پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 آذر 1396 ساعت 22:09:: شناسه خبر: 27735

پروفسور «دلاویز» از ولادت تا وفات / علم شیمی سوگوار فراق دانشمند «کهگیلویه و بویراحمدی»

دکتر دلاویز مخترع و شیمیدان برجسته بعد از سالها تحقیق و پژوهش (در زمینه پلیمری) در سحرگاه ۸ آذرماه سال۱۳۹۶ بر اثر بیماری در سن ۶۸ سالگی در گذشت و در شهر کلمبوس ایالت اوهایو آمریکا به خاک سپرده شد.

پایگاه اطلاع رسانی صدای جنوب:

سید ابوالحسن حسینی نیک /

دکتر یدالله دلاویز  در مهر سال ۱۳۲۸ در روستای گرس از توابع شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد.

وی با حمایت و تشویق مرحوم حاج حیاتقلی اندرزی تحصیلات ابتدایی را در مدرسه اسدی باشت شروع و دوره راهنمایی را هم در زادگاه خود به اتمام رساند.

دکتر دلاویز با توجه به نجابت و سابقه خانوادگی و ضریب هوشی بسیار بالای خود، دوران دبیرستانش را در رشته علوم طبیعی مدرسه کوروش کبیر شهرستان گچساران با معدل بالا و به عنوان یکی از ممتازترین دانش آموزان تاریخ این مدرسه با موفقیت به پایان رساند.
همچنین در سال ۱۳۴۵ همزمان در دو رشته پزشگی جندی شاپور اهواز و شیمی دانشگاه تهران قبول که نهایتا به خاطر علاقه خود، رشته شیمی دانشگاه تهران را انتخاب کرد.
دکتر دلاویز دوران کارشناسی ارشدش را در در دانشگاه پلی تکنیک امیرکبیر گذراند و تا سال ۱۳۵۹ به عنوان کادر و عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور اهواز مشغول به تدریس بود.
این دانشمند فرهیخته برای ادامه تحصیل کشور آمریکا را انتخاب کرد و سال ۱۳۶۵ در دانشگاه سیراکیوس ایالت نیویورک (Syracuse University) که یکی از بهترین دانشگاههای این کشور می باشد، موفق به اخذ دکتری شد.
با توجه به طبقه‌بندی کارنگی موسسات آموزش عالی، دانشگاه سیراکیوس، یک دانشگاه تحقیقاتی با سطح بالایی از فعالیت‌های پژوهشی است به گونهای که برخی از دانش‌آموختگان این دانشگاه در حال حاضر جزء مقامات بلند پایه و برجسته سیاسی، علمی و اقتصادی دنیا میباشند که عبارتند از:
جو بایدن، معاون اسبق رئیس جمهور ایالات متحده؛
رابرت جارویک وزیر بهداشت و خدمات درمانی سابق ایالات متحده
آیلین کالینز اولین فرمانده زن شاتل فضایی
رابرت جارویک مخترع اولین قلب مصنوعی
مرتضی قریب عضو هیئت علمی دانشگاه کلتک
ولید بن طلال سرمایه‌گذار برجسته و عضو خانواده سلطنتی عربستان

دکتر دلاویز را با توجه به توانایی علمی که در حوزه شیمی (پلیمری) داشت یکی از بهترین و بزرگترین   کمپانیهای آمریکا با سرمایه چند ده میلیارد دلاری خود که در حال حاضر در ۶۰ کشور دنیا فعالیت دارد دعوت به همکاری کرد و نهایتا ایشان پذیرفت و تا آخر عمر پرثمر خود در این کمپانی پروژههای تحقیقاتی بزرگی را که نه فقط در کشور آمریکا بلکه در دنیا منشاء اثر میباشد، مدیریت کرد.
وی به همراه تیمهای تحقیقاتی خود در جهان  شناخته شده و تا قبل از پایان حیاتش ۲۳ نوآوری و اختراع در حوزه پلیمری داشته و انحصار حقوق مالکیت معنوی این  پتنتها که ۴۰ کاربرد صنعتی دارد به اسم ایشان و تیمهای تحقیقاتیش در کشور آمریکا ثبت شده است به گونهای که در سال ۲۰۱۴ به خاطر ثبت بیشترین پتنتها Patents مفتخر به کسب مدال برنز شد.
سرانجام این مخترع و شیمیدان برجسته بعد از سالها تحقیق و پژوهش (در زمینه پلیمری) در سحرگاه ۸ آذرماه  سال۱۳۹۶ بر اثر بیماری در سن ۶۸ سالگی در گذشت و در شهر کلمبوس ایالت اوهایو آمریکا به خاک سپرده شد.
برای دسترسی به اطلاعات کاملتر در خصوص دکتر یدالله دلاویز و تیمهای تحقیقانی آن به این سایت رجوع کنید.
https://patents.justia.com/inventor/yadollah-delaviz

منبع:خبردنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت