پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 13 بهمن 1397 ساعت 21:11:: شناسه خبر: 49693

رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد:

بخش کشاورزی با نگاه علمی و کارشناسانه ظرفیت توسعه دارد

بن بست ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد باعث شکل گیری نوعی از کشاورزی و دامداری سنتی شد که در سال های پس از انقلاب برخی تداوم آن را نسخه شفابخش این سرزمین می دانستند و برخی نیز بر این باور بودند که این استان شرایطی دارد که با افزایش جمعیت نمی توان روی کشاورزی سنتی به عنوان یک شغل پایدار در این استان حساب کرد و برای تحقق این مهم راهی جز استفاده از دانش روز وجود ندارد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

کهگیلویه و بویراحمد سرزمین صعب العبوری بوده که در چهار دهه گذشته همواره دولتمردان توسعه آن را به ایجاد راه های ارتباطی گره زده اند با این حال رئیس جهاد کشاورزی استان می گوید که این استان ظرفیت توسعه در بخش کشاورزی را دارد به شرط آنکه همه چیز علمی و کارشناسانه باشد.

به گزارش صدای جنوب، بن بست ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد باعث شکل گیری نوعی از کشاورزی و دامداری سنتی شد که در سال های پس از انقلاب برخی تداوم آن را نسخه شفابخش این سرزمین می دانستند و برخی نیز بر این باور بودند که این استان شرایطی دارد که با افزایش جمعیت نمی توان روی کشاورزی سنتی به عنوان یک شغل پایدار در این استان حساب کرد و برای تحقق این مهم راهی جز استفاده از دانش روز وجود ندارد.
گروهی نیز عقیده داشتند این سرزمین همیشه باید جز استان های بکر باقی بماند و در عوض این دست نخوردگی زمینه جذب گردشگر فراهم شود.
اینکه استان در چهل سال گذاشته به کدام سو رفته و آیا تصمیمات مختلف استان را به توسعه نزدیک کرده موضوعی است که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان درباره آن گفت: در ۴۰ سال گذشته کشاورزی در استان معیشتی و روزمره بوده است.
الیاس تاج الدینی افزود: در اوایل انقلاب ،استان فقط چند تراکتور داشت و مردم هم در همان سال ها به سمت ایجاد باغات رفته و باغ های در هم و برهم بدون هیچ کار کارشناسی ایجاد شد.
وی ادامه داد: اراضی شیبدار استان هم به دلیل عدم آگاهی مردم به حال خود رها شده بود و گیاهان دارویی استان نه تنها حفاظت و احیا نمی شد که باز هم به دلیل عدم آگاهی کردم در حال نابودی بود.
تاج الدینی اضاقه کرد: اما به برکت پیشرفت علم کشاورزی در کشور و این استان در حال حاضر هکتارها از اراضی شیبدار این استان به باغ تبدیل شده و بیش از ۱۲۰ هکتار از اراضی ملی زیر کشت گیاهان دارویی رفته است و معتقدم کشاورزی یکی از ظرفیت های استان است که می تواند منجر به توسعه شود مشروط به آنکه همه چیز مبتنی بر شیوه های علمی و متناسب با اقلیم و جغرافیا باشد.
وی استفاده از روش های آبیاری نوین در کشاورزی، تامین آب برای اراضی دیم، اعطای تسهیلات به کشاورزان را از دستاوردهای این نظام برای کمک به رونق کشاورزی در استان عنوان کرد.
وی در ادامه آماری مقایسه ای از وضعیت کشاورزی استان پیش از انقلاب و تاکنون ارایه داد و گفت: سرجمع تولیدات این استان از ۱۰ تن قبل از انقلاب در این ۴۰ سال به ۹۰۰ هزار تن رسیده است و این یعنی اینکه رشد شاخص‌های کشاورزی بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی قابل مقایسه با دوران شاهنشاهی نیست.
الیاس تاج‌الدینی گفت: رشد بخش کشاورزی در این استان بسیار مطلوب بوده است هرچند شتاب این حرکت رو به جلو می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد.
وی افزود: در سرجمع تولیدات محصولات کشاورزی که استان قبل از انقلاب، حدود ۱۰ تن تولید در سال داشته ، در حال نزدیک شدن به مرز تولید یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هر سال است و این رشد قابل توجهی است.
وی گفت: قبل از انقلاب در استان کهگیلویه و بویراحمد فقط ۲ هزار و ۶۳۰ هکتار باغ وجود داشت اما این رقم اکنون به ۳۸ هزار و ۳۲۱ هکتار رسیده است.
تاج‌الدینی با اشاره به سیاست افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی به واسطه شرایط خاص این استان ادامه داد: کشت زراعی گیاهان دارویی از صفر به ۱۲۵ هکتار رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: قبل از انقلاب حتی یک مزرعه پرورش ماهی در این استان نبود اما در این سال‌ها با یک رشد ملایم، ۲۳۹ مزرعه با تولید سالیانه حدود ۱۴ هزار تن ماهی در حال فعالیت هستند.
وی یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی بخش کشاورزی را استفاده از تجهیزات مدرن و کشاورزی پیشرفته عنوان کرد و ادامه داد: در این شاخص که ضریب آن قبل از انقلاب حدود یک دهم درصد بود اکنون به ۱٫۲۴درصد رسیده است که گام بزرگی در حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی مکانیزه بوده است.
تاج‌الدینی توضیح داد: حدود ۵۷ شاخص مهم در بخش کشاورزی وجود دارد که قبل از انقلاب در عمده آنها رقم‌ها ناچیز است اما در این ۴۰ سال، خدمات و اقدامات قابل توجهی شده است و کشاورزی به یکی از ارکان اصلی اقتصاد و اشتغال این استان تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه این رشد چشمگیر هرگز نباید ما را قانع کند، گفت: جا برای کار و خدمت بسیار زیاد است و علی‌رغم شرایط نامناسب محیط و جغرافیا، اما در آینده، بیش از این از کشاورزی و تولید این استان خواهیم شنید.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت منابع آبی، به سمت اجرای سیستم‌های نوین آبیاری رفتیم که کاری نو و جدید بود و قبلا در این زمینه هیچ کاری نشده بود اما اکنون ۳۳ هزار هکتار از اراضی این استان، به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شدند.
قبل از انقلاب فقط ۱۱۰ هکتار از اراضی این استان از دیم به آبی تبدیل شد اما در این ۴۰ سال بیش از ۱۰ هزار و ۵۹۰ هکتار از اراضی دیم ما، تأمین آب شدند.
وی اضافه کرد: احداث کانال آبیاری و جدول هدایت آب در قبل از انقلاب، ۱۲ کیلومتر بوده است اما بعد از انقلاب این عدد به ۶۵۸ کیلومتر رسیده است.
تاج‌الدینی گفت: در ادامه همین سیاست مصرف بهینه آب، کشت‌های متراکم گلخانه‌ای نیز در دستور کاربوده است که در این زمینه نیز قبل از انقلاب، عدد صفر بوده است و اکنون ۱۴۰ مجتمع گلخانه‌ای در نقاط مختلف این استان، احداث شده است.
وی گفت که تولید گندم نیز از ۳۱ هزار تن به ۴۱۴ هزار و ۹۱۴ تن رسیده است و خرید تضمینی گندم که قبلا نبوده است نیز به صورت سالانه انجام می‌شود و هر سال به تناسب شرایط تولید، گندم مازاد بر نیاز مصرف کشاورزان از آن‌ها خریداری می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، تعداد سردخانه‌های قبل از انقلاب را صفر اعلام کرد و افزود: اکنون ۱۰ سردخانه محصولات کشاورزی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در این استان وجود دارد.
تاج‌الدینی گفت: قبل از انقلاب یک متر از اراضی مردم، سند نداشتند اما اکنون طرح سنددار کردن اراضی کشاورزی مردم (کاداستر) در ۶۰ هزار هکتار اجرا شده است.
وی با اشاره به وابستگی کشور به واردات روغن، توضیح داد: قبل از انقلاب فقط ۲ تن دانه‌های روغنی تولید می‌شد اما اکنون یک هزار و ۴۲۵ تن دانه‌های روغنی تولید می‌شود.
تاج‌الدینی در بخش دیگری از صحبت‌هایش استفاده از بذور اصلاح شده را شاخص مهمی در کشاورزی پیشرفته دانست و بیان کرد: در تولید دانه‌های بذری و بذور اصلاح شده که قبلا عملکردی نبوده است، نه تنها نیاز کشاورزان بومی را تأمین کردیم بلکه به بسیاری از استان‌ها نیز بذرهای تولیدی را صادر می کنیم .
وی گفت: سالانه بیش از ۱۰ هزار تن بذر اصلاح شده در کهگیلویه و بویراحمد تولید و در بین کشاورزان توزیع می‌شود.
تاج‌الدینی همچنین گفت که در کشت باغات در اراضی شیبدار که کاری جدید است نیز در سطح یک هزار و ۷۳۰ هکتار، این باغات احداث شدند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از صدور ۱۰۸ پروانه بهره‌برداری در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی خبر داد و گفت این تعداد طرح‌ها بعد از انقلاب، به مرحله تولید رسیدند.
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از کلنگ زنی و افتتاح ۳۰ پروژه بخش کشاورزی در استان طی دهه فجر خبر داد.
تاج الدینی افزود: در دهه فجر سال جاری،۲۳ طرح بهره برداری و ۷ طرح کلنگ زنی می شود که طرح های کلنگ زنی ۵۷ ‌نفر و طرح های افتتاحی ۵۳۹ نفر اشتغال زایی ایجاد می کند.
وی افزود: اعتبار طرح های کلنگ زنی ۸۳ هزار میلیون ریال و مجموع اعتبار طرح های کلنگ زنی و افتتاح ۴۴۰ هزار میلیون ریال است.
‌تاج الدینی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین و امنیت مواد غذایی کشور است و در این بخش تاکنون مشکلی وجود نداشته است و با کمک مردم می توان از مشکلات و موانع عبور کرد.
تاج الدینی خشک سالی ها را عامل دیگر موثر بر روند و وضعیت تولید محصولات دانست و گفت: با برنامه ریزی در محورهای افزایش بهره وری آب، بهبود کیفیت بذور، استفاده از تکنولوژی و افزایش راندمان با استفاده از روش های نوین آبیاری محقق شده است.
وی با بیان ابنکه در حال حاضر ۳۳ هزار هکتار از اراضی آبی ما زیر پوشش آبیاری نوین قرار دارد ،گفت :پوشش گلخانه ای در استان به ۴۴ هکتاررسیده و برای ارتقای این ظرفیت برنامه ریزی انجام شده است.
وی افزود: همچنین تولید گوشت مرغ به روش صنعتی از ۱۹۰ ‌تن پیش از انقلاب به ۱۲ هزار تن رسیده است.
رئیس جهاد کشاورزی استان گفت: تولید تخم مرغ صنعتی استان پیش از انقلاب صفر بوده که در حال حاضر ۳۷۸۵ تن تولید تخم مرغ در استان داریم.
تاج الدینی افزود: در حوزه تولید گوشت قرمز به روش صنعتی، پیش از انقلاب تولید ۲۳ تنی داشتیم که این میزان به ۱۴ هزارو ۸۰۰ تن رسیده است.ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت