پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 02 اسفند 1401 ساعت 12:12:: شناسه خبر: 132145

وعده‌های صادق دولت سیزدهم برای اجرای پروژه های شاخص در کهگیلویه و بویراحمد

سفر رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته به استان کهگیلویه و بویراحمد برگ جدیدی از دفتر سازندگی و تحول را در استان گشوده و روح تازه ای در پروژه های اقتصادی دمیده شده و شمارش معکوس برای تکمیل برخی از این طرح های مهم آغاز شده است.

کهگیلویه و بویراحمد بر اساس شاخص های آماری و بودجه ای و در سایه همدلی و هم افزایی مسئولان و اقدامات هوشمندانه دولت سیزدهم درمسیر توسعه همه جانبه قرار گرفته است.

سال های زیادی است که واژه نامانوس محرومیت و کم برخورداری به دلیل برخی بی توجهی ها و نبود توسعه متوازن همواره با این استان زرخیز و با ظرفیت عجین شده اما اکنون آثار و نتایج مثبت و امیدآفرین اقدامات دولت برای ایجاد طرح های مهم زیرساختی و رشد پر شتاب پیشرفت استان برای مردم قدرشناس این خطه از میهن مان به زیبایی ملموس و نمایان است.

رئیس جمهور وتیم اجرایی دولت سیزدهم از آغاز فعالیت با سفر به استان های مختلف به ویژه استان محروم کهگیلویه و بویراحمد با کارکرد و رویکردی امیدبخش و کارشناسانه اقدام به تهیه و تدوین برنامه عملیاتی برای خروج از محرومیت و پرکردن گودال های عمیق و مشکلات انباشت شده از گذشته کردند.

سفر پر برکت رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به استان در مهرماه سال۱۴۰۰سرآغاز و نقطه عطفی از تحول، امید و رونق در طرح های مختلف اقتصادی و عمرانی و سرمایه گذاری در این استان شده است.

آغاز عملیات بازسازی و نوسازی کارخانه قند یاسوج، پتروشیمی یکم و دوم گچساران، پتروشیمی دهدشت، مجتمع فرآورده های دارویی گچساران هربی فارمد، بیمارستان ۸۰ تختخوابی زاگرس، طرح پارک آبی دنا، مرکز تصویر برداری فوق پیشرفته پزشکی جنوب کشور، آهک هیدراته و فسفات چرام تنها تعداد اندک طرح های مهم و اثر گذار استان هستند که با تکمیل آن ها استان شاهد رونقی چشمگیر خواهد بود.

آغاز عملیات بازسازی و نوسازی کارخانه قند یاسوج

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با مشارکت بانک تجارت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) عملیات بازسازی و نوسازی کارخانه قند یاسوج شروع و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد تا پایان سال جاری با اشتغالزایی ۱۸۰ نفر وارد فاز اجرایی خواهد شد.

سید علی احمدزاده افزود: هزینه مصوب برای راه اندازی کارخانه قند که جزو مصوبات سفر رئیس جمهور بوده ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و تاکنون بیش از ۵۰ درصد این اعتبار برای راه اندازی کارخانه قند یاسوج هزینه شده است.

کارخانه قند یاسوج به عنوان مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد بعد از سالها تعطیلی، طبق وعده ای که در سفر مهر ۱۴۰۰رئیس دولت سیزدهم به کارگران بیکار این کارخانه داده شده بود ، بزودی به ریل تولید باز خواهد گشت.

کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ به‌عنوان نخستین کارخانه در کهگیلویه و بویراحمد شروع به کار کرد و همزمان با آن زمین‌های اطراف کارخانه و بخش‌های زیادی از دشت آن منطقه به زیرکشت چغندر رفت.

اما دیری نپایید که چراغ تولید و اشتغال در این کارخانه خاموش شد و کارگران بسیاری از کار بیکار و خانه نشین شدند و چندین سال در قعر رکود فرود رفت و به مخروبه ای مبدل شد.

پتروشیمی گچساران (اتیلن)

پتروشیمی گچساران با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد و در صورت بهره برداری ظرف مدت ۲ تا پنج ماه آینده منجر به تولید یک میلیون تن اتیلن در سال و اشتغالزایی بالغ بر ۷۰۰ نفر نیز به صورت مستقیم خواهد بود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اعلام این مطلب ، افزود: این پروژه یکی از طرح های مهم صنعتی استان می باشد که بر اساس ظرفیت های بالقوه و در راستای سیاست های کلان اقتصادی کشور به منظور افزایش محصولات پتروشیمی و همچنین به عنوان پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی استان در حال احداث می باشد.

احمد زاده تصریح کرد: علاوه بر محصولات تولیدی یاد شده این کارخانه به عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی دهدشت و صنایع پلیمر گچساران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

استاندار عنوان کرد: می توان از مازاد تولید این واحد که در حدود ۴۰۰ هزارتن در سال است، به عنوان مواد اولیه برای دیگر طرح های پتروشیمی در سایر شهرستان ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: میزان کل سرمایه گذاری این مجتمع(ریالی و ارزی)، ۱۰ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۵۹۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی است.

شهرستان گچساران یکی از مناطق زیرمجموعه مناطق نفتخیز جنوب کشور است به طوری که دارای ۱۶ مخزن در مدار است و عمده تولید نفت از مخازن گچساران ، بی بی حکیمه و رگ سفید-۲ است.

” شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از طولانی ترین شبکه های خطوط مناطق نفت خیز را در گستره چهار استان کهگیلویه و بویراحمد ، خوزستان ، فارس و بوشهر راهبری می کنند.”

 

طرح زنجیره مرغ گوشتی استان

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد طرح طنجیره مرغ گوشتی در استان را از دیگر پروزه های شاخص عنوان کرد و گفت: این طرح با سرمایه گذاری پنج هزار میلیارد تومان شامل مزرعه مرغ مادر گوشتی به ظرفیت ۳۰ هزار قطعه، مرغ گوشتی با ظرفیت ۲۵۰ هزار قطعه و صنایع جانبی وابسته از جمله کشتارگاهی با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت و همچنین سردخانه ای با ظرفیت یک هزار تن در حال اجرا می باشد.

احمد زاده تصریح کرد: هر ساله، استان در تامین گوشت سفید (مرغ پرورشی) در تنگنا بود و همیشه در مواقع کمبود تولید دست به دامان استان های دیگر می شد.

عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت از زمان کلنگ زنی آن در سال ۸۶ به دلایل مختلف روند اجرایی کندی داشته که طی ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب بیشتری گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۷.۵ درصد و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن و اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

احمدزاده عنوان کرد: پتروشیمی دهدشت (پلی اتیلن) به طور نسبی از پیشرفت خوبی برخوردار است و همه مقامات استانی، مجلس و دولت پیگیر اجرایی طرح های پتروشیمی به ویژه دهدشت هستند.

وی افزود: ۱۲۲ میلیون ارزش سرمایه گذاری این طرح است که تاکنون ۸۰۰ میلیارد هزینه شده است.

پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از زنجیره‌های با ارزش هلدینگ خلیج فارس است که به خاطر طولانی شدن روند اجرا ، ادامه طرح نیاز به توسعه و کمک همه جانبه دارد.

پتروشیمی دهدشت به شرکت‌های پایین‌دستی بیدبلند و پتروشیمی گچساران مرتبط می باشد و در این چرخه بسیار با اهمیت است و در حال حاضر ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که ۷۰ درصد آنها را نیروهای بومی تشکیل می‌دهند.

عملیات اجرایی ساختمان‌های صنعتی و دیوارهای حائل پتروشیمی دهدشت اجرا شده و روند اجرایی طرح با سرعت خوبی در حال اجرا است.

احداث پتروپالایشگاه گچساران

استاندار کهگیلویه و بویراحمد از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز در این استان اشاره کرد و گفت: موافقت احداث پتروپالایشگاه گچساران با اعتبار ۶ میلیارد دلار صادر شده است و در سفر دوم دولت رسماً احداث پتروپالایشگاه گچساران با مجوز خوراک ۱۰۵ هزار بشکه در روز اعلام می‌شود.

احمدزاده اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه با موافقت وزارت نفت جهت تامین خوراک پتروپالایشگاه گچساران به زودی آغاز خواهد شد.

۲۵۰ هکتار زمین برای احداث پالایشگاه گچساران اختصاص یافته است و یکهزار هکتار دیگر به آن افزوده می شود.

 

 

مینی پالایشگاه کهگیلویه

شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در دهه های گذشته به دلیل برخی سوء مدیریت ها و سهل انگاری ها با محرومیت و توسعه نیافتگی عمیقی دست به گریبان بوده است از این رو دولت مردمی سیزدهم برای کاهش محرومیت ها پروژه های بی نظیری را شروع کرده است.

با تحقق این پروژه ها در حوزه زیرساختی و اقتصادی که در دست اقدام است، چرخش اقتصادی به سمت این شهرستان محروم معطوف خواهد شد.

قرار است پالایشگاهی در منطقه پادوک شهرستان کهگیلویه با ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار بشکه ایجاد شود که اکنون در حال واگذاری زمین است.

حجم سرمایه‌گذاری این پالایشگاه حدود ۲ هزار میلیارد تومان است و اشتغال این پروژه حدود ۳۰۰ نفر است که احداث موجب گردش مالی، ارتقا درآمد و رونق و توسعه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

آهک هیدراته چرام

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عملیات اجرایی تکمیل فاز یک تولید آهک هیدراته در چرام پس از ۲ و نیم سال رکود آغاز شده و میزان سرمایه گذاری آن یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

احمدزاده ادامه داد: طرح آهک هیدراته چرام اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و چنانچه راه اندازی شود حداقل برای ۷۵ نفر در خود این پروژه اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی ابراز کرد: این طرح به منظور تولید آهک هیدراته و پیش نیاز ایجاد طرح بزرگ صنعتی اسید فسفریک با استفاده از کان سنگ فسفات معادن شهرستان چرام در حال راه اندازی است.

شهرستان چرام با بیش از ۳۲ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است که برخوردار از معادن غنی همچون بوکسیت و فسفات است.

فسفات چرام

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث کارخانه اسید فسفریک و بهره برداری از معدن فسفات چرام (واقع در کوه لار) زمینه اشتغال بیش از ۸۰۰ نفر در استان فراهم خواهد شد.

احمدزاده ابراز کرد: با بهره برداری از این طرح ۴۰ هزار تن کنسانتره فسفات و همچنین اسید فسفریک تولید می شود.

وی تاکید کرد: پس از سال های سال (حدود ۵۰ سال) برای اولین بار جاده دسترسی به این معدن احداث شده است.

۱۵ هکتار زمین در اختیار شرکت الغدیر قرار گرفته است و به میزان ۳۰ هکتار دیگر نیز در برنامه واگذاری قرار خواهد گرفت.

با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیازهای شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج کمتر و کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.

عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ بطول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸.۵ تا ۹ درصد است.

است.

در این واحد تولیدی فرآوری، بسته بندی محصولات تولیدی کشاورزان پیش بینی شده است.

با بهره برداری از کارخانه فراوری گیاهان دارویی گچساران حدود ۵۰ نفر به صورت مستقیم و یکهزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد

کارخانه فراوری گیاهان دارویی یکی از مهمترین طرح های اقتصادی در حال اجرای گچساران است که فراهم شدن زمینه فرصت های شغلی جدید،بهبود درآمد کشاورزان و ایجاد بازار فروش از حداقل مزایای بهره برداری از این طرح است.

برنامه های راهبردی مسوولان و متولیان امور اجرایی و عمرانی در استان قرار گرفته اند و لذا طرح های راکد عمرانی در حوزه درمان در این استان تعیین تکلیف شده اند که تکمیل این طرحها از اولویت های دانشگاه علوم پزشکی استان قرار گرفته است.

مجتمع کلینیک تخصصی پزشکی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این مجتمع با زیربنای پنج هزار متر مربع و با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد برای خرید تجهیزات و تکمیل بخش ابنیه نیازمند حدود ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات می باشد.

احمدزاده عنوان کرد: بهره برداری از این طرح شاخص خدمات پزشکی بخش خصوصی در استان را به نحو بارزی ارتقا خواهد داد.

میدان گازی مختار یاسوج با تولید بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی ذخیره شده یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی در استان محسوب می شود.

طبق گفته کارشناسان گاز ذخیره شده در این میدان گازی می تواند گاز طبیعی مورد نیاز استان های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بخشی از استان های همجوار از جمله اصفهان و چهارمحال و بختیاری را تا ۱۰۰ سال آینده تامین کند.

شرکت صنایع نیما تهویه مطبوع

استاندار همچنین گفت: این طرح با سرمایه گذاری یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و با ظرفیت تولید ۱۱۰ هزار دستگاه در سال با انجام سرمایه گذاری های لازم در بخش سرمایه ثابت به طور کامل به بهره برداری رسیده است.

بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش می سراید.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد بویژه در حوزه های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشاورزی، گردشگری ، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت های چشمگیری داشته و خدمات و طرح های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه های مختلف داشته اما راه های نرفته زیادی نیز دارد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت