پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 08 بهمن 1402 ساعت 15:11:: شناسه خبر: 142376

برگزاری ششمین کاروان ترویجی بهره وری ویژه الگوی کشت ملی با موضوع هواشناسی کشاورزی!

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری ششمین کاروان ترویجی بهره وری ویژه الگوی کشت ملی با موضوع هواشناسی کشاورزی، کم بارشی، افزایش دما و راهکارهای مقابله با آن، در ایستگاه هواشناسی امام زاده جعفر شهرستان گچساران همزمان با سراسر کشور خبر داد. 

صدای جنوب:

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از برگزاری ششمین کاروان ترویجی بهره وری ویژه الگوی کشت ملی با موضوع هواشناسی کشاورزی، کم بارشی، افزایش دما و راهکارهای مقابله با آن، در ایستگاه هواشناسی امام زاده جعفر شهرستان گچساران همزمان با سراسر کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، زهره حبیبی با بیان این موضوع که تغییرات اقلیمی زیادی در دنیا و به تبع آن در کشور ما اتفاق افتاده است، گفت: در راستای ترویج الگوی کشت مناسب و متناسب با آب وهوا و با رویکرد حفظ منابع آب، خاک و هوا باید به سمت تولید محصولاتی پیش رویم که با آسیب کمتر به این منابع مهم، افزایش بهره وری در محصولات زراعی را شاهد باشیم.

وی افزود: پیش از این کاروانهای ترویجی دیگری نیز در شهرستان های بویراحمد و دنا متناسب با محصولات غالب آن مناطق و با هدف افزایش دانش کشاورزان و آشنایی آنان با الگوی کشت مناسب توسط سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شده است.

محقق مرکز تحقیقات کشاورزی دیم گچساران نیز توسعه کشاورزی را در گرو الگوی کشت مناسب و تغییر محصولات زراعی دانست و گفت: با توجه به تنش رطوبتی به خصوص در مناطق گرم و نیمه گرم و همچنین افزایش دو درجه ای دمای هوای کره زمین و کاهش میزان نزولات جوی، هم افزایی و بهبود محصولات دیم تنها با تغییر فرهنگ و نگرش کشاورزان و به دنبال آن مدیریت درست مزارع اتفاق خواهد افتاد.

بهروز واعظی انتخاب رقم مناسب، تراکم درست، مصرف به اندازه کودها، استفاده از کود پایه و رعایت مناسب و درست مبارزه با علفهای هرز در صورت ضرورت را از جمله موارد مدیریت در عرصه برشمرد و انتخاب الگوی کشت درست و کشت نباتات علوفه ای، حبوبات و دانه های روغنی در تناوب با غلات را در مزارع دیم توصیه نمود.

در این کاروان ترویجی کارشناسان هواشناسی در خصوص اهمیت و جایگاه توصیه های هواشناسی در بخش کشاورزی و شیوه های استخراج، تجزیه و تحلیل و دستیابی به پیش بینی ها توضیحاتی را ارائه نمودند و همچنین کارشناسان بیمه توجه به بیمه محصولات کشاورزی در راستای تاب آوری در مقابل مخاطرات احتمالی را بیان کردند.

در پایان نیز کارشناسان و محققان سازمان جهاد کشاورزی استان پاسخگوی سوالات کشاورزان بوده و آخرین توصیه های علمی و فنی لازم در راستای مقابله با کم بارشی و افزایش دما در سال زراعی جاری را یادآور شدند.

گفتنی است این کاروان ترویجی از شبکه استانی و ملی برکت به صورت مستقیم و برخط پخش شد.

 

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت