پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 اردیبهشت 1397 ساعت 13:02:: شناسه خبر: 35258

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد:

۹۰ عطاری در سطح استان شناسایی شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شهروندان و بیماران باید برای مصرف داروها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها طبق دستورالعمل پزشک عمل نموده و از مصرف خودسر دارو پرهیز کنند.

پایگاه خبری صدای جنوب:

امام بخش قائدی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۹۰ عطاری در سطح استان شناسایی شده که اسامی آن‌ها با هدف ارائه آموزش‌های لازم در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته دوره‌های مختلف برای آنان در مرکز گیاهان داروئی برگزار شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه روزانه شاهد مصرف بی رویه داروها به خصوص آنتی‌بیوتیک‌ها در جامعه هستیم، عنوان کرد: شهروندان و بیماران باید برای مصرف داروها به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها طبق دستورالعمل پزشک عمل نموده و از مصرف خودسر دارو پرهیز کنند.

قائدی با اشاره به اینکه داروها تیغ دو لبه بوده که علاوه بر درمان بیمار در صورت عدم مصرف صحیح به برخی از بافت‌های بدن زیان می‌رساند، ابراز کرد: داروهای آنتی‌بیوتیکی تجویز شده توسط پزشک باید به طور حتم بر اساس دستورالعمل خود پزشک و یا توضیحات داروساز در داورخانه، مصرف شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگر فرد بیشتر از میزان معین، دارو مصرف کند و یا به دستورالعمل‌های پزشک توجهی نکند، این داررو ها قطعاً برای بدن مضر بوده و مشکلاتی را در روند درمانی فرد ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه در صورتی مصرف بی رویه داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها توسط بیمار، میکروب‌ها در مقابل این داروها مقاومت ایجاد کرده و در نهایت بیمار مجبور به استفاده از داروهای گران قیمت‌تری می‌شود که برای خود و دولت هزینه‌های بیشتری در بر دارد، ادامه داد: تکرر و اصرار بر مصرف بی رویه داروها موجب ایجاد مقاومت ویروس و بی اثری داروها می‌شود.

قائدی تصریح کرد: بیماران هیچگونه دارویی به ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها را از پزشکان درخواست نکنند و پزشکان نیز اگر تشخیص می‌دهند که داروی مازاد برای بیمار ضرورتی ندارد از تجویز آن خودداری کنند.

وی اظهار داشت: برخی مواقع عوارض ناشی از داروها، خطر ساز شده و حتی منجر به مرگ و میر می‌شوند به همین دلیل باید بیماران و شهروندان در مصرف داروها به ویژه آنتی بیوتیک‌ها دستورالعمل‌های پزشکان را مد نظر قرار دهند.

قائدی با اشاره به مصرف داروهای گیاهی، ابراز کرد: در سراسر کشور اثر بخشی واقعی برخی از داروهای گیاهی موجود در عطاری‌ها برای بهبود و یا درمان بیماری هنوز مشخص نیست.

وی داروهای موجود در عطاری‌ها را به علت نگهداری نامناسب فاقد اثر عنوان کرد و افزود: وزارت بهداشت بر آن بوده تا تمام داروهای گیاهی را ساماندهی و تفکیک سازی نموده و آن‌ها را به صورت بسته‌بندی و تاریخ مصرف‌دار در اختیار مشتریان قرار دهد.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت