پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 11 آبان 1396 ساعت 18:08:: شناسه خبر: 25903

گفتگو با متخصص جراح مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت؛

شایع ترین بیماری ستون فقرات را بیشتر بشناسید/تشخیص و گزینه های درمان احتیاطی (غیرجراحی) بیماری

برخی از بیماران در صورت بی اثر بودن درمان دارویی و فیزیکی، ممکن است درمان ‏احتیاطی را تجربه کرده و سپس تحت معاینات تصویربرداری و آزمایشات ‏ سی تی اسکن،‏دیسکوگرافی، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI‏)،‏ بلوک و انسداد انتخابی ریشه عصبی و ‏ اشعه ایکس قرار گیرند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

 

متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت گفت: یکی از شایع ترین بیماری‌های ستون فقرات بحث کمر درد ناشی از تخریب یا جابه‌جایی دیسک است که شیوه درمانی خاص خود را دارد.

به گزارش صدای جنوب، دکتر ابراهیم عاشقی افزود: ستون فقرات یک بافت استخوانی است که حرکت دارد و در عین حال نخاع که ظریف ترین بافت بدن است در استخوان قرار دارد، پس می توان گفت ستون فقرات ترکیبی از سخت ترین و ظریف ترین عناصر بدن هستند.

وی با اشاره به علل بیماری های ستون فقرات ابراز داشت: بیماری های ستون فقرات علل مختلفی دارد، که عضلات ستون فقرات یکی از آنهاست، به علاوه استفاده نامناسب، مسائل ژنتیکی فتق دیسک، تنگی ستون فقرات کمری و آرتروز از دیگر علت ها است که توجه و مراقبت نسبت به عضلات ستون فقرات منجر به پیشگیری از وقوع آسیب‌های این ستون می‌شود.

تشخیص کمر درد

دکتر عاشقی در خصوص تشخیص کمردرد، تصریح کرد: در صورت لزوم تشخیص توسط یک جراح مغز و اعصاب بر اساس پیشینه ی پزشکی، علائم، معاینه فیزیکی و نتایج حاصل از ‏مطالعات تشخیصی انجام می شود.

وی ادامه داد: برخی از بیماران در صورت بی اثر بودن درمان دارویی و فیزیکی، ممکن است درمان ‏احتیاطی را تجربه کرده و سپس تحت معاینات تصویربرداری و آزمایشات ‏ سی تی اسکن،‏دیسکوگرافی، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI‏)،‏ بلوک و انسداد انتخابی ریشه عصبی و ‏ اشعه ایکس قرار گیرند.

گزینه های درمان احتیاطی (غیرجراحی)

دکتر عاشقی با اشاره به درمان هایی غیر از جراحی بیان داشت: درمان های فیزیوتراپی، تمرینات پشت، کاهش وزن، تزریق استروئید(استروئیدی اپیدورال)، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی توانبخشی و فعالیت های محدود از جمله درمان های غیر جر احی بوده که هدف از همه این گزینه های درمانی، کاهش التهاب در ناحیه ی ‏پشت و تحریک ریشه های عصبی است.

وی اذعان نمود: پزشکان معمولا قبل از در نظر گرفتن عمل جراحی، چهار تا ۶ هفته درمان ‏احتیاطی را توصیه می کنند.

این متخصص جراحی مغز و اعصاب بر ضرورت پرداختن به فعالیت‌های ورزشی تاکید نمود و تصریح کرد: لازم است به موضوع ورزش به خصوص ورزش‌های عمومی توجه بیشتری شود و ورزش سبک و مداوم یکی از عمده مواردی است که می تواند به تقویت عضلات کمر منجر شده و آسیب های این بخش را کاهش دهد.

وی یادآور شد: رعایت اصول استاندارد در نوع نشستن و برخواستن نیز در پیشگیری از دردهای کمر بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه تزریق دارو برای کاهش کمردرد و التهاب در برخی افراد بسیار تأثیرگذار است، گفت: این تزریق‌ها اغلب شامل تزریق استروئید همراه با یک داروی بی‌حسی است، اما باید به خاطر داشته باشید که این تزریق‌ها برای همه‌ افراد اثرات مسکن به همراه نخواهد داشت.

تزریق اپیدورال برای کمردرد

دکتر عاشقی به تزریق اپیدورال که سرنگ آن حاوی داروی استروئید و نیز یک داروی بی‌حسی است و در اتاق عمل و تحت شرایط استریل انجام می شود، اشاره کرد و افزود: اپیدورال یعنی ناحیه اطراف ستون فقرات و پیش از این تزریق یک آزمایش تصویربرداری روی فرد انجام شده که می‌تواند آزمایش سی‌تی اسکن یا ام‌آر‌ای از پشت‌ بوده و این آزمایش به پزشک امکان می‌دهد تا علل احتمالی کمردرد را شناسایی کند.

وی تاکید کرد: این تزریق اغلب دردی نداشته چرا که قبل از آن داروی بی‌حسی تزریق می‌شود.

درمان جراحی

این جراح ستون فقرات اظهار داشت: هنگامی که درمان احتیاطی کمر درد به آسودگی و تسکین آن کمکی نکند و علائمی مانند درد ساق پا، فعالیت های عادی شما را محدود کرده، در کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد کند،‏ نقص های پیشرونده عصبی، مانند ضعف پا و یا بی حسی در شما ایجاد شود،‏ عملکرد طبیعی روده و مثانه را از دست بدهید،‏ در ایستادن و یا راه رفتن دچار مشکل شوید، درمان داروئی و فیزیکی بی اثر باشد و‏ وضعیت سلامت مناسبی نداشته باشید، عمل جراحی ممکن است لازم باشد.

وی رایج ترین جراحی در ستون فقرات کمری را جراحی لامینکتومی دانسته و ادامه داد: در این جراحی، لامینای مهره ها به منظور ایجاد فضای بیشتر برای اعصاب خارج شده و جراح مغز و اعصاب ممکن است لامینکتومی را با فیوژن مهره ها یا بدون فیوژن یا از بین بردن بخشی از یک دیسک انجام دهد.

وی خاطر افزود: در صورتی که  اسکولیوز در نتیجه ی تنگی کانال نخاعی رخ دهد، فیوژن ستون فقرات با استفاده از ابزار یا بدون ابزار ممکن است توصیه شود و دستگاه های مختلف (مانند پیچ یا میله) به منظور تسهیل فیوژن و حمایت از نواحی بی ثبات ستون فقرات استفاده می شود.

دکتر عاشقی به مزایای عمل جراحی در برابر خطرات آن اشاره کرد و اذعان نمود: مزایای عمل جراحی در برابر خطرات آن همیشه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، اگر چه درصد زیادی از بیماران مبتلا به ‏درد کمر خبر از تسکین قابل توجه درد پس از عمل جراحی می دهند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این عمل به همه ی ‏افراد کمک کند.‏

این متخصص جراحی مغز و اعصاب، ستون فقرات و تومورهای قاعده جمجمه، در ادامه در مورد عفونت‌های بعد از جراحی بیان داشت: عفونت‌های بعد از جراحی تقریبا بین ۲تا ۳درصد است که عنوان عوارض همیشه به بیمار گفته می‌شود.

وی در پایان به عفونت بافت ستون فقرات اشاره کرد و افزود: هنگامی که بافت ستون فقرات در عمل های سنگین و طولانی باز می‌شود و با محیط بیرونی ارتباط پیدا می‌کند، شیوع عفونت را به همراه دارد، که بعد از تشخیص عفونت داروهایی برای درمان تجویز می شوند  و نوع دارو بسته به عامل ایجاد کننده عفونت دارد، به طور مثال برای درمان یک عفونت باکتریایی از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنند و یاداروهای ضدالتهابی را برای درمان واکنش های خود ایمنی بکار می برند.

منبع :روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت