پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 21 بهمن 1401 ساعت 20:11:: شناسه خبر: 131575

تحول زیرساختی در کهگیلویه و بویراحمد با اجرای ۲۱۷ مصوبه سفر رئیس جمهور

سفر پر خیر و برکت آیت الله ابراهیم رئیسی به کهگیلویه و بویراحمد در مهر ماه سال گذشته ۲۱۷ مصوبه در پی داشت که به گفته استاندار استان این مصوبات از سال گذشته تاکنون روند اجرایی خوبی را سپری می کنند و ضربآهنگ رشد توسعه اقتصادی و عمرانی و دیگر عرصه ها در استان نواخته شده است.

خبرنگار؛محسن زارعی

به گزارش خبرنگارصدای جنوب؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت : کل اعتبارات زیرساختی سفر رئیس جمهور به استان بدون تسهیلات و یا ارزی برای پتروشیمی ها (پتروشیمی گچساران و دهدشت و شرکت نفت و گاز گچساران برای توسعه میادین نفتی و تغییر در وضعیت برداشت چاه های نفت و گاز) برای تغییردر وضعیت راه ها، جاده ها، آب آشامیدنی و غیره هفت هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان است.

سید علی احمد زاده افزود: با پیگیری های مدیران استانی و پیگیری های استاندار کهگیلویه و بویراحمد رقم های ملی زیادی به استان تخصیص داده شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ۸۵۰ میلیارد تومان تنها در بخش فناوری اطلاعات به غیر از اعتبارات سفر، برای توسعه شبکه فیبر نوری در سطح استان در حال انجام کار است.

احمدزاده عنوان کرد: در زمینه آب حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به غیر از سفر به استان تخصیص داده شده است و در عرصه های مختلف کارهای بزرگی در استان در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در بنیاد مسکن استان طی یکسال گذشته کاری که انجام گرفته بیش از ۵۰ درصد کل کارهای بعد از انقلاب است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: طرح هادی برای حدود ۲۴۰ روستا در مدت یک سال در دولت سیزدهم اجرایی شده است، در این طرح روستاها آسفالت شده اند و خیابان های آن ها جدول کشی شده و وضع راحتی برای تردد مردم به وجود آمده است.

احمدزاده ابراز کرد: اعتبارات مصوب در دور اول سفر سه هزار و ۹۴۹ میلیارد تومان و متمم سفر سه هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان بوده و سر جمع به هفت هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: اعتبارات مصوب از طریق سازمان برنامه و بودجه در دور اول سفر سه هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان بوده و از سایر وزارتخانه ها سه هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان بوده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: میزان اعتبارات تخصیصی از سفر تاکنون از سوی سازمان برنامه و بودجه و سایر وزارتخانه های و نهادهای حکومتی ۲ هزار و ۴۵۴ میلیارد تومان بوده است که این میزان پول وارد استان شده است.

احمدزاده گفت: میزان تسهیلات مصوب سفر ۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان بوده ولی میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان از ابتدای سفر تاکنون ۲ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: به این معنا که میزان پرداختی از خود سفر بیشتر شد و چون تعداد متقاضیان زیاد بود توجه بیشتری انجام گرفت و بیشتر از تسهیلات مصوب به متقاضیان سرمایه گذاری و اشتغال در سطح استان پرداخت شده است.

مهمترین اقدامات انجام گرفته در راستای سفر رئیس جمهور به استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد مهم ترین اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف از جمله راه، آب، صنعت، کشاورزی، بهداشت و درمان و سایر حوزه ها را پس از سفر رئیس جمهور تاکنون (در مدت یک سال و نیم اخیر)  به شرح زیر تشریح کرد.

شتاب بخشی به احداث پروژه های راه سازی بین استانی و شهرستانی با اعتبار مصوب ۲ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومانی

تاکنون اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی برای جاده های روستایی استان از محل اعتبار ۲ هزار و ۴۸۵ میلیارد تومانی تامین شده است که از این میزان ۱۶۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

مابقی این اعتبارات تا پایان ۱۴۰۳ باید تخصیص داده شود و کارها و پروژه های تعریف شده به نتیجه برسد.

تاکنون ۲۸۲ میلیارد تومان از محل سفر نخست رئیس جمهور به استان، به پروژه پاتاوه به دهدشت تخصیص داده شده و پروژه با سرعت مطلوب در حال انجام کار است.

جاده پاتاوه به دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ بوده که سال گذشته در سفر هیات دولت به استان ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام این جاده اعتبار داده شده است.

با تزریق این اعتبارات عملیات عمرانی جاده پاتاوه به دهدشت بسیار سرعت گرفته است.جاده پاتاوه به دهدشت یک تونل ریزشی دارد که به سرعت عملیات تکمیل این تونل در دست اقدام است.

امید است تا سفر دوم دولت به عنوان یک پروژه تاثیر گذار و بزرگ در کریدور شمال به جنوب کشور به بهره برداری برسد.

بزرگراه سی سخت به یاسوج به عنوان یکی از پروژه های بزرگ سفر رئیس جمهور به استان بوده که تاکنون ۱۰۸ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.

این بزرگراه در سفر رئیس جمهور این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دارد که تاکنون ۱۰۸ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است.آسفالت هشت کیلومتر از مسیر یاسوج به سی سخت انجام و به بهره برداری رسیده و زیر بار ترافیک رفته است.

عملیات اجرایی ۲ تونل آن با جدیت در دستور کار است و کار سرعت مطلوبی دارد.تا پایان ۱۴۰۱ تونل ها تمام می وشد و سپس باید استحکام و بستر تونل ها آماده سازی شود.

یک دهنه پل ۳۲۰ متری روی تنگه ورودی به سی سخت باید ایجاد شود که اکنون در حال انتخاب پیمانکار است و در مجموع پروژه با سرعت قابل قبولی در حال اجراست.

تکمیل بخشی از جاده بابامیدان به گچساران محدوده گردنه شلال دان که تاکنون ۶۴ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شده و امید است دو محوره شدن این جاده در ایام عید به بهره بردای کامل برسد.

اصلاح دو نقطه حادثه خیز در جاده باشت- شاه بهرام و یاسوج- بابا میدان با اعتبار مصوب ۱۰۰ میلیارد تومان که تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

تعریض ورودی دهدشت به چرام و چرام به دهدشت به عنوان یک نقطه فوق العاده حادثه خیر مورد توجه واقع شد و ۲۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

تحول زیرساختی در کهگیلویه و بویراحمد با اجرای ۲۱۷ مصوبه سفر رئیس جمهور + فیلم

آغاز عملیات اجرایی سایر حوزه های راهسازی در راستای اعتبارات مصوب متمم سفر رئیس جمهور

تعریض محور یاسوج به سمیرم به عنوان یکی از محورهای اصلی ترددی استان، با اعتبار مصوب ۱۰۰ میلیارد تومان که تاکنون مبلغ ۳۱ میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تخصیص داده شده است.

همچنین به این جاده اعتبارات ملی هم تزریق می شود و دو بانده می شود تا خطرات این جاده کمتر شود.

تعریض محور یاسوج به شیراز با اعتبار مصوب ۱۰۰ میلیارد تومان که تاکنون بیش از ۱۵ میلیارد تومان تخصیص داده شده است

بهسازی محور سپیدار باغچه سادات سرفاریاب چرام با اعتبار مصوب ۱۰۰ میلیارد تومان که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان تخصیص داشته است و تا پایان ۱۴۰۳ کل اعتبارات مذکور به آن تزریق می شود.

همچنین تامین اعتبار برای رفع نقاط حادثه خیز استان با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان انجام گرفته است.

برای تکمیل پل های یاسوج نیز، سرجمع ۱۴ میلیارد تومان برای تکمیل پل سوم بشار از محل متمم سفر به این پروژه داده شده است و همچنین ۱۰ میلیارد تومان از محل نفت به ان تزریق شده است.

تکمیل تقاطع غیر همسطح بنسنجان در حال انجام است و اعتبار ان ۷۲ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر هزینه شده است.

پل چهارم بشار رو به اتمام است و ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از محل سفر ۲۰ میلیارد تومان اعتبار استانی داشته و ۱۰ میلیارد تومان از سفر به آن تزریق شده است.

 

شتاب بخشیدن به پروژه های بهداشت و درمان استان

بیمارستان های شهرستان های بهمئی، چرام، لنده با اعتبار مصوب ۱۷۰ میلیارد تومان که تاکنون مبلغ ۱۰۵ میلیارد تومان به این پروژه ها تزریق شده است.

بیمارستان بهمئی آماده افتتاح است و بیمارستان های چرام و لنده نیز در حال عملیات عمرانی است.

با توجه به توسعه راه های استان، ۴۰ میلیارد تومان برای احداث و تکمیل پایگاه های اورژانس بین جاده ای استان تخصیص داده شده است که به خصوص جاده پاتاوه به دهدشت باید ویژه دیده شود.

اختصاص مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های بهداشتی و درمانی جهت ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی، اختصاص مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد بخش سوختگی در بیمارستان های یاسوج و سی سخت دیده شده است.

بخش سوختگی در بیمارستان های استان وجود ندارد و بسیاری از بیماران سوختگی استان آسیب جدی می بینند که در سفر مورد توجه جدی واقع شد.

همچنین مبلغ ۳۷ میلیارد تومان جهت تعمیر سیستم گرمایشی و سرمایشی بیمارستان های استان، مبلغ ۴۰ میلیارد تومان برای احداث کلینیک ویژه در مرکز استان، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای تجهیز بیمارستان های گچساران و بهمئی اختصاص یافته است.

تحول زیرساختی در کهگیلویه و بویراحمد با اجرای ۲۱۷ مصوبه سفر رئیس جمهور + فیلم

شتاب بخشی به پروژه های آبرسانی

اجرای پروژه سد تنگ سرخ سرعت گرفته است و از ابتدای سفر تاکنون افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان به این پروزه اختصاص داده شده است.

همین هفته رئیس جمهور به وزیر نیرو دستور داده تا هر چه سریع تر از منابع مختلف از جمله تهاتر نفت، اعتبارات برنامه و بودجه و وزارت نیرو اعتبارات آن تکمیل شود تا سریع تر به بهره بردارب بسد.

این پروژه به منظور تامین آب یاسوج و روستاهای حومه، تامین آب کشاورزی و صنعت یکی از طرح های حیاتی استان است.

برای تکمیل طرح آبرسانی به لیکک مرکز شهرستان بهمئی از سد کوثر ۳۸۹ میلیارد تومان مصوب شد که تاکنون ۱۶۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

این پروژه طبق برنامه تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره برداری خواهد رسید، سرعت انجام پروژه در یک سال گذشته بیشتر از ۱۰ سال قبل بوده است.

میزان اعتبار تخصیص داده شده در ۱۰ سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان بوده اما در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ میلیارد تومان به ان تخصیص داده شده و به سرعت کار در حال پیشرفت است.

۴۰ درصد پرت آب در شهر یاسوج وجود دارد و شبکه پوسیده در آبرسانی شهر یاسوج باعث مشکلات برای مردم و آلودگی آب در خیلی مناطق شده بود

اعتبار مصوب اصلاح شبکه آب آشامیدنی شهر یاسوج از محل سفر رئیس جمهور ۲۲۰ میلیارد تومان بوده که ۵۵ میلیارد تومان از آن تخصیص داده شده است.

کار با سرعت قابل قبول در حال انجام بوده و امید است تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری کامل برسد و اصلاح کامل صورت گیرد.

اجرای طرح مربوط به آب و فاضلاب از جمله تکمیل تصفیه خانه چرام که اعتبار مصوب آن ۴۰ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۲۴ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شده است.

تامین اعتبار لازم به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی از محل متمم سفر و تامین مبلغ ۶۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه های آبرسانی شهرهای کوچک استان انجام گرفته است.

 

شتاب بخشیدن به تکمیل پروژه های سدهای خاکی استان

سد خاکی کوهبرد دهدشت با اعتبار مصوب ۴۷ میلیارد تومان در دست اجراست که تاکنون مبلغ ۱۹ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شده است.

بدنه سد به طور کامل تکمیل شده است و آبگیری آن در سال جاری آغاز شده و امسال به بهره برداری می رسد.

سد خاکی ایلی آباد در شهرستان بهمئی با اعتبار مصوب ۳۶ میلیارد تومان در سفر اکنون ۱۸ میلیارد تومان به پروژه تزریق شده است.

همچنین ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای سد سرپری دهدشت از محل متمم سفر رئیس جمهور تامین اعتبار شده است.

 

شتاب بخشیدن به گاز رسانی روستاهای استان

بطوری که از ابتدای سفر تاکنون (حدود یک سال و نیم) ۱۷۷ میلیارد تومان هزینه شده است و به ۷۹ روستا از ۹۲ روستای هدفگذاری شده گاز رسانی انجام گرفته است.

میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه های گاز رسانی در استان نیز بیش از ۵۵ درصد می باشد.

گاز کشی منازل مسکونی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) استان و بهزیستی با هزینه وزارت نفت به میزان هفت میلیارد تومان می باشد.

هدف گذاری در این بخش گاز رسانی به یک هزار و ۱۶۷ واحد می باشد که ۶۶۷ واحد سهم کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۵۰۰ واحد سهم بهزیستی است.

با توجه به تفاهم نامه منعقد شده شرکت گاز استان با کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی به محض ایجاد زیرساخت ها توسط نهادهای حمایتی و خانوارها عملیات گاز رسانی توسط شرکت گاز استان فورا صورت می گیرد.

 

توجه ویژه وزارت نفت به توسعه استان

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ضمن تشکر ویژه از وزیر نفت، گفت: باید در مرحله نخست از وزیر نفت برای صدور مجوز پتروپالایشگاه گچساران با خوراک روزانه ۱۰۵ هزار بشکه نفت تقدیر کردو این پروزه از طرح های بزرگ کشوری خواهد شد.

در حال حاضر سرمایه گذار آن آماده است و خوراک آن هم تامین شده و در حال واگذاری زمین به سرمایه گذار است.

سرمایه گذار اعتبارات مورد نیازش را تامین کرده و سرمایه گذاری ارزی خواهد داشت و با یک شرکت خارجی نیز برای سرمایه گذاری ارزی کاملا به توافق رسیده اند.

وی همچنین دستور وزیر نفت بهره برداری از منطقه گاز مختار را کاری بزرگ دانست و افزود: این منطقه گازی ۲۴۰ کیلومتر طول دارد و از حوالی تنگ سرخ بویراحمد شروع می شود و تا لردگان استان چهارمحال و بختیاری ادامه دارد.

عرض منطقه گازی بین ۴۰ تا ۹۰ کیلومتر است که عمده ان در این استان قرار دارد و اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است.

لرزه نگاری با هلیکوپتر به زودی در این وسعت آغاز خواهد شد و بهره برداری از این میدان گازی عظیم برای کشور مهم است و آغازگر تحولات چشمگیر در صنایع بزرگ در بویراحمد خواهد بود.

همچنین شرکت نفت نگرش مثبتی از مناطق نفت خیز استان گچساران، لیکک و بهمئی دارد اما در گذشته ها به این نحو سابقه نداشته و اکنون از محل مسئولیت های اجتماعی توجه به مسائل فرهنگی جالب توجه است.

۶۰ میلیارد تومان وزارت نفت اعتبار داده که ۲۰ میلیارد تومان آن برای کمربندی گچساران و ۴۰ میلیارد تومان برای حوزه فرهنگی اختصاص داده شده است.

در راستای سفر رئیس جمهور به استان تعداد ۲۳۶ پروژه با اعتباری معادل ۳۸۷ میلیارد تومان تعریف شده است.

تعداد ۷۹ پروژه با اعتبار ۱۹۸ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده اند و بیشر این پروژه ها در حوزه ورزش و جوانان (۹۱ پروژه)، نوسازی مدارس (۳۳ پروژه)، بنیاد مسکن (۶۵ پروژه)، بهداشت و درمان (۲۷ پروژه) و راه و شهرسازی ۱۴ پروژه است.

 

شتاب بخشیدن به طرح های بزرگ صنعتی استان

پتروشیمی های گچساران و دهدشت سرعت مطلوبی پس از سفر رئیس جمهور داشته اند به طوری که تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۲ ابرپروژه پتروشیمی گچساران با تولید یک میلیون تن اتیلن در سال و با حجم سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی به بهره برداری خواهد رسید.

در ضمن پیشرفت فیزیکی پروژه در ابتدای سفر ۸۰ درصد بوده که هم اکنون به ۹۵ درصد رسیده است و در این مدت ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار به این پروژه تزریق شده است که تحولات مهم اقتصادی و در سطح استان و کلان کشوری به همذاه خواهد داشت.

احیای واحدهای بزرگ صنعتی از جمله کارخانه قند یاسوج با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی که تاکنون ۸۰ میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی این کارخانه هزینه شده است که طبق برنامه تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

ماشین سازی پارس گچساران توسط سازمان شستا وابسته به سازمان تامین اجتماعی در ابتدای سال جاری فعالیت خود را پس از چند سال رکود آغاز کرد.

توسعه واحدهای بزرگ صنعتی از جمله کارخانه آجر دهدشت به عنوان مدرن ترین کارخانه تولید آجر در جنوب کشور (میزان ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به طور کامل به این پروژه پرداخت شده و تا ابتدای سال ۱۴۰۲ خط توسعه تکمیل خواهد شد.

 

شتاب در دیگر بخش های استان

فرودگاه یاسوج از سطح داخلی به مرز هوایی به منظور برقراری پروازهای بین المللی، در راستای سفر و تصویب آن در تاریخ پانزدهم بهمن ۱۴۰۰ در هیات وزیران ارتقا یافت و ۶ میلیارد تومان اعتبار از سوی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به فرودگاه تزریق شد و تاسیس دفاتر ادارات گذرنامه، گمرک، خرید و نصب تمامی تجهیزات فنی و اداری انجام مهر ورود و خروج مرز هوایی تحویل فرماندهی پلیس مهاجرت استان شد.

همچنین اعتبار لازم به مبلغ ۹۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح های نوین کشاورزی، توسعه زیرساخت های شهرک های کشاورزی، حیا قنوات، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری، تامین آب شرب انسان و دام عشایر، مرمت، بازسازی و نگهداری ایل راه های عشایر، و خرید ماشین آلات راهسازی و تانکر آبرسانی برای عشایر از محل متمم سفر صورت گرفته است.

اعتبار ۲۱ میلیارد تومانی برای تکمیل مصلاهای استان از محل متمم سفر برای شهرهای یاسوج، گچساران، باشت، چرام و دهدشت تامین شده است.

در حوزه مسکن روستایی با به بهره برداری رسیدن یک هزار و ۶۱۲ واحد از سه هزار و ۲۸۶ واحد ابلاغی در سال ۱۴۰۰ و معرفی یک هزار و ۱۴۵ واحد به بانک های عامل از چهار هزار واحد ابلاغی در سال ۱۴۰۱ تحولات مهمی در استان ایجاد شده است.

ایجاد زیرساخت شهرک های گلخانه ای استان (شامل پنج شهرک گلخانه ای، با اعتبار مصوب ۲۵ میلیارد تومان که تاکنون مبلغ ۱۴ میلیارد تومان تخصیص داده شده است و هم اکنون عملیات واگذاری زمین در شهرک ها به متقاضیان سرمایه گذاری آغاز شده است.

اعتیاز ۸۵ میلیارد تومانی بای تکمیل فضاهای آموزشی و بازسازی مدارس غیر استاندارد و مقاوم سازی مدارس استان از محل متمم سفر رئیس جمهور تامین شده است.

این موراد مطرح شده تنها بخشی از مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد بوده اند که سرعت اجرای پروژه ها مطلوب است و طبق آخرین نتایج بیش از ۹۵ درصد مصوبات سفر رئیس جمهوربه استان اجرا و یا در حال انجام می باشند.

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت