پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 13 خرداد 1400 ساعت 14:03:: شناسه خبر: 99237

مسجد ۴۵۰ ساله در بافت تاریخی دهدشت احیا شد/فاز دوم مسجد جامع دهدشت به بهره‌برداری رسید

طی مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان و مسؤولان استانی و شهرستان ساماندهی مسجد ابوذر غفاری در بافت تاریخی دهدشت افتتاح شد.

صدای جنوب:

طی مراسمی با حضور نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان و مسؤولان استانی و شهرستان ساماندهی مسجد ابوذر غفاری در بافت تاریخی دهدشت افتتاح شد.

این بنای مذهبی مربوط به اوایل دوران صفویه با قدمت ۴۵۰ سال به علت بی‌توجهی میراث فرهنگی طی سال‌ها متروکه مانده بود.

با پیگیری‌های یکساله امام جمعه دهدشت و تلاش مدیرکل میراث فرهنگی استان حالا مسجد ساماندهی و برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در اختیار جوانان هیأتی قرار گرفته است.

 

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر در آیین افتتاحیه این مسجد اظهار داشت: دغدغه جوانان هیأتی برای برگزاری محافل مذهبی در بافت تاریخی ما را بر آن داشت تا احیای مسجد ابوذر غفاری را در دستور کار قرار دهیم.

امام جمعه دهدشت گفت: با توجه به اینکه در این محله مسجدی وجود نداشت احیای مسجد تاریخی نقش مهمی در رونق‌بخشی به مجالس مذهبی دارد.

 

وی با اشاره به اینکه ساماندهی مسجد بافت را به فضای فرهنگی تبدیل کرده است، افزود: در فازهای بعدی محوطه‌سازی و احداث جاده سلامت نیز اجرایی خواهد شد.

امام جمعه دهدشت تلاش مسؤولان میراث فرهنگی برای احیای مسجد ابوذر غفاری را ستودنی خواند و گفت: انتظار می‌رود بقعه امامزاده جابر(ع) نیز ساماندهی شود.

مجید صفایی نیز احیای مسجد ۴۵۰ ساله را حاصل پیگیری‌های امام جمعه دهدشت دانست و گفت: برای اجرای فاز نخست پنج میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اختصاص اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی برای بافت تاریخی دهدشت، افزود: قریب به ۳۰ میلیارد ریال از این اعتبار تخصیص یافته که برای احیای بناهای تاریخی در نظر گرفته شده است.

 

***

با حضور نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، امام جمعه و مسؤولان شهرستان فاز دوم مسجد جامع صاحب الزمان(عج) دهدشت به بهره‌برداری رسید.

آیت‌الله سید نصیر حسینی در این آیین از تلاش‌های امام جمعه دهدشت برای زیباسازی و کتیبه‌گذاری این بنای مذهبی قدردانی کرد.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه، مسجد جامع را تنها مسجد شهر دهدشت در گذشته خواند و افزود: این مسجد محل اعزام رزمندگان به جبهه حق علیه باطل بود.

آیت الله حسینی افزود: انسان های برجسته‌ای از اینجا عازم دفاع مقدس شده و به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

وی با بیان اینکه مسجد جامع دهدشت از گذشته تاکنون پرخیر و برکت بوده است، ادامه داد: ظرفیت خوبی ایجاد شده است و فازهای بعد هم باید اجرا شوند

آیت الله حسینی بیان داشت: از همه بانیان که برای بناگذاری مسجد از گذشته تاکنون زحمت کشیدند تشکر می کنم.

 

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر با اشاره به اقدامات انجام گرفته در بازسازی مسجد جامع گفت: با تلاش‌های آیت‌الله حسینی کارهای مهمی در بازسازی و توسعه مسجد انجام گرفته بود که بنا به اقتضائات زیباسازی و کتیبه‌نگاری شد.

امام جمعه دهدشت افزود: با توجه به ظرفیت مسجد جامع ضرورت داشت این پایگاه فرهنگی زیباسازی شود.

وی با بیان اینکه قریب به چهار میلیارد ریال برای اجرای فاز دوم هزینه شده است، از همکاری خیرین و هیئت امنای مسجد قدردانی کرد.

در این مراسم از ابراهیم سهرابیان خیر مسجد ساز با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

 

***

با حکم نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام سید مصطفی پوربهشت به عنوان مسوول رسیدگی به امور مساجد شهرستان کهگیلویه منصوب شد.

در حکم انتصاب آمده است: «مساجد کلاس دین و درس سیاست و درس رزمندگی با دشمنان دین است.(مقام معظم رهبری)»

جناب حجت‌الاسلام و المسلمین سید مصطفی پوربهشت

به موجب این حکم جنابعالی را که الحمدالله برخوردار از تجارب ارزشمند در زمینه تبلیغ و نشر حقایق دین و احکام اسلامی هستید به عنوان مسئول رسیدگی به امور مساجد شهرستان کهگیلویه منصوب می نمایم.

امید است با حضور منظم و فعال، نصب العین قرار دادن تقوای الهی، فرمایشات حضرات معصومین علیهم السلام، حسن سلوک و منویات امام راحل و رهبر فرزانه ی انقلاب و عمل به موقع و دقیق به وظایف معین در راه پیشبرد اهداف عالیه اسلام، خدمت به مساجد، ائمه محترم جماعات، فعالان و نمازگزاران آن حوزه موفق و مشمول دعای خیر حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشید.

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت