترین نقطه تپه قرار گرفته و روستا دور آن واقع شده، که امروزه روستا کاملاً تپه را پوشانده و حالا در دامنه ی آن شروع به پیشروی کرده است.

علیرضاجلوه بیان کرد:قلعه تاریخی روستای ضرغام آباد کهگیلویه به سبب عدم تحقق وعده های تکراری مسئولان  در آستانه تخریب کامل است.

دهیارروستاگفت:متاسفانه مسئولان از جمله صفایی مدیرکل سابق میراث فرهنگی به این قلعه توجه نکردند و فقط وعده دادند.

جلوه افزود: حتی اعتبار اختصاصی این قلعه سر از جای دیگری دراورد.

وی باانتقاد شدید از میراث فرهنگی  تاکید کرد: تخریب این قلعه و ریزش احتمالی ان جان ساکنان منازل اطراف را تهدید می کند و میراث فرهنگی مقصر هراتفاق ناخوشایندی خواهد بود.

دهیارروستا با بیان اینکه این بنای تاریخی اکنون نیازمند توجه ویژه مسئولان و اختصاص اعتبارات مرمتی است، از نماینده مردم کهگیلویه درمجلس، فرماندار کهگیلویه و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد خواست در زمینه مرمت و جلوگیری از تخریب ان گام اساسی بردارند.

برپایه گزارش صدای جنوب، قلعه تاریخی ضرغام اباد از جاذبه های کهگیلویه برای مسافران نوروزی و سایر افرادی است که این شهرستان را برای مقصد سفر خود انتخاب میکنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت