پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 اردیبهشت 1400 ساعت 08:02:: شناسه خبر: 96923

پیش بینی برداشت ۱۵۰۰ تن دانه‌های روغنی کلزار از مزارع گچساران

مدیرجهادکشاورزی گچساران بیان کرد: جهاد کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت از تولید محصول کلزا حمایت می کند.

صدای جنوب:

لیلا عطا زاده  اظهار کرد: امسال ۸۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به زیرکشت دانه‌های روغنی کلزا رفته است.

مدیرجهادکشاورزی گچساران گفت: از مجموع این مزارع  سطح زیر کشت دانه‌های روغنی کلزا، ۶۳ هکتار کلزای دیم و مابقی کلزای آبی کشت شده است.

 وی با بیان اینکه کار برداشت دانه‌های روغنی کلزا از  نیمه دوم اردیبهشت ماه  آغاز می‌شود، ادامه داد:  پیش بینی می‌شود  امسال ۱۵۰۰ تن دانه‌های روغنی کلزار از مزارع گچساران برداشت شود.

عطازاده عنوان کرد:  امسال پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار مزرعه کلزا در گچساران ۲.۸ تن محصول برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی محصول کلزا همزمان با برداشت محصول گندم و جو در این شهرستان انجام می شود، بیان کرد: هر کیلوگرم دانه های روغنی کلزا  امسال ۱۱ هزار تومانتوسط کارخانه روغن‌کشی اکسین خریداری‌می شود.

مدیرجهادکشاورزی گچساران بیان کرد: جهاد کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت از تولید محصول کلزا حمایت می کند.

عطازاده عنوان کرد:کشت محصول کلزا برای خودکفا شدن در زمینه روغن نباتی از اولویت های دولت است.

مدیرجهادکشاورزی گچساران  ابراز کرد:کلزا از دانه‌های روغنی مهمی است که به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع‌نشده، بدون کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

عطازاده با بیان اینکه از آنجایی که بیش از ۹۰ درصد ماده اولیه روغن های خوراکی کشور از واردات تامین می شود، خاطرنشان کرد: در این راستا دولت از کشت محصولاتی از جمله کلزا که به آب کمتری نیاز دارد حمایت می‌کند.

عطا زاده در زمینه برداشت گندم هم اظهار کرد: در سال زراعی جاری قریب بر۱۸ هزار  هکتار از مزارع گچساران به زیر کشت گندم آبی و دیم رفته است.

 وی با بیان اینکه از اوسط اردیبهشت ماه کار برداشت محصول گندم در مزارع گچساران آغاز می‌شود، گفت: امسال به دلیل کم بارانی در ماه های اسفند و فروردین  برداشت این محصول کاهش خواهد داشت.

مدیرجهادکشاورزی گچساران ادامه داد:  از مجموع ۱۸ هزار هکتار کشت گندم در مزارع گچساران  بیش از ۱۰ هزار هکتار آن کشت گندم دیم بوده است.

عطازاده ابراز کرد: متاسفانه به دلیل کم بارشی بیشتر گندم‌های دیم این شهرستان قابل برداشت نیست و تنها برای مصارف دام خواهد بود.

 وی اذعان کرد: بیش از هشت هزار هکتار گندم دیم کاشته شده قابلیت برداشت را ندارد و مابقی مزارع گندم نیز از عملکرد کمتری برخوردارند.

عطازاده  در ادامه از پیش بینی برداشت ۳۵ هزار تن گندم دیم و آبی در گچساران خبرداد  و گفت:از این میزان۲۰هزار تن گندم تحویل سیلو و یا مراکز تهیه و تامین بذر خریداری گردد.

مدیرجهادکشاورزی گچساران ادامه داد:  امسال محصول گندم گچساران توسط ۷۰ دستگاه کمباین بومی و غیربومی برداشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم پنج هزار تومان برای هر کیلوگرم اعلام شده  افزود: کاهش میزان تولید وضعیت معیشتی بهره برداران را به طور جدی تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عطازاده تصریح کرد: هم اکنون یک مرکز خرید گندم (کارخانه‌آرد مارون)) گندم مازاد برمصرف کشاورزان را خریداری می‌کند که انتظار می‌رود ۳ مرکز دیگر در لیشتر، امامزاده جعفر و باباکلان  همکاری لازم را برای خرید گندم با کشاورزان را داشته باشند.

مدیرجهادکشاورزی گچساران ادامه داد: انتظار می‌رود نیروی انتظامی از خروج دستگاه کمابین از شهرستان در زمان برداشت محصول گندم  و همچنین از خروج کامیون‌هایی که حمل آنها گندم است به جد خودداری کنند.

 عطازاده خاطرنشان کرد: کشاورزان در نظر داشته باشند که امسال تحویل نهاده به کشاورزان منوط بر تحویل گندم به مراکز خرید و شرکت غله شهرستان است.

 بر اساس همین گزارش، سالانه ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در شهرستان گچساران تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت