پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 14 شهریور 1399 ساعت 15:06:: شناسه خبر: 83877

یک سد و هزار سودا/یار در خانه و ما گرد جهان می گردیم

صدای جنوب : ساخت سد شهید ابوالفتح دلنسب کوهبرد از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و ظرفیت ذخیره سالانه ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب را دارد که با بهره برداری از آن بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست آبیاری می شوند. اهمیت این پروژه از آن جهت است که تنها […]

صدای جنوب :

ساخت سد شهید ابوالفتح دلنسب کوهبرد از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و ظرفیت ذخیره سالانه ۲ و نیم میلیون متر مکعب آب را دارد که با بهره برداری از آن بیش از ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم پایین دست آبیاری می شوند.

اهمیت این پروژه از آن جهت است که تنها سد خاکی شهرستان کهگیلویه بوده و با هدف توسعه بخش کشاورزی، گردشگری و اشتغالزایی ساخته شده است.

طول تاج سد ۳۱۷ متر ، عرض فوقانی تاج نیز ۸ متر و ارتفاع تاج ۲۰ متر است که تاکنون برای اجرای این سد ۱۳۰ هزار متر مکعب عملیات خاکریزی، ۲۶ هزار متر مکعب خاک برداری و هزار و ۲۰۰ متر مکعب بتن ریزی انجام شده است.

این سد اگر چه در ابتدا امید را در دلها زنده کرد که به سرانجام برسد و از مزایای آن مردم منطقه برخوردار شوند اما وقفه دوساله و تعطیلی در سال ۹۵ و پیشرفت کند در سالیان گذشته که بر اثر نبود اعتبار بوده ضرورت نگاه نو و تزریق اعتبار کافی و نه قطره چکانی را دوچندان می نماید.

واقعیتی که باید مسئولان کهگیلویه واستان بپذیرند و بدانند توجه به چنین طرحی وتلاش برای بهره برداری از آن در کوتاه مدت و درازمدت به نسبت هزینه های انجام شده در طرح هایی چون پتروشیمی و سد آبریز بازدهی بهتری دارد هرچند که نباید از اهمیت آنها نیز غافل شد.

از همین رو تعطیلی مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته فرصت مناسبی را بوجود آورد تا حجت الاسلام موحد که اهمیت زیادی برای پروژه‌های زیربنایی قائل است از این سد بازدید و یکبار برای همیشه تکلیف آن را در جهت بهره برداری هرچه سریعتر روشن نماید.

 

بر همین اساس، صبح امروز سید محمد موحد نماینده کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی همراه با فرماندار و سرپرست جهاد کشاورزی کهگیلویه از پروژه سد آبی و خاکی شهید دلنسب کوهبرد برد بازدید کرد.

 

حجت الاسلام موحد در این بازدید اظهار داشت :این سد یکی از مراکز مهم در حوزه گردشگری و کشاورزی است.

وی با قدردانی از مهندس تابش نژاد پیمان کار پروژه گفت: با بهره برداری از این طرح تحول چشمگیر و عظیمی در حوزه کشاورزی و گردشگری شهرستان بوجود می‌آید.

وی ابراز کرد: با اجرای این سد و باذخیره سازی سالانه ۲ و نیم میلیون متر مکعب در حوزه کشاورزی بالغ بر ۳۵۰ هکتار از اراضی پایین دست آبیاری و در حوزه گردشگری کهگیلویه را به قطب جنوب کشور تبدیل که زمینه اشتغال تعدادی زیادی از جوانان را به همراه دارد.

 

نماینده کهگیلویه ،بهمئی، چرام و لنده در پایان از تمام کسانی که تلاش کردند تا سد به این حجم از پیشرفت برسد تقدیر و ابراز امیدواری کرد با همکاری و مساعدت و حمایت همه جانبه از پیمانکار که تمام قد و با امکانات خودش پای کار آمده، در سال جاری شاهد تحول ارزشمند در حوزه کوهبرد و اطراف آن باشیم.

فرماندار شهرستان کهگیلویه نیز گفت :سد شهید دلنسب از پروژه های مهم شهرستان است و نقش مهم و اساسی جهت فعال سازی کشاورزی، گردشگری و اشتغال زایی دارد.

علیرضا اتابک افزود: این پروژه پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی داشته و از پروژه‌های ملی و جهش تولید است.

اتابک تصریح کرد:به این پروژه ۷و نیم میلیارد تومان در سال ۹۹ تخصیص اعتبار داده شده است و امیدواریم تا پایان سال به بهره برداری برسد.

 

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه هم گفت :در این پروژه تا به حال ۲۱ میلیارد تومان هزینه شده است و قرارداد جدید یازده میلیاردتومان است.

وی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی و تلاش پیمانکار ابراز امیدواری کرد؛ این پروژه تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

احسان تابش نژاد پیمانکار سد شهید دلنسب کوهبرد نیز گفت:امیدوارم با تمام توان و ماشین آلاتی که در اختیار داریم و حمایت مسئولین جهت تامین اعتبار قبل از شروع فصل بارندگی مخزن سد به مرحله آبگیری برسد.

 

وی ادامه داد : از ابتدای اجرای طرح تا کنون با تمام توان و تجهیزات فنی و ماشین آلات کار تکمیل این طرح را انجام دادیم و تا کنون ۲۳ متر از ارتفاع ۲۶ متری تاج سد کار شده است .

 

احسان تابش نژاد افزود : همچنین تا کنون بیش از ۲۷۵ هزار متر مکعب خاکریزی شده که تنها ۲۵ هزار متر مکعب دیگر خاکریزی برای بهره برداری کامل طرح نیاز است.

وی گفت : عملیات بتن ریزی و سرریز سد نیز به پایان رسیده است.

 

تابش نژاد با قدردانی از حساسیت مسئولان بویژه حجت‌الاسلام موحد در پیگیری این طرح مهم اظهار کرد :با  نگاهی که  به سد شهید دلنسب بوجود آمده قطعا روند عملیات شتاب بیشتری خواهد گرفت و ما می توانیم آن را به مردم اهدا نماییم.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت