پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 01 اردیبهشت 1402 ساعت 17:02:: شناسه خبر: 134019

زنگ خطر خودکشی در شهرستان چرام به صدا درآمد

خودکشی، مشکل بزرگ بهداشت عمومی است که سالانه حدود هشتصد هزار نفر از مردم جهان را قربانی خود می‌کند و دهمین علت مرگ در سراسر دنیا و در افراد ۱۵ تا ۳۴ سال محسوب می‌شود.

صدای جنوب:

زیر پوست شهر ؛ افزایش خودکشی ها و اقدام به خودکشی ها در چرام!!!

صبح خرد نوشت: خودکشی، مشکل بزرگ بهداشت عمومی است که سالانه حدود هشتصد هزار نفر از مردم جهان را قربانی خود می‌کند و دهمین علت مرگ در سراسر دنیا و در افراد ۱۵ تا ۳۴ سال محسوب می‌شود.

خودکشی هر اقدام عمدی برای اینکه آسیب جدی شخص به خود بزند برای پایان دادن به زندگی می گویند خودکشی در استان کهگیلویه و بویراحمد طبق آمارها این استان متاسفانه جز استان هایی است که درصدر خودکشی ها در کشور است

که این آمار در مناطق مختلف و شهرستان ها متفاوت هست.

البته و باید گفت متاسفانه آمار دقیقی از خودکشی و اقدام خودکشی توسط سازمان های ذیربط به بیرون درج نمی شود یا در اختیار رسانه ها قرار داده نمی شود تا هشدارهای لازم به جامعه ارسال شود و آگاه سازی شود.

سیدعلی احمدزاده در نشست رسانه ای در اواخر سال ۱۴۰۰ گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد سراسر شیعه هستند اما واقعا شرمنده ام که بگویم که این استان رتبه اول خودکشی را دارد و یک حرف ناامید کننده باعث خودکشی یک دختر یا پسر نوجوان و جوان می شود.

طبق گزارش های میدانی و جمع آوری مطالب از طرف کارشناسان این حوزه در شهرستان چرام اقدام خودکشی بین زنان بیشتر اما خودکشی منجر به فوت در مردان بیشتر است.

در این شهرستان که عنوان شهرستان فرهنگی را یدک می کشد و در مناسب ها حضور فعالی هم دارن اما در زیر پوست این شهر و لایه های که دیده می شود آسیب های اجتماعی فراوانی وجود دارد که یکی از آنها خودکشی است و در این مقال به این موضوع می پردازیم و در بخش های دیگر به سایر آسیب های اجتماعی پرداخته می شود.

در شهرستان چرام خودکشی در میان مجردها بیشتر و بیشترین روش خودکشی به صورت مصرف قرص و دارو بود که البته در چندماه اخیر روس های خودکشی انتحاری تر و بوسیله طناب دار بوده است.

سن اقدام به خودکشی در شهرستان چرام به شدت پایین آمده بطوریکه قبلا در محدوده سنی ۳۵-۱۵بود اما الان سن خودکشی به زیر ۱۵سال رسیده است.

در این شهرستان اقدام به خودکشی در زنان خانه دار متاهل بیشتر از سایر زنان است.

در سال های اخیر اقدام به خودسوزی در میان زنان که قبلا شایع بود وجود ندارد.

در بخش سرفاریاب در سال گذشته حدود ۶-۵سال خودکشی وجود نداشت اما در سال ۱۴۰۱خودکشی ها افزایش پیدا کرد .

که به طور مثال یک مورد خودکشی دانش آموز ابتدایی به علت نداشتن گوشی تلفن بود و دیگری مادری که پرونده قضایی تنها فرزند پسرش به نتیجه مطلوب نرسید اقدام به خودکشی کردند.

در شهرستان چرام در ۶ماهه اول ۱۴۰۱خودکشی منجر به فوت وجود نداشت اما متاسفانه در ۶ماهه دوم سال افزایش یافت که بیشتر افرادی که اقدام کردن به صورت انتحاری و مستقیم از طناب دار استفاده می کنند. و اکثرا خلق آویز هستند که در چند وقت اخیر تعدادی در داخل خانه و تعدادی بیرون از خانه اقدام به خودکشی کردند .

که با توجه به روش های انتحاری آمار خودکشی موفق بیشتر است.

در مدارس آمار خودکشی دانش آموزان رو به افزایش است که آموزش و پرورش و دستگاه های فرهنگی باید ورود کنند.

شهرداری ها و دهیاری ها بودجه فرهنگی دارند که می بایست در خصوص آگاه سازی و ایجاد نشاط اجتماعی جهت کاهش اقدام به خودکشی ها وارد میدان شوند.

فرمانداری بخصوص در حوزه های اجتماعی و بانوان با برنامه ریزی و همکاری بین بخشی با سایر دستگاه ها نسبت به آگاه سازی و اطلاع رسانی خانواده ها را از خطرات و علائم خودکشی ها آگاه کنند.

متاسفانه در این حوزه ها ضعف های زیادی وجود و به نوعی از کنار آن می گذرند .

طبق بررسی ها تعارض خانواده ها؛نقص ارتباطی بین والدین و فرزندان و مشکل ارتباطی بین همسران و بیماری های روانی و فقر و عدم تاب آوری از دلایل اصلی خودکشی در این شهرستان می باشد.

در شهرستان چرام و یا کل استان عدم مراجعه به روانشناسان و مشاورین از آن سو رفتن به سمت دعانویس ها و عدم آگاهی مردم یکی از مشکلاتی هست که شیوع خودکشی و عدم مهار آن را افزایش داده است.

در مدارس متاسفانه باید گفت مشاورین قوی برای حل مشکلات روانی دانش آموزان وجود ندارد و نیروی تخصصی کم هست و نیاز به بازآموزی روشهای نوین وجود دارد.

توجه به مسائل اعتقادی و مذهبی در جلوگیری از خودکشی نقش مهمی دارد که البته می طلبد روحانیون و طلبه های شهر چرام حضور پررنگ تری در میان جوانان داشته باشد و جاذبه های بیشتری برای جوانان داشته باشند.

در روان شناسی خودکشی به نشانه های خودکشی در افراد اشاره کرده است.

چه کسانی خودکشی می‌ کنند؟

در روانشناسی خودکشی اشاره شده است که اگر کسی را با نشانه‌های زیر می‌شناسید، نگران باشید:

-در مورد خودکشی صحبت می‌کند.

-در خوردن یا خوابیدن مشکل دارد.

-تغییرات شدیدی در رفتار از خود نشان می‌دهد.

-از دوستان یا فعالیت‌های اجتماعی کناره‌گیری می‌کند.

-علاقه خود را به مدرسه، کار یا سرگرمی‌ها از دست داده است.

-با نوشتن وصیت‌نامه و انجام مقدمات نهایی برای مرگ آماده می‌شود.

-دارایی‌های گرانبها را می‌بخشد.

-قبلاً اقدام به خودکشی کرده است.

-اخیراً ضررهای جدی را تجربه کرده است.

-به نظر می‌رسد درگیر مرگ و مردن است.

-علاقه به ظاهر شخصی خود را از دست می‌دهد.

-مصرف الکل یا مواد مخدر را افزایش می‌دهد.

-تغییرات فیزیکی در ظاهر یا بهداشت

-افت ناگهانی نمرات

-رفتارهای پرخطر یا بی‌احتیاطی (مانند رانندگی بی‌احتیاطی یا رابطه جنسی ناایمن)

-رفتارهای خودآزاری مانند بریدن

-صحبت در مورد احساس ناامیدی یا نداشتن چیزی برای زندگی کردن

-تحقیق در مورد روش‌های خودکشی و/یا دستیابی به سلاح

خودکشی نه تنها باعث رنجش عظیم در بازماندگان فرد قربانی می‌شود، بلکه انسجام جامعه را نیز تهدید می‌کند. پس آشنایی با علائم خودکشی، به شما کمک می‌کند که در مواجهه با فردی که قصد خودکشی دارد و پیشگیری از خودکشی، عملکردی موفقیت‌آمیز داشته باشید.

اما مهم ترین راه های پیشگیری ازاقدام خودکشی

مهم‌ترین راه پیشگیری از اقدام به خودکشی، افزایش قابلیت‌ها و مهارت‌ها در زندگی این افراد است. مهارت‌هایی نظیر کنترل خشم، افزایش تاب‌آوری، کنترل بحران، مهارت استفاده از منابع اجتماعی، افزایش مهارت‌های خودمراقبتی، حضور در جمع و برنامه‌های گروهی و در سطح کلان افزایش سرمایه و نشاط اجتماعی، افزایش سواد و سلامت روانی و افزایش سواد اجتماعی می‌تواند به پیشگیری از خودکشی کمک کند و یکی از راه‌های مهم در بحث پیشگیری استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای ارائه اطلاعات صحیح، به موقع و متناسب با مخاطب است.

براساس این گزارش ؛دز شهرستان چرام نیاز هست که با دعوت از متخصصین و اهل فن و همچنین تخصیص اعتبارات لازم در این حوزه و همکاری بین بخشی و توجه به آموزش این مهم در مدارس و خانواده ها و نماز جمعه و مساجد و پرداختن رسانه ها به آگاه سازی مردم نسبت به کاهش اقدام به خودکشی کارهای موثرتری صورت گیرد.

این گزارش صرفا جهت آگاه سازی و اطلاع رسانی و هشدار به متولیان امر و خانواده ها می باشد تا با آگاهی بیشتری به مقابله با این پدیده شوم پرداخته شود.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت