پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 آبان 1401 ساعت 08:08:: شناسه خبر: 127503

استمرار اهدای خون در کهگیلویه و بویراحمد به”جوانان” و “بانوان” نیاز دارد

سرپرست اداره کل انتقال خون کهگیلویه و بویراحمد گفت: نگهداری خون های اهدا شده و فرآورده های خونی با محدودیت های زمانی همراه بوده و لذا برای حفظ سطح ذخایر خون در استان، نیاز به همراهی مشارکت مستمر،جوانان و بانوان است.

سید ذاکر سعیدی نژاد روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ان  اعلام کرد: اهدای خون، اهدای زندگی است،اگر این عمل نوعدوستی اتفاق نیافتد شاید تبعات نابخشودنی برای ما داشته باشد و جان هموطن خود را به خطر بیاندازیم.

سرپرست اداره کل انتقال استان گفت: مردم نوعدوست استان در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۸ درصد بیشتر خون اهدا کردند که این درصد نشان از افزایش “اهداکنندگان بار اول” را  دارد اگرچه اغلب اهداکنندگان آقایان هستند.

وی با بیان اینکه  بانوان اهدا کننده خون نیز  افزایش یافته است، اضافه کرد: اگر چه قبلا  آمار خانم ها، از بین اهدکنندگان ما پنج درصد بودند ولی در حال حاضر، ۲۰ درصد از آنها بانوان هستند که آمار آنها نسبت به سال های گذشته رو به رشد است.

وی با اشاره به سن مناسب برای  اهدای خون، گفت: بهترین سن بین ۱۸ تا   ۵۰سال است که بنا به دلایلی استقبال جوانان تاکنون کمتر بوده و ما برای ذخیره مناسب فرآورده های خونی در هر شرایطی نیاز به مشارکت بیشتر بانوان و جوانان را داریم.

سعیدی نژاد  گفت: در حال حاضر بجز  گروه های نادر خونی، ۱۰۰ درصد خون های مورد نیاز  را در استان تامین می کنیم که سطح ذخیره خونی ما  مطلوب است و کمبودی در این خصوص نداریم.

مصرف کنندگان فرآورده های خونی

سرپرست اداره کل انتقال استان، بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، زنان باردار، عمل‌های جراحی و مصدومان حوادث جاده‌ای را، از مهم‌ترین مصرف کنندگان خونی در  استان ما هستندکه بیماران تالاسمی، از جمله نیازمندان دائمی و پرمصرف کننده ترین فرآورده‌های خونی هستند.

وی با بیان اینکه تصادفی ها غیرقابل پیش بینی هستند، گفت: با توجه به موقعیت کوهستانی و جاده های  سخت گذر در استان، پس از بیماران تالاسم؛ مصدومان حادثه دیده، مصرف کننده خون های اهدایی هستند.

سعیدی نژاد گفت:  مصرف روازنه فرآوردهای خونی استان ما جز در موارد خاص، ۸۰ واحد است که  این میزان برای  بیماران تالاسمی، دیالیزی و سرطانی استفاده می شود بنابراین ۱۰۰درصد نیازهای خونی بیماران تالاسمی در استان را تامین می کنیم.

بانک اطلاعاتی گروه های خونی نادر

وی در خصوص شیوه های تامین گروه های خونی نادر، گفت: با توجه به دارابودن لیست انتظار از هموطنان، در شرایط خاص و بحرانی که نیاز به فرآورده های خونی نادر باشد، از طریق فراخوان یا ارسال پیامک و تماس تلفنی اقدام می کنیم و انتظار داریم همه افراد دریافت کننده پیام ها به خصوص گروه های خونی نادر مثل گروه خونی O-،  گروه های Oو B  منفی، ..مشارکت کرده و به پایگاه های انتقال خون مراجعه کنند.

وی با اشاره به بانک اطلاعاتی از گروه های خونی نادر در استان، گفت: برخی از بیماری های مزمن شناخته شده، تمامی مشخصات آنها ثبت شده است ولی تعدادی موردهای جدیدی هستند که هنوز اطلاعاتی از آنها شاید نباشد و از طرفی برخی از هموطنان ما به استان های مختلف مراجعه می کنند  که  رصد و ثبت مشخصات  افراد یادشده زمانبر است.

سعیدی نژاد گفت: گروه های خونی نادر گاهی به صورت تصادفی در بین اهدا کنندگان خون شناسایی می شوند، عده ای از افرادی که دارای گروه های خونی نادر هستند نیز در بیمارستان ها به علت بیماری، سقط جنین، عمل جراحی یا برخی حوداث که نیاز به خون دارند اما برای تامین خون به اشکال بر می خوردند، شناسایی می شوند.

میانگین ذخیره خون  و زیرساخت های لازم

سرپرست اداره کل انتقال استان، ذخیره خون در نرم استاندارد را، ۶ و نیم روز اعلام کرد و گفت: استان ما ۷ تا ۸ روز ذخیره خونی داریم که باتوجه به حس نوعدوستی هموطنان قادر به افزایش آن تا ۱۰ روز هستیم، اما برای صرفه جویی و استفاده بهینه از خون های اهدایی تلاش می کنیم در همین ۸ روز ذخیره خونی  خوبی داشته باشیم.

سعیدی نژاد در خصوص پایگاه های انتقال خون استان، گفت: سه پایگاه انتقال خون در استان وجود دارد  یکی در یاسوج و  دو تا از آنها در  شهرهای دهدشت و دوگنبدان به صورت استیجاری مستقر هستند.

وی در خصوص رفع زیرساخت‌های مورد نیاز اداره کل انتقال خون استان گفت: پایگاه اصلی انتقال خون در شهر یاسوج، در حال ساخت است، که با بهره برداری و تکمیل زیرساخت های آن، در دهه فجر امسال، وابستگی جزیی به استان های همجوار برطرف می شود.

وی افزود: تمام خون هایی که از مراجعه کنندگان گرفته می شود نباید از لحاظ میکروبی و ویروس آلوده باشد که استان ما تاکنون دستگاه تشخیص و بررسی بیماری‌های میکروبی و ویروسی و فرآورده های خونی  را نداشت و روزانه نمونه های خونی را به شیراز ارسال می کند.

عواملی که باعث معافیت موقت داوطلب از اهدای خون می‌شود

وی در خصوص افرادی که حجامت یا خالکوبی کردند، تاکید کرد: خالکوبی افراد یاد شده  چون در واقع نوعی فرآیند تهاجمی محسوب می‌شود، باعث معافیت موقت داوطلب از اهدای خون می‌شود، چرا که در همه جای دنیا انجام هرگونه عمل تهاجمی پزشکی و یا غیرپزشکی باعث عدم پذیرش موقت داوطلب برای اهدای خون می‌شود.

سعیدی نژاد با تاکید بر اینکه حجامت کردن، نمی تواند جایگزین مناسبی برای اهدای خون باشد، گفت: به هیچ وجه درست نیست، که به جای اهدای خون، حجامت کرد، حتی یکی از اهدایی کنندگان مستمر ما، فوق تخصص خون هستند اگر این فرد می دانست حجامت کردن نسبت به اهدای خون بهتر است مطمئنا به صورت مرتب خون اهدا نمی کرد.

عوامل بازدارنده از اهدای خون

سرپرست اداره کل انتقال استان، به برخی از عوامل بازدارنده از اهدای خون اشاره و گفت: عرف و رسوماتی که بر عوارض اهدای خون و ضعیف شدن بدن و یا کاسته شدن  سطح ایمنی، تاکید دارد یا باوری نادرستی که در بین بانوان شایع است که با توجه به ضعیف بودن بدن آن ها، از اهدای خون پرهیز دارند.

همچنین کسانی که  روش های مختلف (مثل حجامت)،  را بر اهدای خون  ترجیح می دهند یا کسانی که اعتقاد دارند بیمارستان ها به اندازه کافی فرآورده های خون دارند و  نیازی به تزریق خون و فرآورده های خون نیست

مشوق های اهدای خون

سعیدی نژاد گفت: اهدای خون، ممکن است ناجی جان جوانی باشد که تصادف کرده باشد  و با این هدیه، از مرگ نجات یافته باشد و  چه ایثار و  معامله ای ذی قیمت تر، از نجات همنوع خود هست، همینطور اهدا کننده با مراجعه به پایگاه های خونی توسط پزشک حاذق در پایگاه معاینه می شود و فرد مراجعه کننده، سلامتی خود را  نسبتا ارزیاب می کند و حتی برخی از افراد از بیماری های خاموش خود(نظیر، قند، فشارخون و…) مطلع می شود علاوه بر این، با انجام آزمایش هایی خاص ویروسی، رایگانی که انجام می شود شاید به کشف ویروسی در بدن فرد مراجعه کننده، منجر شود.

وی با یادآوری اینکه اهدای خون در هر جامعه‌ای یک وظیفه اجتماعی است و باید برای ‌سلامت خود، عزیزان خود و همنوعان اهمیت قائل شد، ادامه داد: مشارکت در امر اهدای خون، مشارکت در سلامت عمومی جامعه‌ای است که خود و عزیزانمان عضو آن هستیم.

استان کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری، با جمعیتی حدود ۷۲۶ هزار نفر جمعیت  که دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت