پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 شهریور 1402 ساعت 15:06:: شناسه خبر: 139394

مرور خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه وبویراحمد

نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته در شهرهای کهگیلویه وبویراحمد همزمان با سایر شهرهای کشور برگزار شد.

صدای جنوب:

نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته در شهرهای کهگیلویه وبویراحمد همزمان با سایر شهرهای کشور برگزار شد.

 

آیت الله حسینی ‌در خطبه های نماز عبادی سیاسی این هفته با دعوت و توصیه به تقوای الهی انجام واجبات و ترک محرمات گفت: پنجشنبه رحلت پیامبر اکرم است و شهادت امام حسن علیه السلام است که تسلیت می گوییم؛ خداوند برای هدایت بندگانش سفیرانی می فرستاد که در میان این دوره از حضور انسان قریب به ۱۲۴ هزار پیامبر خداوند فرستاد که برخی اولوالعزم هستند و برخی تبلیغی هستند پیامبر صاحب شریعت و کتاب است اسلام دین تکامل یافته خداوند است و هیج تضادی با انجیل و تورات ندارد و قرآن تکمیل شده آنهاست.

وی ادامه داد: خداوند به انسان عقل هم داده است اما وحی به انسان حلال و حرام را نشان داد ، در مسئله بهشت و جهنم و خیلی از مسائل عقل نمی توانست بدون وحی دریافت کند خداوند توسط وحی و پیامبرانش احکام را به‌ انسان رسانده است خداوند همه چیز را ساندویچ شده به انسان داده است .

وی گفت: مهمترین مسئله برای انسان رسیدن به معرفت و بهشت خداوند است ممکن است انسانی پیچیده ترین مسائل را حل کند اما خداوند را درک نکند هیچ فایده ای ندارد  خداوند در برهه ای انسان ها را به یک باره از دنیا برده است مثلا قوم نوح و لوط که اینگونه یک باره از بین رفتند .

آیت الله حسینی بیان کرد: جامعه ای که حلال و حرام را درک نکند ماندگار نخواهد بود برای باقی ماندن دین و اینکه همچون گذشته دین به فراموش و نابودی کشانده نشود خداوند ائمه اطهار را منصوب کرد کسی در انتصاب امامان دخالتی نداشت اوست که می داند چه کسی شایسته این رسالت و جایگاه بوده است خداوند ائمه اطهار را برای حفاظت از دین آورده است.

امام‌جمعه یاسوج با اشاره به جمعه خونین ۵۷ گفت: رژیم پهلوی در این روز قریب به ۵۰۰ نفر را شهید و ۳هزار نفر را مجروح کردند،  وقتی قرار شد ۲میلیون نفر در میدان ژاله تهران تجمع کنند رژیم پهلوی احساس خطر کرد و حکومت نظامی اعلام کرد اما مردم آمدند و رژیم آنها را با رگبار بست این یک جنایت بود که توسط این رژیم پهلوی انجام شد.

وی با اشاره به اربعین افزود: از موکب های استان تقدیر و تشکر می کنم که به زائران حسینی خدمات رسانی کردند ،مسولانی که در این راه نیز همکاری کردند تشکر می‌کنم مردم عراق سخاوتمندانه همه چیز را در اختیار زائران ابا عبدالله قرار دادند و تشکر می‌کنیم.

آیت الله حسینی افزود: در حوزه معنویت انقلاب جهانی رخ داده است، حرکت در مسیر اربعین حرکت در مقابل ظلم و استبداد و استکبار بود ، این حرکت عظیم درس بزرگ دارد.

************

چرام:

حجت الاسلام سید نورالله افشار در خطبه های نماز جمعه این هفته شهر چرام گفت: حضور بیش از چهار میلیون نفر از زائران ایرانی و میهمانانی عزیز از کشورهای همسایه، در رزمایش بین المللی تشیع یعنی پیاده روی اربعین ،یک نصاب جدید و تاریخی به شمار می‌آید.
امام جمعه چرام افزود: در کشاکش جنگ بی‌امان ترکیبی دشمن و عملیات بی‌سابقه روانی استکبار رسانه‌ای در داخل و خارج، هم عاشورای امسال و هم اربعین امسال یک رویداد دشمن‌شکن و حماسه بزرگ بود.

وی ادامه داد: علاوه بر حضورِ چهار میلیونیِ ایرانیان در راهپیمایی اربعین، راهپیمایی میلیون‌ها ایرانی عاشق در قالب کاروان‌های موسوم به جاماندگان و هیئتها و دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها و مساجد و حسینیه‌ها و مشاهد مشرفه و بقاع متبرکه و منازل و خانه‌های مردم، تکرار یک عاشورای دیگر پس از دهم محرم است که در بیستم صفر تجلی می‌یابد و این خود “نبا عظیم” و”واقعه‌ای بزرگ” است که باید در اطراف آن تأمل کرد.
افشار بیان کرد: از جمله حضور باشکوه مردم شهرستان در روز اربعین در جوار بی بی رشیده ع از اتفاقات کم نظیر بود که باید از مردم و هیات های عزاداری و موکب های در مسیر تقدیر و تشکر کرد و قطعا این حضور زمینه ساز غلبه جریان حق بر باطل خواهد بود.

وی با بیان اینکه سالیان طولانی باید انتظار کشید تا یک منطقه ای سرمایه های انسانی به دست آورد و این از مهم ترین نوع سرمایه ها است، گفت: باید مسولان  و مردم قدردان سرمایه های انسانی خویش باشند اما علی رغم همه ی خدماتی که به این شهرستان صورت پذیرفته ،جاده حدود ۱۵ کیلومتری میان دو شهرستان چرام به دهدشت همچنان قربانی می گیرد و آخرین مورد یک برادر عزیز آزاده سرافراز و جانباز هشت سال دفاع مقدس و فرهنگی فرهیخته مرحوم محمد رشید سرمستی بود.
امام جمعه چرام افزود: در این جاده چه خانواده هایی که داغدار شدند اما هنوز این مسیر چندین کیلومتری تکمیل نشده است، عدم آسفالت کامل جاده و عدم علائم و نشانی های رانندگی و رنگ کاری مناسب و جدا کننده ی جاده رفت و برگشت، از خطرات بالفعل این جاده است.که هر لحظه ممکن است خانواده ای دیگر و سرمایه ای انسانی از این شهرستان در اثر تصادف از بین برود.

افشار عنوان کرد: از طرف مردم این مناطق از  نماینده ی زحمتکش کهگیلویه بزرگ جناب حاج آقای موحد خواهانم این سوال را در صحن علنی مجلس از وزیر راه و شهرسازی
بپرسند که چرا در این زمینه مردم این دو شهرستان مورد کم مهری قرار گرفته اند؟ ما باید چند عزیز و سرمایه ی انسانی دیگر را از دست بدهیم تا این جاده به بهره برداری برسد.؟
وی ادامه داد: امیدوارم با توجه به جایگاه نماینده مجلس در بعد نظارتی ،نسبت به این جاده ورود جدی نمایند و به ترک فعل ها و کم کاری های درباره این جاده تذکرات لازم را دهند و پیگیری تا رفع مشکل را داشته باشند.

**********

گچساران:

حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی، امام‌جمعه گچساران ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته ضمن دعوت نمازگزاران به رعایت تقوای الهی با اشاره به مناسبت‌های این هفته گفت: روایات بسیاری داریم اینکه عاقل کسی است که همیشه اهل تذکر باشد، تذکر به معنای یادآوری است و انسان مؤمن همیشه باید برای کسب معرفت بیشتر نیز تلاش کند و همه باید تلاش کنیم که برای فردایی (یوم‌الحساب) بسیار طولانی و پرخطر آماده‌باشیم.

وی افزود: معرفت از دیدگاه امام علی علیه‌السلام بحث عمیق و مهمی است و کاش حوزویان، اندیشمندان، دانشجویان، دانش آموزان و … بخشی از وقتشان را صرف فراگیری نهج‌البلاغه و کسب معارف الهی می‌کردند چراکه انسان باید راه را برای رسیدن به خداوند هموار کند و از گام‌های شیطان پیروی نکند.

امام‌جمعه گچساران بابیان اینکه اربعین، زمینه‌ساز ظهور خواهد بود اظهار کرد: اجتماع بزرگ اربعین حسینی سال‌به‌سال باشکوه‌تر خودش را نشان می‌دهد، شهید مطهری کتابی دارند به نام اسلام و مقتضیات زمان که می‌فرمایند گذشت زمان خیلی از مسائل را تفسیر و تبیین می‌کند لذا به‌وضوح شاهد بودیم که هرسال این مراسم باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام حجازی تصریح کرد: هیچ تفکری در عالم چنین عظمتی را نمی‌تواند ایجاد کند، پیامبر اکرم (ص) فرمودند که عشقی که خداوند در دل محبان اباعبدالله علیه‌السلام قرارداد هیچ قدرتی، هیچ زمانی و هیچ‌کسی نمی‌تواند سر ببرد یعنی این ارتباط قطع نشدنی است؛ بنابراین از سراسر عالم پیرزن و پیرمرد، جوان و نوجوان، کودک و بزرگ‌سال با ادایان، مذاهب، سلایق، تفکرات و نژادهای مختلف در پیاده‌روی اربعین شرکت داشتند.

خطیب جمعه گچساران گفت: دشمن می‌ترسد اجتماع عظیم اربعین به تمدن مهدوی تبدیل شود هرچند این عظمت را باید هرچه بیشتر به نسل‌های آینده منتقل کنیم، امام (ره) می‌فرمایند هرکجا دیدید دشمن از شما تعریف کرد بدانید که راه را کج رفته‌اید و هرکجا دشمن از شما عصبانی بود پس بدانید راه را درست رفته‌اید.

وی افزود: این روزها تلاش‌های مکارانه آمریکا برای ادامه جنگ اوکراین را شاهد هستیم، هدف غرب نجات اقتصادشان است چراکه بیشترین بدهکاری در جهان را آمریکا دارد و از طریق ادامه جنگ و فروش تسلیحات جنگی به دنبال جبران این خسارت است.

امام‌جمعه گچساران در ادامه بیان کرد:۲۸ صفر رحلت شهادت گونه پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام است که به همه عزیزان تسلیت عرض می‌کنم، امام حسن علیه‌السلام زمینه را برای انقلاب و قیام امام حسین علیه‌السلام آماده کردند پس شناخت امام حسن علیه‌السلام و مطالعه درباره شخصیت بزرگ ایشان ضروری است.

حجت‌الاسلام حجازی ادامه داد: آخرین روز ماه صفر نیز شهادت امام رضا علیه‌السلام است که تسلیت عرض می‌کند طبق حدیثی از امام رضا علیه اسلام نماز بدون حب اهل‌بیت علیهم‌السلام قبول نخواهد بود و حب اهل‌بیت علیهم‌السلام بدون عبادت هم قبول نیست. به مثال ساده نماز بدون وضو و بدون طهارت باطل و نماز بدون حب پیامبر (ص) و اهل‌بیت علیهم‌السلام باطل است و حج بدون حب پیامبر (ص) و اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز باطل است.

خطیب جمعه گچساران گفت:۲۲ شهریور روز وقف است که به خدمتگزاران نهاد وقف نیز این روز را تبریک عرض می‌کنم و روایت داریم که‌ای مردم هرکسی که از دنیا رفت به دنبالش سودی نخواهد برد مگر این در دوران حیاتش صدقه داده باشد، علمی که دیگران از آن استفاده کنند و سوم فرزند صالحی داشته باشد که دلسوز پدر و مادر باشد.

وی در پایان افزود:۱۱ سال پیش وقتی به مصلی آمدم، بیان کردم که این گنبد ساختمان مصلی استانداردهای لازم را ندارد، ناظرانی از استان‌های دیگری آوردیم و کارشناسی کردند بنابراین یکی از اهدافم این بود که این گنبد باید برداشته شود شاید در آینده حادثه‌ساز بشود که این مورد هم در دست اجراست که ضربتی برداشته شود و گنبد جدید نیز با استانداردهای مشخص احداث شود.

****

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته دهدشت، تمجید رهبر معظم انقلاب از دولت سیزدهم را یک مدال برای این دولت عنوان و از نگاه آرمانی و جهت‌گیری انقلابی، حرکت در مسیر اصولی و تلاش جهادی به عنوان سه ضلعی مسیر این تمجید نام برد.

امام جمعه دهدشت افزود: این نگران‌کننده و تلخ است که الان چندین مرتبه حضرت آقا خودشان ناچاراً وارد میدان می‌شوند و زحمات دولت را یادآور می‌شوند.

وی با بیان این‌که برخی خدمات دولت به نام دیگران نوشته می‌شود، برخی عملکرد‌های دولت در زمینه‌های مختلف را یادآور شد و خواستار فکری برای رسانه دولت شد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر ضمن تشکر از زحمات خستگی‌ناپذیر دولت گفت: کارهای خوبی انجام می‌گیرد، منتها برای معیشت نیاز به یک برنامه‌ریزی خاصی دارد.

امام جمعه کهگیلویه در ادامه صحبت‌های خود وضعیت نافرجام شورای شهر دهدشت را یادآور شد و با بیان این‌که تلخ است مکرر این مسئله را بیان کنیم گفت: دهدشت هفت نفر شورای شهر دارد، آقایان! شهردار را در جلسات شورا انتخاب می‌کنند نه در جلسات ساعت ۲ دو نصف شب، چرا بازی‌های منطقه‌ای را برای انتخاب شهردار می‌آورید.

وی افزود: دهدشت شهردار با تجربه، توانمند و تخصصی لازم دارد، اگر این رویه ادامه داشته باشد حتما حرف‌های خصوصی شما را به مردم خواهم گفت.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر با یادآوری حماسه بزرگ اربعین حسینی گفت: سال به سال این حرکت عظیم فزاینده‌تر می‌‌شود و این حضور ۲۲ میلیونی لرزه بر اندام کفر جهانی انداخت.

امام جمعه کهگیلویه بیان کرد: زبان از کرامت پذیرایی مردم عراق قاصر است.

وی از بانیان موکب‌های کهگیلویه تقدیر و تشکر کرد.

 

****

امام جمعه سوق در خطبه های این هفته نماز جمعه:
الگوی مواجهه صحیح با دولت‌ها
علاوه بر حمایت که مشی همیشگی رهبری انقلاب است، دولت سیزدهم مفتخر به نشان افتخار تمجید می‌شوند. راز این تمجید درنگاه آرمانی و جهت‌گیری انقلابی؛ حرکت در مسیر اصول؛ تلاش جهادی برای تحقق برنامه‌ها و رفع مشکلات مردم که در بیانات ایشان در بخش مدیریت و اقتصاد و سیاست خارجی و فرهنگی به تفصیل و اشاره، آمده و از آن تقدیر شده است.

اگر چه دولت سیزدهم دارای ویژگی‌های برجسته‌ای از آرمانخواهی و ارزشمداری و روحیه انقلابی و جهادی و تلاش موفق در عرصه‌های مختلف است اما طبیعی است نقدهایی هم به این دولت وارد باشد. در کلام رهبر حکیم انقلاب اسلامی دو نکته انتقادی بیشتر به چشم می‌خورد:

۱- توجه به معیشت و سفره مردم و برنامه‌ریزی خاص در این عرصه.

۲- ضعف فعالیت‌های اطلاع‌رسانی هنرمندانه و ناکارآمدی فعالیت‌های رسانه‌ای که متاسفانه تاکنون نتوانسته است اهمیت و عظمت فعالیتهای دولت را به مردم به درستی بنمایاند.

این بیانات در واقع تجلی همان راهبرد همیشگی حضرت آقا در مواجهه با دولتها است؛ «دفاع واقع‌بینانه و نقد منصفانه»
حماسه بزرگ اربعین و یادآوری چند نکته

حضور بیش از چهار میلیون نفر از زائران ایرانی و میهمانانی عزیز از کشورهای همسایه، یک نصاب جدید و تاریخی به‌شمار می‌آید. در کشاکش جنگ بی‌امان ترکیبی دشمن و عملیات بی‌سابقه روانی استکبار رسانه‌ای در داخل و خارج، هم عاشورای امسال و هم اربعین امسال یک رویداد دشمن‌شکن و حماسه بزرگ بود.

طراحی و برنامه‌ریزی‌های دولت و دستگاه‌های تابعه و دیگر نهادهای حاکمیتی خصوصاً فراجا و دستگاه‌های امنیتی و نیز وزارتخانه‌های مختلف و مسئولان استانی و شهرستانی قابل تقدیر است. البته در مواردی – که کم هم نیست- باید آسیب‌شناسی دقیق انجام گیرد تا در سال‌های آینده از ضعف‌ها کاسته و بر قوت‌ها افزوده شود.
مهم‌ترین رسالت و مأموریت دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در همه سطوح تلاش برای ترسیم راهبردها و یافتن راهکارهای خلاقانه و مبتکرانه توسعه و تعمیق هوشمندانه “مردمی‌بودن” و “مردمی‌ماندن” راهپیمایی اربعین و جستجوی دقیق برای کاهش دخالت دولت از تصدی‌گری به سمت تسهیل‌سازی و تنظیم گری است.
اسلام‌هراسی نماد دورویی حقوق بشر غربی
فرانسه پوشش اسلامی را ممنوع کرد!
اسلام‌ستیزی و نمود آن سوزاندن کتاب مقدس قرآن در کشورهای اروپایی با دیگر سیاست‌هایی چون پرونده‌سازی علیه مسلمانان، اهانت به مقدسات اسلامی، تبلیغات گسترده منفی علیه اسلام و مسلمانان و هم‌چنین اعمال انواع تبعیض‌ها نسبت به آنها حتی تهدید به سلب شهروندی سبب شده تا عملاً مسلمانان در فشار مضاعف سیاسی واجتماعی قرار بگیرند موضوعی که برخلاف ادعاهای آزادی‌خواهی کشورهای غربی است.
برکات رویداد اربعین در حوزه قدرت نرم
امروز بر همگان مبرهن است که «قدرت نرم» از مؤلفه‌های اساسی و اثرگذار در مناسبات جهانی و روابط بین‌الملل است.
راهپیمایی اربعین به‌عنوان یک ابزار نرم‌افزاری قدرت کارکردهای ذیل را به انجام می‌رساند:
۱. تقویت اسلام ناب
راهپیمایی اربعین موجب تقویت اساسی پایه قدرت نرم محور مقاومت و طرح مجدد اسلام به‌عنوان یک مکتب حیات‌بخش شده است.
راهپیمایی اربعین ضمن طرح مجدد اثرگذاری دین در عرصه اجتماع به خط فکری جدایی دین از سیاست پایان داد.
این اسلام غیرسکولار و ضد اسلام آمریکایی، تکیه‌گاه، راه‌حل و برنامه‌ای برای بازیابی و بازسازی هویت اسلامی در متن امت اسلام است.
۲. تعالی گفتمان شیعی
گفتمان شیعه در سایه انقلاب اسلامی الگویی از مردم‌سالاری دینی را ارائه داده است. راهپیمایی اربعین ضمن تقویت گفتمان انقلاب اسلامی که کارایی الگوی حکومت اسلامی را در مسائل مستحدثه نشان می‌دهد به شیعیان اجازه داده است که برای اولین بار در سایه انقلاب اسلامی ظرفیت‌های پنهان و بلاستفاده فقهی، کلامی، فلسفی و تفسیری خود را آشکار کنند.
بارزترین نمونه این واقعیت، عنصر انتظار و باور مبارک مهدویت است که روح اصلی تفکر شیعه و گفتمان انقلاب اسلامی است. راهپیمایی میلیونی اربعین عناصر قدرت شیعی را که پایه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است، قوی و پویا نموده است.
۳. تقویت فرهنگ ایثار و شهادت
فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی به‌عنوان اصلی‌ترین منبع قدرت نرم در بین مسلمانان محسوب می‌گردد. راهپیمایی میلیونی اربعین نیز از آن جهت مهم است که همه زائران به امام حسین (ع) اقتدا می‌کنند.
این رویداد، دو عنصر جهاد و شهادت را به عنوان دو عنصر تاریخ‌ساز و سرنوشت‌آفرین حیات اجتماعی مسلمانان مطرح می‌کند. عناصری که آفریننده قدرت نرم و بالندگی و بازدارندگی در مقابل دشمن هستند.

۴. تقویت ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی
راهپیمایی اربعین، در حقیقت بازخوانی جهانی اهداف قیام حسینی(ع) است که از اصلی‌ترین این اهداف، ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی در مختصات جبهه جهانی مستضعفین و مستکبرین عالم است.
۵. جذاب‌سازی فرهنگ اسلامی
راهپیمایی اربعین جلوه‌های از همدلی، همیاری، تعاون اسلامی، اخوت ایمانی، مواساه و… را خلق کرده است و فرهنگ اسلامی را در منظر افکار عمومی جذاب کرده است.
در واقع راهپیمایی اربعین جاذبه فرهنگ اسلامی را سازماندهی کرده و در جهت جهانی‌شدن به آن مطلوبیت بخشیده است و این یعنی افزایش قدرت نرم جبهه حق.
۶. تقویت وفاق ملی و اسلامی
راهپیمایی میلیونی اربعین جلوه‌ای از اجتماع عظیم انجسام ملی و وحدت جهان اسلام است. راهپیمایی اربعین در تداوم آرمان بلند انقلاب اسلامی که وحدت کلمه و وفاق جهان اسلام را وجهه همت خویش قرار داده به تقویت سرمایه اجتماعی انقلاب کمک فراوان کرده است.
۷. به مثابه رسانه بین‌المللی
اربعین در نقش یک رسانه بین‌المللی و فراگیر به دفع تهدیدات دشمن و استفاده از فرصت‌ها کمک بسیار کرده است. اهمیت اربعین به‌عنوان یک منبع مهم در دیپلماسی عمومی از آنجا مهم است که دشمن در شرایط کنونی به دنبال استراتژی انزوای جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقومت است و راهپیمایی اربعین این پروژه را ناکام گذاشته است.
راهپیمایی میلیونی اربعین نشان داد که علیرغم همه تبلیغات دشمن برای کمک رنگ شدن اربعین ولی باز مردم نشان دادند که نور حسین علیه السلام خاموش شدنی نیست
از مردم شریف و نجیب عراق که خالصانه به زائران امام حسین علیه السلام خدمت کردند کمال تقدیر و تشکر را داریم و همچنین از موکب دارانی که در مسیر به زائران ابا عبدالله خدمت کردند کمال تقدیر و تشکر را داریم

 

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت