پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 آبان 1398 ساعت 15:08:: شناسه خبر: 62359

فرماندار کهگیلویه:

مطالبه‌گری سمن‌ها نقش مهمی در پیش برد اهداف دولت و برطرف شدن مشکلات مردمی دارد

نشست فرماندار کهگیلویه با مدیران عامل سازمان‌های مردم نهاد این شهرستان صبح امروز برگزار شد.

پایگاه خبری صدای جنوب:

در این نشست که تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز حضور داشتند فرماندار کهگیلویه با اشاره به نقش مهم سمن‌ها در زمینه های مختلف گفت: مطالبه‌گری سمن‌ها نقش مهمی در پیش برد اهداف دولت و برطرف شدن مشکلات مردمی دارد.

به گزارش صدای جنوب،علی‌رضا اتابک سمن‌ها  را پل ارتباطی بین دولت و عموم مردم دانست و اظهار داشت: مطالبه‌گری سمن‌ها در حوزه محیط زیست امروز به یک فرهنگ تبدیل شده است.

وی بر ضرورت افزایش تعامل مدیران ادارات با سمن ها در راستای افزایش سرمایه اجتماعی تاکید کرد و گفت: دولت بر اساس وظیفه و تهعد در حمایت از تشکل مردم نهاد از هیچ کوششی دریغ نمی کند.

اتابک بیان کرد: سمن‌ها با تکیه بر توانمندی‌های مردمی بازوان قدرتمند دولت در اجرای طرح‌های مختلف هستند.

وی تصریح کرد: سمن ها در بسیاری از مواقع با ورود خود در مسایل مختلف جامعه ، سبب حفظ اموال بیت المال وجلوگیری از تضییع حقوق مردم شدند.

اتابک با اشاره به وجود ۳۲ تشکل مردم نهاد در کهگیلویه گفت: تعدادی از این سمن‌ها غیرفعال هستند.

  در ادامه بحث انتقادی مدیرعامل یکی از سمن‌ها و مسؤول امور اجتماعی فرمانداری مثل گذشته حاشیه ساز شد.

علی‌رضاخوشخونژاد مدیرعامل سازمان مردم نهاد بلادشاپور از همان ابتدا مسؤول امور اجتماعی فرمانداری را نشانه گرفت و گفت که ضعیف‌تر از دادی‌نژاد وجود ندارد و عملکرد ضعیف تکلیف او را مشخص کرده است.

مسؤول سازمان بلادشاپور با بیان اینکه به خاطر انتقاد از این مسؤول تهدید به ابطال پروانه سمن شدیم، ادامه داد: مسؤول امور اجتماعی شناختی از سمن‌ها نداشته و خود نیاز به جلسه توجیهی دارد.

خوشخونژاد با بیان اینکه دنبال بودجه نیستیم و مخالف انعقاد قراردادهای آنچنانی با سمن‌ها در اجرای برنامه‌های صوری هستم، ادامه داد: تلاش ما بر این است جیره‌خوار دولت نباشیم و کاری می‌کنیم که حال مردم حتی برای لحظه‌ای خوب شود.

وی با اشاره به آغاز فعالیت سمن بلادشاپور از سال ۹۲، در تشریح فعالیت‌های این مؤسسه از اجرای ۸۰ همایش پاکسازی محیط زیست، نصب ظروف ته‌سیگاری در پارک‌ها، جمع‌آوری درب بطری‌ برای کمک به خرید ویلچر معلولین،زیباسازی دیوارهای شهر و برپایی ایستگاه مطالعه و نقاشی به نمونه‌هایی از فعالیت‌های این سمن نام برد و البته گفت که گزارش عملکرد ما سال گذشته در فرمانداری گم شد.

خوشخونژاد تأکید کرد که در اجرای برنامه‌ها به جز کمک‌های دوستانه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از اعتبارات و یا حمایت‌های دولت برخوردار نبوده است.

فرماندار کهگیلویه ماهیت تشکل‌های مردم نهاد را عدم وابستگی به دولت خواند و گفت: سمن بلادشاپور به معنای واقعی در چارچوب وظایف کار می‌کند و فلسفه وجودی هر سمنی چنین است که با اتکاء به داشته‌های تعدادی افراد خودجوش و متمکن مالی در زمینه‌های گوناگون وارد عمل می‌شوند.

صالح دادی‌نژاد از ثبت ۳۲ سازمان مردم نهاد در شهرستان خبر داد و افزود: تعدادی نیز در شرف تأسیس است.وی در حالی از تعدادی سمن به عنوان فعالان نام برد که اسمی از بلادشاپور در آن نبود و ادعا داشت این تشکل فعالیتی انجام نمی‌دهد.

مسؤول امور اجتماعی فرمانداری کهگیلویه گفت: برخی اساسنامه را مطالعه نکرده و وظیفه خود را نمی‌دانند و فکر می‌کنند ملاک فعال بودن در افزایش تعداد دنبال کننده‌ها در فضای مجازی است در صورتی که باید فعالیت‌ها را تحت نظارت ما انجام دهد.

دادی‌نژاد اظهار داشت: سمن بلادشاپور در ایام اربعین قصد برگزاری یک جشن در سینما داشت که ما به خاطر هتک حرمت به ارزش‌ها جلوی برگزاری این مراسم را گرفتیم.

عابدنژاد مسؤول خیریه امام علی(ع) از این سمن به اولین تشکل مردمی به ثبت رسیده نام برد و گفت: برای احداث یک درمانگاه خیرساز نیازمند اهدای زمین بودیم اما با وجود تلاش و رایزنی‌ها در ادوار همه فرمانداران شهرستان این موضوع به نتیجه نرسید.

رضا عدالتمند نیز غیبت بیش از ۲۰ سمن فعال را به خاطر نا امیدی از دولت دانست و گفت: آخرین جلسه در زمان فرمانداری دکتر پوزش بود سازمان‌ها را درک می‌کرد بارها از فرماندار سابق درخواست نشست داشتیم برگزار نشد.

مسؤول سمن ققنوس افزود: باید با سمن‌های غیر فعال تمام حجت شود یا پای کار آیند و فعالیت داشته باشند یا پروانه آنها لغو و مجوز برای متقاضیان جدید صادر شود.

در حالی که نماینده سازمان‌های مردم نهاد کهگیلویه خواستار برون‌سپاری برنامه‌های ادارات به سمن‌ها و بهره‌گیری از مهمانان ملی در همایش‌ها بود ثارالله آذریتون از دیگر شرکت کنندگان معتقد بود همایش‌های فاقد خروجی با مهمانانی که فقط سخن می‌گویند ضرورتی ندارد و می‌شود پول این همایش‌ها جای دیگری هزینه شود.

مسؤول انجمن نمایش شهرستان گفت: در برخی از ادارات نمایش‌های بی‌کیفیت بدون مجوز از نمایش اجرا می‌شود.

وی گفت که طی دو سال اخیر اجرای نمایش در شهرستان ۹ برابر شده است و این نمایش‌ها در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی در قالب نمایش خیابانی برگزار شده است.

آذریتون افزود: برای اجرای طرح «سرطان مجوزدار- نه به مصرف قلیان» نیازمند همکاری هستیم.

علی رکان مسؤول سمن زیست محیطی کوه نور نیز از عضویت پنج هزار نفر در این تشکل خبر داد و گفت:کهگیلویه فعالترین سمن‌ها را دارد.

رکان بر خلاف دیگران عقد قرارداد برای اجرای برنامه‌ها را لازم دانست و افزود: امکان برگزاری کار بدون پول وجود ندارد و چه بسا در قرارداد ۱۰۰ میلیونی یک سازمان کاری به ارزش ۵۰۰ میلیون از سوی سمن انجام گیرد.

شهریار جمالی عضویت ۲۰۰ نفر در سمن‌ها را نیروی انسانی خوبی برای اجرای سیاست‌های کشور عنوان کرد و افزود: فرآیند ثبت سازمان‌های مردم نهاد طولانی بوده و لازم است تسهیل شود.

مسؤول سمن توان‌یابان زمینه فعالیت این تشکل را در امور معلولان خواند و گفت: سازمان فعال حامی حقوق بانوان در شهرستان وجود ندارد اگر هم هست پویا نیست.

در حالی که تعدادی از مسؤولان سمن‌ها خواستار حمایت دولت در اجرای برنامه‌ها بودند سطح توقع مسؤول خیریه آبشار عاطفه‌ها در حد حضور فرماندار در آیین اهدای جهیزیه به مددجویان این سمن بود.

افراشته گفت: آبشار عاطفه‌ها سال ۹۱ در دهدشت تأسیس شد و با همت خیرین برون استانی فعالیت‌های خوبی در کمک به جامعه هدف صورت می‌گیرد.

 

همچنین مرادی مسؤول سمن طبیعت دوستان دل‌افروز دیشموک با اشاره به ظرفیت گیاهان دارویی در کوه دل افروز گفت تنها در یک بخش از کار ۱۲۰ هکتار گیاه دارویی کشت شده است.

وی خواستار حمایت منابع طبیعی و محیط زیست در این زمینه شد و از آن‌ها خواست کوه سیاه را تحت حفاظت قرار دهند.

مرادی تصریح کرد: از زمانی که دیشموک قطب خودسوزی از قول رسانه اعلام شد آقای میرمحمدی اعلام کرد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به موسسات مردم نهاد  داده شد این اعتبار باید شفاف سازی شود.

وی همچنین از فعال بودن اداره ورزش و جوانان و بهزیستی طی این مدت در دیشموک خبر داد و افزود: لازم است بقیه مسئولان در این بخش همکاری کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت