پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 18 تیر 1400 ساعت 00:04:: شناسه خبر: 101990

انتخاب کابینه توانمند؛ آزمون بزرگ رییس دولت سیزدهم

چینش کابینه دولت سیزدهم بحث مهم این روزهای سیاسیون و فضای سیاسی کشور است. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کرد، این است که رییس دولت جدید باید اعضای دولت خود را به گونه‌ای انتخاب کند که به دور از سیاست زدگی و هماهنگ با او عمل کنند.

بعد از برگزاری انتخابات، انتخاب وزرا و مسوولان اصلح برای دولت سیزدهم که بتوانند شبانه روزی برای سامان دادن به وضعیت معیشتی مردم بکوشند از مهمترین وظایف سیدابراهیم رئیسی است. چینش کابینه را می‌توان نخستین آزمون رئیسی در قوه مجریه دانست، زیرا تحقق بسیاری از شعارهای دولت آینده منوط به داشتن تیمی کارآمد و هماهنگ است. در این میان بررسی تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی جنبه های مختلف این اتفاق مهم پرداخته اند.

رسانه های اصلاح طلب

دولت آینده عمل‌گراتر

فیاض زاهد استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت وگو با روزنامه آرمان ملی اظهار داشت:‌ من آقای رئیسی را صادق می‌دانم برای اینکه یک دولت فراجناحی تشکیل دهد از همه ظرفیت‌ها و مثلا از برخی وزرا در کابینه موجود یا کابینه‌های گذشته استفاده کند. اما  وقتی یک کمپین ریاست جمهوری شکل می‌گیرد و گروه‌ها و آدم‌های مختلفی اطراف شما قرار می‌گیرند بستری را برای شما فراهم می‌کند که شما خارج از آن بستر امکان تصمیم‌گیری ندارید. نکته دوم در ایران اینکه حتی حسن روحانی هم این را گفته بود یا افراد دیگر که ما یک شخصیت فراجناحی هستیم را من چندان جدی نمی‌انگارم. این بیشتر یک ژستی است برای اینکه طرف در پشت تصویری که می‌خواهد از خود ارائه کند تا مقبولیت بیشتری بیافریند. اساسا آقای رئیسی امکان و عِده و عُده آن را ندارد و آدم‌هایی که در این دولت جدید می‌آیند تا سطوح پایینی چه بسا تا ۲۰۰ هزار نفر مدیر می‌خواهند. البته خیلی‌ها هم که در سطوح پایینی هستند بلدند که رنگ عوض کنند. ولی آنهایی که به کابینه می‌آیند، یا استانداران، فرمانداران یا مدیران کل همه حزب‌اللهی شده برای اینکه سهمی از کیک قدرت داشته باشند. لذا به نظر من آقای رئیسی نه امکان این امر را دارد و نه شدنی است و ما شاهدیم دولت یک دست به تعبیر خودشان حزب‌اللهی و انقلابی خواهیم شد و این هم خوب است. چون بعد از یک تا دوسال معلوم می‌شود که چقدر از شعارهایی که داده‌اند را توانسته‌اند محقق کنند.

رئیسی راه برجام را نبندد

همچنین این روزنامه در یادداشتی به قلم علی بیگدلی استاد علوم سیاسی، نوشت: با اینکه دولت آمریکا اعلام کرده تغییر دولت در ایران خیلی اهمیتی ندارد چون تصمیم نهایی را رهبری می گیرند ولی مشکل در درون مذاکرات است و اختلاف بر سر این است که ایران به دنبال این است که برجام ۲۰۱۵ را با همان شرایط احیا کند که در سال ۲۰۲۵ محدودیت‌ها را از ایران برمی‌داشت. ولی ترامپ بزرگترین عیب برجام را مقید بودن به برجام دانست و خواستار کنار گذاشتن غنی سازی از سوی ایران شد اما بایدن در اولین سخنرانی بعد از ورودش به کاخ سفید اعلام آمادگی کرد که حاضر است با ایران مذاکرات برجامی را آغاز کند منتها با شرایط جدیدی که ممکن است تا سال ۲۰۵۰ ایران را از دسترسی به غنی‌سازی بالاتر از ۶۷/۳ درصد منع کند و با درنظر گرفتن همین قضیه وارد مذاکرات شدند. اما تقریبا از دوره پنجم به این نتیجه رسیدند که آمریکا حاضر است ناشی از برجام را بردارد که دکتر روحانی هم به این موضوع اشاره کرد. از جمله فروش نفت و گاز و پتروشیمی و برداشتن موانع بانکی از سر راه ایران که ایران بتواند مطالبات خود را از کشورهای جهان دریافت کند منتها با این شرط که ایران عضو اف ای تی اف شود که این کار انجام نشد، بنابراین آنهم به نتیجه نرسید. مسئله دوم اینکه آمریکایی‌ها مدعی بودند که برجام سال ۲۰۱۵ تمام شده و حاضر هستند برجام جدیدی را امضا کنند که موضوعات دیگری هم دربرگیرد. موضوعات چهارگانه رعایت حقوق بشر، موشکی، کشورهای منطقه و کمک اقتصادی. بنابراین اختلاف از همان اواخر دوره پنجم در وین آغاز شد و ایران حاضر نبود راجع به چهار موضوع وارد مذاکره شود. دولت آقای رئیسی اگر بخواهد مشکلاتی که گریبانگیر کشور شده را حل کند، راهی جز مذاکره ندارد. درحقیقت بازگشت به برجام کافی نیست و همین‌طور غنی‌سازی ۲۰ درصد یا ماندن روی ۶۰ درصد و مدرن کردن سانتریفیوژها هیچ تفاوتی در اصل قضیه نمی‌کند. با توجه به روی کار آمدن دولت سیزدهم و یکسان‌سازی نهادهای قدرت، به‌رغم سختی اما اقدام نرم دیگری دور از انتظار نیست.

رئیسی در پی استفاده از اصلاح‌طلبان درکابینه ؟

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: تماس‌های چند وقت اخیر دفتر سیدابراهیم رئیسی با برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب، این گزاره را به ذهن می‌رساند که قرار است دولت سیزدهم دست‌کم در تقابل با جبهه اصلاحات نباشد؛ موضوعی که در دولت‌های نهم و دهم شاهد نبودیم. حالا برخی پا را فراتر گذاشته‌ و می‌گویند این تماس‌ها شاید به معنای عزم رئیسی برای استفاده از نیروهای اصلاح‌طلب در دولتش باشد؛ چراکه خود او از پیش تا بعد از انتخابات، شعار دولت فراجناحی را سر داده و پر واضح است که دولت، فراجناحی نمی‌شود مگر آنکه ارکان آن صرفا از یک جبهه سیاسی برگزیده نشده باشند. اما به نظر می‌رسد این حالت قدری خوشبینانه باشد و شاید رئیسی قصد دارد فقط دولتش را از تقابل‌ها و رویارویی‌ها برهاند و از سوی دیگر تا حد امکان از نظرات مختلف استفاده کند و می‌داند که بهره‌گیری از اصلاح‌طلبان برای او هزینه‌های سیاسی خاصی دارد؛ مشخصا آنکه او برآمده از اجماع سراسری همه اصولگرایان است و آنها در دو انتخابات ۹۶ و ۱۴۰۰ همه سرمایه اجتماعی خود را به میدان آوردند و از قضا در تمام این‌ سال‌ها هویت خود را در نفی اصلاح‌طلبان معرفی می‌کردند. حالا اگر رئیسی بخواهد با اصلاح‌طلبان همکاری واقعی داشته باشد، حتما بخش‌هایی از اصولگرایان بر او خرده خواهند گرفت.

دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی را اجرایی کند

حسن همتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، درباره اولویت‌های دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی اظهار کرد: قطعا باید تمامی تصمیمات براساس اصول عزت، حکمت و مصلحت و طبق منافع ملی اتخاذ شود. برهمین اساس ما با همه کشورها به جز یکی دو کشور مذاکره می‌کنیم منوط بر این‌که حقوق متقابل رعایت شود. تکلیف در برجام مشخص است تا زمانی که دو شرط یعنی لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی رعایت نشود برجام به نتیجه نمی‌رسد. ما درباره روابط با همسایگان قائل به تقویت و توسعه آن هستیم، باید حق همسایگی را رعایت کرد و توافقات فی‌مابین را اجرایی کرد البته ما از حضور خارجی‌ها در منطقه حمایت نمی‌کنیم. معتقدیم که باید منطقه توسط کشورهای منطقه اداره شود و حضور خارجی‌ها معنایی ندارد. ایران خواهان ارتباط خوب با همسایگان است که البته این هم یک طرفه میسر نخواهد شد. براساس حسن همجواری و رعایت حقوق متقابل می‌توان این ارتباط را برقرار کرد چنین شرایطی برای کشورهای اروپایی هم وجود دارد.تقویت و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی امری بسیار مهم است که باید در اولویت مجلس شورای اسلامی و دولت آینده قرار گیرد. دولت فعلی اقدامات بسیار ضعیفی همچون ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه انجام داد که نتیجه‌ای نداشت لذا انتظار می‌رود که دولت سیزدهم وارد فاز اجرایی دیپلماسی اقتصادی شود.

وعده های انتخاباتی با کابینه کارآمد محقق می شود

پیام مجرد عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، در پاسخ به این پرسش که ویژگی های کابینه کارامد چیست؛ اظهار کرد: اصلی ترین بحث امروز در رابطه با دولت منتخب، آن هم در شرایط ویژه امروز ضرورت کارآمدی دولت و وزرایش است. از آنجایی که روز اول رئیس دولت بعدی اعلام کرد نگاه جریانی و سیاسی ندارد؛ می توان گفت اگر این حرف به عمل هم درآید باید منتظر دولتی کارآمد باشیم. کابینه ای کارآمد است که وزرایش کارآمد باشند؛ یعنی مشکلات کشور را خوب ببینند، با مشورت صاحب نظران و بهرمندی از نظر منتقدان راه حل های اجرایی داشته باشند و در نهایت توان اجرایی کردن آن موضوعات را در خود و تیمشان ایجاد کنند. توانایی به انجام رساندن تمام این مراحل هم نیازمند تخصص وهم نیازمند حسن سابقه است. پس از اصلی ترین ویژگی های وزرای کابینه سیزدهم می توان به این دو ویژگی اشاره کرد. افراد متخصص و کاربلد در هر دو جریان سیاسی اصلی کشور حضور دارند. برای تحول و کارآمدی نباید دولت بعدی را مختص یک جریان و گروه سیاسی دانست. در جریانات سیاسی عده ای هستند که می خواهند خود یا گزینه مطلوبشان را به دولت بعدی معرفی یا بهتر بگویم تحمیل کنند. اصلا از همین رو است که شاهد تعدد گمانه زنی های کابینه بعدی هستیم. خود آقای رئیسی اعلام کرده هیچ کدام از این لیست های احتمالی درست نیست. بر اساس گمانه زنی ها و شایعات سیاسی نمی توان کشور را اداره کرد. خیلی ها به دنبال تحمیل خودشان هستند اما از روز اول هم رئیس جمهور منتخب خود را پیگیر مطالبات همه مردم دانست و خواهان برقراری یک دولت فراگیر بوده است.

نمایشی بودن یا نبودن تماس‌های رئیسی با اصلاح‌طلبان و منتقدان، در چینش کابینه مشخص می‌شود

جلال میرزایی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، درباره تماس دفتر رئیس‌جمهور منتخب با فعالان سیاسی از جریان مقابلش و نظرخواهی از آنان برای تشکیل دولت و اداره کشور گفت: نفس تماس آقای رئیسی با برخی از منتقدان حاکمیت و جریان اصولگرایی بسیار معنادار است. تماس دفتر رئیس‌جمهور منتخب با منتقدان و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب از دو حالت خارج نیست یا از باب مشورت است یا انجام اصلاحات. این که جریان پیروز انتخابات بیاید از برخی منتقدان و اشخاص  در خصوص قوه مجریه و رویکردها نظر بخواهد در نوع خودش قابل تحسین است حال اینکه تا چه اندازه این نقطه‌نظرات استفاده شود بحث جدایی است اما این امر خودش به تنهایی حرکت جالبی است. به خاطر ندارم پیش از این دیگران این کار را کرده باشند، یعنی ما در دوره‌های قبل مشاهده نکردیم که روسای‌جمهور پیروز و منتخب قدمی بردارند و از مخالفین، منتقدان و یا رقبای خود نظرات و مشورت‌هایی را دریافت کنند. این‌که بعضی‌ها عنوان می‌کنند این کار یک راهبرد است یعنی اینکه یک حرکت تاکتیکی است باید صبر کنیم زیرا این استراتژی، در نحوه چیدمان کابینه خودش را نشان می‌دهد چرا که مشخص می‌شود کدام قسمت از نقطه نظرات مخالفین مورد توجه قرار گرفته است مخصوصا در رویکردها، سیاست خارجی و مسائل اقتصادی و آن موقع است که می‌توانیم داوری کنیم آیا این حرکت نمایشی بوده است یا نشان از یک رویکرد جدید است. من حتی یک مرحله بالاتر را می‌خواهم عنوان کنم، اینکه آیا جریان حاکمیت با این کارها خودش می‌خواهد دست به اصلاحات بزند؟ یعنی کارهایی که جناح اصلاح‌طلب نتوانست با توجه به موانعی که داشت انجام دهد. این‌که آیا امروز حاکمیت که اتفاقا قدرت در آن یکدست شده است خودش می‌خواهد دست به یک سری اصلاحات اساسی در کشور بزند و برخی از انتقادات را پاسخ دهد باید صبر کنیم زیرا طی یک الی دو ماه آینده به قرائن و شواهدی دست خواهیم یافت و پس از آن می‌توانیم قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم.

رئیسی حاضر نمی‌شود در دولتش از اصلاح‌طلبان استفاده کند

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی در گفت وگو با سایت خبری نامه نیوز اظهار داشت: باید اجازه داد که انسجام ملی در کشور شکل بگیرد و اگر چانه‌زنی با گروه‌های مختلف برای منافع ملی رخ می‌دهد، باید از آن استقبال صورت بگیرد و به نظر من گفت‌وگو با جناح‌های مخالف می‌تواند فرای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باشد و نظرات اساتید دانشگاه، فعالان اجتماعی و هنرمندان هم گرفته شود. به هر حال این رویکرد از سوی آقای رئیسی مثبت است و نیازی نیست با نگاهی منفی با آن روبه‌رو شویم. حالا باید دید که آیا رویکرد تعاملی با نیروهای منتقد استمرار خواهد داشت یا نه؟ از یک‌سو باید مشاهده کرد که دولت آقای رئیسی در این مسیر چه قدر ثابت‌قدم است و اینکه آیا تعامل با گروه‌های مختلف ادامه‌دار خواهد بود یا نه و از سوی دیگر باید دانست که به دلیل بی‌اعتمادی گسترده مردم به سیاست حتما استقبال عمومی از این دست تعامل‌ها با ملاحظات و احتیاط‌هایی همراه می‌شود. در نهایت هنوز مشخص نیست که تعامل آقای رئیسی با منتقدان چه‌قدر واقعی است. واقعیت‌های سیاسی جامعه و البته تجربه زیسته نشان می‌دهد که چنین تعامل‌هایی تداوم نمی‌یابد زیرا وقتی یک دولتی سر کار می‌آید، جناح حامی‌اش انتظاراتی دارد که باید به آنها عمل شود. واقعیت این است که نگاه ملی به موضوعات در کشور ما ضعیف است. اکنون هیچ جناحی نمی‌تواند ادعا کند که مای اصلاح‌طلب یا مای اصولگرا می‌توانیم همه مشکلات را حل کنیم و اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد، توهمی بیش نیست؛ بنابراین امروز نیاز داریم که دولت از همه ظرفیت‌ها در همه جناح‌ها استفاده کند و از همه برنامه بگرد اما متأسفانه عرض کردم که چنین نگاهی به دلیل جناح‌بازی‌ها به انزوا می‌رود و همه چیز ایدئولوژیک و به حق و باطل تقسیم می‌شود.

رسانه های اعتدالی

معاون اول رئیسی باید اقتصاددان باشد

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سیاستمدار اصولگرا، در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، اظهار داشت: من با شروط سنی از قبیل زیر ۴۵ یا بالای ۴۵ سال به صورت مطلق موافق نیستم. مثلا وزارت خارجه کار اجرایی چندانی ندارد که به تحرک نیاز داشته باشد و به وزیری نیازمند است که از تجربه و پختگی برخوردار باشد یا معاون اول رئیس جمهور، حتما باید کسی باشد که به کمال رئیس جمهور و دولت بیفزاید و به ویژه در این شرایط باید اقتصاددان باشد. اما جایی مثل جهاد کشاورزی و وزارتخانه‌هایی نظیر آن، نیازمند یک فرد جوان و سرپاست. من خودم در هنگام وزارت کار، ۳۰ ساله بودم و البته توانستم از پس کار بربیایم اما باید دانست که آن زمان ما مشکل نونهالی انقلاب را داشتیم و نمی‌توانستیم از باتجربه‌های قبل از انقلاب استفاده کنیم و مشکل افراد قابل اعتماد و انقلابی داشتیم. از طرفی جوانان آن دوره، جوانان سختی کشیده‌ای بودند و شاید به مراتب از جوانان امروز، پخته‌تر بودند. البته من ترجیح سن را قبول دارم و معتقدم باید جوانترها را به میدان آورد و اجازه داد سلسله مراتب را طی کنند و از میان آنها اگر کسی برای وزارت هم خوب است حتما به دیگران ترجیح داشته باشد. اما می‌خواهم بگویم مشکل امروز ما خیلی ناشی از سن کابینه نیست. بسیاری از عملکردهای بد ناشی از این است که برخی افراد در این سالها معلق زدند و تغییر عقیده دادند ولی این تغییر عقیده را اظهار نکرده‌اند. همواره بعد از پیروزی انقلاب‌ها و استقرار نظام، نفاق زیاد می‌شود. البته برخی هم به دلیل سن زیاد و بیماری، نتوانستند کارها را درست انجام دهند و اشتباهاتی داشتند. فرد باتجربه بهتر می‌داند باید پایش را کجا بگذارد اما با این حال باید بگویم من در همین لحظه جوانانی را می‌شناسم که توانایی پذیرش مسئولیت های کلان در کابینه را دارند و من اگر رئیس جمهور بودم حتما در تشکیل کابینه از حضور آنها استفاده می کردم.

رسانه های اصولگرا

عدالت دال مرکزی گفتمان دولت سیزدهم

داود عامری با درج یادداشتی در روزنامه جوان نوشت: سخنان رئیس‌جمهور منتخب در مناظره‌ها و سخنرانی‌های مختلف نشان می‌دهد که برجسته‌ترین و پر تکرارترین ادبیات مفهومی و گفتاری رئیس‌جمهور منتخب یا دال گفتمانی ایشان در رقابت‌های انتخاباتی «عدالت» بوده است. تردیدی نیست که اهتمام به گسترش عدل، از مهم‌ترین مأموریت‌های انبیای الهی بوده و بشر در تمام ادوار زندگی خود، در تکاپوی تحقق عدالت کوشیده است. این امر اختصاص به جامعه خاصی ندارد و در تمام ادوار و در همه جای این کره خاکی، متأسفانه انسان‌هایی از دسترسی به حقوق خود محروم بوده‌اند و با وجود تلاش‌های مصلحان اجتماعی و انسان‌های حق‌طلب، هنوز عدالت به معنای واقعی در جهان رخ زیبای خود را نشان نداده است و تا زمانی که انتظارها به ظهور منجی عالم هستی روشن نشده است، عدالت کامل تحقق نخواهد یافت. این سخن به معنای، منوط کردن تحقق عدالت به ظهور مهدی موعود (عج) نیست، بلکه انسان‌های حق‌طلب و منتظران واقعی، با تلاش برای گسترش عدالت، زمینه را برای تحقق عدالت کامل فراهم می‌کنند، لذا هر اندازه که جامعه جهانی بتواند به عدالت نزدیک‌تر شود، حرکت به سمت سعادت بشر را تسریع کرده است. از این رو، شعار عدالت محوری در منظر پیروان اهل بیت علیه السلام به ویژه ما ایرانیان در وهله اول نوید نزدیک شدن به سعادت بشری و ظهور منجی است که جان و روح مشتاقان را به نشاط دیدارش خرسند سازد و از طرف دیگر، وظیفه‌ای است که منتظران واقعی بر دوش می‌کشند، لذا از یک جهت می‌توان رأی مردم به آیت‌الله رئیسی را، رأی به گفتمان عدالت ارزیابی کرد.از سوی دیگر باید گفت که لازمه اجرای عدالت، شناسایی مصادیق بی‌عدالتی است، چرا که تا مسئله شناخته نشود، امکان حل آن نیز امری تقریباً غیر ممکن است؛ لذا از مفهوم مخالف گفتمان عدالت دکتر رئیسی که اتفاقاً پیش از این مسئولیت دستگاه قضا را که وظیفه ذاتی آن احقاق حق و اجرای عدالت است، بر عهده داشت، می‌توان فهمید که جامعه ما و به ویژه جامعه جهانی در شرایط فعلی از بی عدالتی در رنج و سختی است.

سامانه یاران رئیسی؛‌ احقاق حق مردم و پایان باندگرایی

خبرگزاری فارس در گزارشی آورده است: سامانه انتخاب مدیران درصدد آن است که با افقی بازتر به جریان انتخاب کابینه نگاه کرده و این انتخاب را به دور و بری‌ها بسنده نکند تا از این طریق باندگرایی و انحصارگرایی از بین برود. بیش از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و در این سال‌ها در دولت‌ها و مجلس های متعدد شخصیت‌های متعددی در سطوح مختلف از بخشداری و فرمانداری گرفته نمایندگی مجلس و استانداری و شهرداری و مدیرکلی سازمان‌ها و نهاددها بروز و ظهور داشته است. همچنین متخصصین و دانش‌آموختگان کارآمد و متعهد بسیاری در سایه گسترش آموزش عالی در سال‌های پس از انقلاب رشد یافته اند که می توانند در عرصه‌های مختلف مسئولیتی منشا اثر باشند.  قطعا وقتی یک دولت در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد، نیازمند ظرفیت‌های متنوع و متعددی است تا بایسته‌های کشور را محقق کند. از سویی نیز صرف نظر از تبارشناسی ایده مشارکت، مشارکت سیاسی محصول زایش فکر دموکراسی در دوران جدید و گستره جهانی و مردم سالاری دینی در ایران پس از انقلاب و همچنین به رسمیت شناختن حق حاکمیت یکایک انسان‌ها در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش است. امروز شهروندان حق دارند آزادانه یا به واسطه میثاقشان با دولت، در تصمیم‌گیری‌ها و مدیریت سیاسی جامعه مشارکت کنند و اهمیت این موضوع تا جایی است که اکثر نظام های حاکمیتی به بومی‌سازی و سازمان‌دهی حقوقی مشارکت روی آورده‌اند. دولت نیز نقشی اثربخش در فرآیند مشارکت پذیری مردم و ایجاد جامعه مشارکتی دارد که بر اساس بند هشتم اصل سوم قانون اساسی، در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی – اجتماعی، به آن فعلیت می‌بخشد. در همین راستا سیدابراهیم رئیسی در خلال تبلیغات‌های انتخاباتی به مردم این وعده را داده بود که مردم را در فرآیند انتخاب مسئولین دولت خود مشارکت خواهد داد. این البته مبتنی بر اصل مشارکت‌دهی حداکثری مردم در حکمرانی هست که قطعا موفقیت بیشتر دولت را منجر خواهد شد. حال چند روزی هست که سامانه‌ای به این منظور راه‌اندازی شده تا اشخاص مستعد و دارای ظرفیت یا از طریق خودشان و یا از طریق افرادی که به ظرفیت‌های آنان پی برده‌اند، به این سامانه معرفی شوند تا ماحصل آن احصای تمامی ظرفیت‌های موجود برای انتصاب مدیران کشور باشد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در صفحه اصلی این سامانه خطاب به مردم نوشته است: «با حمد و ثنای الهی و ضمن تشکر و قدردانی مجدد از یکایک ملت بزرگ ایران جهت خلق حماسه باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و حسن اعتماد به این بنده خدا و خادم مردم، آنگونه که قبلا نیز بیان کردم اعضای دولت و همکاران بنده بر مبنای شایسته سالاری و براساس شاخص هایی نظیر «کارآمدی»، «فسادستیزی»، «روحیه انقلابی» و «مردمی بودن» انتخاب خواهند شد. ازآنجا که عمیقا بر این باورم “هرجا زمینه مشارکت مردم در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها فراهم شود نرخ موفقیت بالاتر می رود”، و همانگونه که وعده داده بودم سامانه ای جهت مشارکت مردم در معرفی اعضای دولت آماده شده است.

منبع ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت