پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 اردیبهشت 1403 ساعت 20:02:: شناسه خبر: 145333

پایان شیرین قصه تلخ مرغ در کهگیلویه و بویراحمد/ مرغی که دیگر «یک‌پا» ندارد

کافی است تیتر رسانه‌ها را در یک دهه اخیر مرور کنیم، داستان مرغ یک‌پای کهگیلویه و بویراحمد، قصه جالبی دارد به ویژه آنجا که آنقدر کمبود مرغ در این استان، زجرآور بود که در مقطعی برای تحویل یک کیلو مرغ افراد به صف می‌شدند و کد ملی آنها ثبت می‌شد.

صدای جنوب:

استان کهگیلویه و بویراحمد در تامین نیاز خود در گوشت مرغ که یک وارد‌کننده با تهدیدات فراوان امنیت غذایی بود با برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند، در یک قدمی خودکفایی قرار گرفت و زیرساخت‌های لازم برای صادرات این کالای پرمصرف به خوبی محقق شده است؛ مرغی که روزی در این استان فقط یک‌پا داشت و برای بازار و مردم و مدیران تعیین تکلیف می‌کرد، بال پروازش در دولت سیزدهم شکست تا فکر پرکشیدن از سفره‌های مردم را از سر بیرون کند.

کافی است تیتر رسانه‌ها را در یک دهه اخیر مرور کنیم، داستان مرغ یک‌پای کهگیلویه و بویراحمد، قصه جالبی دارد به ویژه آنجا که آنقدر کمبود مرغ در این استان، زجرآور بود که در مقطعی برای تحویل یک کیلو مرغ افراد به صف می‌شدند و کد ملی آنها ثبت می‌شد.

مرغ در کهگیلویه و بویراحمد آنقدر قدرت داشت که روی یک‌پا همه مقامات ارشد از وزیر تا وکیل را به چالش می‌کشید و همه جا سخن از «مرغ» بود.

نیاز مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به گوشت مرغ در طول سال و در شرایط عادی، ۲۱ هزار تن بوده است که تا قبل از دولت مردمی سیزدهم، در بهترین حالت ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن مرغ در درون استان تولید می‌شد و چشم بازار این استان به دروازه شهر برای ورود کامیون‌های حمل مرغ از شیراز و دیگر مناطق بود.

استان ما در قصه مرغ، استانی کاملا وارداتی و وابسته بود سایه تهدیدات امنیت غذایی همواره بر سر استان ما سنگینی می‌کرد.

این قصه ادامه داشت تا اینکه دولت مردمی سیزدهم با مدیریت سید علی احمدزاده کارش را در این استان شروع کرد؛ هر چند استاندار نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی داشت اما اگر هم این نگاه ویژه وجود هم نداشت، مرغ از سفره‌های مردم پرکشیده بود، کمبود مرغ بیداد می‌کرد، صف دریافت مرغ به شدت چالش برانگیز شده بود و استاندار و تیم اقتصادی او راهی نداشتند جز اینکه آستین همت بالا بزنند و کاری کنند.

استاندار در ۹ دی ۱۴۰۰، فرمان کشاورزی این استان را به سید علی معتمدی‌پور داد و یک کار جهادی طاقت‌فرسا در تولید گوشت مرغ شروع شد.

معتمدی‌پور در سازمان جهاد کشاورزی استان فقط ماموریت سنگین استاندار، دردسرهای کمبود مرغ، نیاز مردم، فشار رسانه‌ها، صفوف طولانی و این موارد نبود بلکه تصمیم دولت برای سپردن بازار محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی که پیش از آن، تجربه‌ای در این زمینه نداشت، چالش اصلی استان، تیم اقتصادی و در راس آنها رییس سازمان جهاد کشاورزی بود که بیش از همه باید پاسخگوی خوب و بد این آشفته بازار بود.

تا قبل از آن جهاد کشاورزی فقط مسئول تولید بود اما از آن روز باید هم تولید می‌کرد، هم تامین می‌کرد، هم توزیع می‌کرد و هم نظارت می‌کرد تا در این چرخه تولید و توزیع، انحرافی نباشد.

کار بسیار سنگین بود و از طرفی کمبود بیش از ۸ هزار تنی مرغ برای تامین نیاز استان، عملاً این پیچیدگی‌های را دشوارتر می‌کرد.

سازمان جهاد کشاورزی با تشکیل یک تیم پای کار و دلسوز با محوریت معاون بهبود تولیدات دامی، کار را شروع کرد و در گام اول هماهنگی مثال زدنی با تیم اقتصادی استاندار برقرار کردند و حمایت تمام‌قد آن‌ها را هم جلب کردند تا کمی از دشواری‌های کار، کم شود.

سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گام اول به سراغ ظرفیت‌هایی رفت که در حال خاک خوردن بودند و در قدمی موثر و بعد از دو سال موفق شدند، ۱۰ واحد پرورش مرغی که پیش از آن یک‌گرم تولید نداشتند را در یک پروسه پیچیده از مسایل حقوقی گرفته تا کمبود نقدینگی، وارد مدار تولید کنند.

در کنار گام اول در دو سال پیش، سازمان جهاد کشاورزی استان، با تمرکز روی کمبود گوشت مرغ در استان، احداث واحد‌های جدید پرورش مرغ گوشتی را استارت زدند و امروز بعد از دو سال از آن روز، ۱۰ واحد جدید پرورش مرغ به ظرفیت‌های قبلی استان اضافه شود و بخش عمده نیازهای استان را تامین کند.
باید اذعان کرد، در این مسیر تولیدکنندگان صنعت مرغ، سنگ‌تمام گذاشتند و در سیاست‌های جوجه ریزی همراه شدند و ظرفیت‌ها را افزایش دادند و برای فعال شدن واحد‌های راکد نیز پای کار آمدند.
با این اقدامات جهاد کشاورزی، تولیدات گوشت مرغ از ۱۳ هزار و ۳۰۰ تن در قبل از دولت به ۲۰ هزار تن رسیده است که عملکردی رضایت‌بخش و امیدوارکننده برای تیم اقتصادی استاندار و در رأس آنها سازمان جهاد کشاورزی به فرماندهی معتمدی‌پور بوده است.

در حال حاضر استان کهگیلویه و بویراحمد تنها یک‌گام تا خودکفایی کامل در گوشت مرغ فاصله دارد و این را واقعیت‌های کف بازار می‌گوید نه آمار و ارقام!

استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر ۲۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند و نیاز سالیانه مردم این استان حدود ۲۱ هزار تن است یعنی فاصله‌ای بسیار اندک که فقط یک یاعلی دیگر نیاز دارد.

نکته دیگری که حایز اهمیت است این بوده که موفقیت این استان در داستان مرغ به همین موارد ختم نمی‌شود و هر چند همین اقدامات کوتاه‌مدت، استان را در یک قدمی خودکفایی قرار داد اما در سایه ارشادات و حمایت‌های استاندار و معاون اقتصادی او، بچه‌های جهاد، مشق دیگری را شروع کردند و آن هم تکمیل و ایجاد زنجیره های کامل تولید

مرغ از جوجه یک روزه تا کشتار و سردخانه و تامین خوراک؛ ماموریت دیگری که به خوبی پیش می‌رود و می توان آن را اقدام درازمدت و زیرساختی جهاد کشاورزی در داستان مرغ دانست.

جهاد کشاورزی دو زنجیره مرغ را با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن در سال، در دستور کار قرار داد که با بهره‌برداری کامل این دو زنجیره حیاتی برای همیشه تیرهای رسانه‌ها در مورد مرغ تغییر می‌کند و استان کهگیلویه و بویراحمد از یک واردکننده مصرفی به یک تولیدکننده صادرکننده مبدل خواهد شد.

در حال حاضر، زنجیره ارزش مرغ در گچساران به مدیریت سید مهدی محمدی، که در آستانه افتتاح بود به سد کمبود تسهیلات خورد و شب گذشته، سید علی معتمدی‌‌پور در خبری خوش از رفع بخشی از گره‌های تسهیلاتی این مجتمع بزرگ خبر داد که دست کم، امسال، کشتارگاه این زنجیره با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت یعنی چیزی معادل ۱۲ تن در ساعت و چیزی حدود ۲ هزار تن در سال به بهره‌برداری می‌رسد.

با افتتاح این ظرفیت همه نیاز استان به گوشت مرغ تامین می‌شود و حدود ۱۰۰۰ تن نیز مازاد بر نیاز استان خواهیم داشت که به دیگر استان‌ها صادر خواهد شد.

جهاد کشاورزی به این هم بسنده نکرد و زنجیره بزرگ تولید مرغ در بهمئی با ظرفیت تولید ۸ هزار تن در سال با ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی و با جدیت در دست ساخت است که با افتتاح آن، انقلابی عظیم در صنعت مرغ کهگیلویه و بویراحمد رقم خواهد خورد.

با وجود این اهداف درازمدت و زیرساختی سازمان جهاد کشاورزی در حوزه مرغ اما تا همینجاست کار نیز دست به نقد، تولید مرغ که قبل از دولت سیزدهم ۱۳ هزار و ۳۴۰ بوده به بیش از ۲۰ هزار تن رسیده و تعداد واحد‌های فعال پرورش مرغ از ۱۰۷ مورد به ۱۲۷ مورد رسیده است؛ این در حالی است که زنجیره های ارزش مرغ که یکی از آنها پیشرفت بالای ۹۰ درصد دارد و دیگری ۳۵ درصد حداقل ۱۰ هزار تن به تولیدات گوشت مرغ این استان اضافه می‌کنند و نه تنها همه نیازهای استان در این کالای پرمصرف، درون استان تولید می‌شود بلکه عملا صادرکننده مرغ هم خواهیم شد و مرغ در کهگیلویه و بویراحمد دیگر، یک‌پا ندارد و بال پروازش برای پرسیدن از سفره‌های مردم این استان نیز برای همیشه شکسته خواهد شد.

این عملکرد خیره‌کننده و امیدوارکننده متولیان این استان در حالی است که افزایش تولیدات مرغ و توسعه پیش آمده در این صنعت اشتغال‌زا و پردرآمد ، هرگز تک‌بعدی نبوده و به موازات آن، اقدامات زیرساختی همچون احداث سردخانه‌ها برای نگهداری این تولیدات نیز به خوبی انجام شده و ظرفیت سردخانه‌‌های بالای صفر این استان از ۱۲ هزار تن به دوبرابر یعنی ۲۴ هزار تن و ظرفیت سردخانه‌های زیر صفر از ۲۰۰ تن به یک هزار و ۳۰۰ تن رسیده است.

معنای ساده‌تر این حرف یعنی اینکه تا قبل از دولت سیزدهم، استان کهگیلویه و بویراحمد توان تامین و ذخیره تنها دو روز نیاز استان را در مواد پروتئینی داشت اما با اقدامات انجام شده در حال حاضر ظرفیت ذخیره نیاز یک‌ماهه استان را پیدا کردیم و تهدیدات امنیت غذایی ما رفع شده و تاب تحمل استان در هر بحران احتمالی، ۱۵ برابر شده است.

بدون شک تک تک کارمندان حوزه دام و طیور، واحد‌های مدیریتی پشتیبان، تولیدکنندگان و حمایت‌های شخص استاندار و وزیر جهاد کشاورزی در این موفقیت مهم نقش اساسی داشتند.

برچسب ها:

ارسال نظر جدید

*

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت