پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 تیر 1402 ساعت 01:04:: شناسه خبر: 137586

بزرگترین پروژه صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در آستانه بهره‌برداری

کارخانه پتروشیمی گچساران که به عنوان بزرگترین طرح صنعتی تولیدی غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود با تلاش مسئولان و نیروهای متخصص داخلی و حمایت مالی و تسهیلاتی دولت سیزدهم هم اکنون در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.

صدای جنوب؛

کارخانه پتروشیمی گچساران که به عنوان بزرگترین طرح صنعتی تولیدی غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود با تلاش مسئولان و نیروهای متخصص داخلی و حمایت مالی و تسهیلاتی دولت سیزدهم هم اکنون در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.
به گزارش صدای جنوب، مجتمع پتروشیمی گچساران از زمان صدور مجوز در ۱۹ سال پیش، با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو بوده که تغییرات زیاد مدیریتی، تعدد پیمانکاران، مسائل ناشی از تحریم و از همه مهم‌تر نبود پشتیبانی مالی از آن جمله هستند که مانع قرار گرفتن این مجتمع در مدار تولید شدند.
با وجود تمامی مشکلات با تغییرات مثبتی که از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ایجاد شد در دولت سیزدهم گروه جدید مدیریتی پتروشیمی گچساران با بازنگری و بهبود فرآیندهای عملیاتی از جمله با برنامه‌ریزی استراتژیک و سازمان‌دهی امکانات و منابع موجود، راه‌های سخت را هموار کرد و با تلاش و همدلی تمامی کارکنان این شرکت، رونق پایدار به این طرح ملی برگردانند.
هم اکنون پس از ۲ دهه این طرح به مرحله‌ای رسیده که در برنامه تولید شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس قرار گرفته، به‌گونه‌ای که فازهای پیش راه‌اندازی آن در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است.
در ۲ سال اخیر بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال به این پروژه تزریق شد و علیرغم تمامی کمبودها این مجتمع هم اکنون آماده بهره برداری شده است.
در دولت سیزدهم، ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر کابل برقی و چهار هزار و ۵۰۰ قطعه ابزار دقیق در این صنعت استفاده شد.
همچنین برای نخستین بار مشعل‌های تمام کوره‌های الفین این واحد صنعتی که شامل ۶۷۰ برنر می‌باشد با توان داخلی ساخته شده است.
این تجهیزات صنعتی برای نخستین بار بومی سازی شده‌اند، طرح الفین گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور در صنعت پتروشیمی گچساران جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.
شرکت پتروشیمی گچساران برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و توجه ویژه به تولید داخل و بومی سازی، در بخش‌های مختلف از تجهیزات ساخت داخل استفاده کرده است.
گفتنی است پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران قبل از دولت سیزدهم کمتر از ۶۰ درصد بوده که هم اکنون به ۹۷ درصد رسیده است.
برای ساخت پتروشیمی گچساران بیش از ۱.۳ میلیارد یورو هزینه شده، مجتمع پتروشیمی این شهرستان بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سفر هیات دولت به استان راه اندازی خواهد شد.
محصول طرح الفین پتروشیمی گچساران یک میلیون تن اتیلن می‌باشد که خوراک مجتمع‌های واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین مجتمع‌های ممسنی، دهدشت، بروجن، پلیمر گچساران و کازرون را تأمین می‌کند.
گفتنی است گاز متان مورد نیاز پتروشیمی گچساران به میزان ۵۳ هزار و ۹۰۰ متر مکعب بر ساعت از خط سراسری تامین و برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات از سوی شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تامین می‌شود.
همچنین تأمین آب پتروشیمی گچساران از سد کوثر این شهرستان با لوله ۲۸ اینچی و به میزان یک هزار ۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر است، درحالی‌که گاز خوراک آن از پالایشگاه بید بلند خلیج‌فارس به میزان یک‌میلیون و ۲۶۰ هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد.
هدف از ساخت طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سرا سری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون خواهد بود.
محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک چهار پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد، اگر چه این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در شهرستان گچساران قرارگرفته است.

خبرنگار/سمانه محمدی

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت