پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 27 تیر 1400 ساعت 00:04:: شناسه خبر: 102542

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

۵۰ میلیارد ریال اعتبار به مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی استان تخصیص یافت/ پیگیری برای جذب ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار از طریق بخش خصوصی و ماده ۵۶ / تولید ۱۸ هزار تن ماهیان سردآبی در استان

با حضور سید حشمت الله صمیمی دوست معاون اقتصادی استاندار، محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور نشستی در مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی برگزار شد.

صدای جنوب:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در حال پیگیری برای جذب اعتبار لازم از محل ماده ۵۶ و از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی برای رونق مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی استان هستیم.

با حضور سید حشمت الله صمیمی دوست معاون اقتصادی استاندار، محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور نشستی در مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی یکی از مراکز بسیار مهم کشور است که در استان ما مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: این طرح در حقیقت زیر مجموعه دولت است و به لحاظ اینکه اعتبارات دولتی پاسخگوی نیازهای این طرح نیست و باید هزینه های زیادی در این طرح انجام شود بنابراین در این نشست راهکارهایی پیشنهاد شد.

صمیمی، بیان کرد: در طی دو سال گذشته با پیگیری های انجام شده از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور کمک هایی به این طرح شد که اکنون سوله ای با یک هزار و ۳۰۰ متر مربع در فاز نخست در این طرح آغاز به کار کرده است.

صمیمی، افزود: قریب به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در نظر گرفته شده است که در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه دولت به لحاظ تامین بودجه بسیاری از پروژه ها با مشکل رو به رو است، گفت: باتوجه به اینکه ماهیت این طرح یک ماهیت اقتصادی است در این نشست پیشنهاد شد با بخش خصوصی وارد مذاکره شویم که جزو برنامه های ما است و در صورت مشارکت بخش خصوصی خیلی از مشکلات این واحد رفع می شود‌.

صمیمی، ابراز کرد: باتوجه به اینکه قریب به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون عدد تخم چشم زده نیاز سالانه کشور است و اکنون ۱۳۰میلیون در کشور در حال تولید است بنابراین برای خودکفایی در تخم چشم زده به صورت کشوری تلاش هایی در حال انجام است.

وی، گفت: این واحد در استان ما می تواند واحد موفقی باشد باتوجه به اینکه در گذشته هم اقدامات خوبی در این واحد انجام شده و کارهای تحقیقاتی لازم در حال انجام است.

صمیمی، ابراز کرد: در این نشست پیشنهاد شد علاوه بر هماهنگی با بخش خصوصی از راه های مختلف دیگر نسبت به تامین بودجه برای تکمیل این پروژه که قریب به ۸۰۰ میلیارد ریال است، اقدام کنیم.

وی، افزود: از مواردی که می توان پیگیری کرد استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ قانون الحاق است که می شود آن را در دستور کار قرار داد و به مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی اعلام شد که حتما از این ظرفیت استفاده کند.

صمیمی، اظهار داشت: باتوجه به تاکیدات استاندار جهت فعال شدن این مرکز آمادگی لازم وجود دارد که با توجه به حمایت هایی که خود کارشناسان سازمان برنامه و بودجه دارند و اعلام آمادگی کردند تا که از محل ماده ۵۶ به استان کمک کنند چرا که تجربه بسیار موفقی در بحث ماده ۵۶ در خصوص پروژه های عمرانی از جمله سدسازی و راه سازی داشته ایم و از این ظرفیت قانونی هم می توانیم استفاده کنیم.

معاون اقتصادی استاندار حتی بر استفاده از ظرفیت های که در قانون برنامه و بودجه است تاکید کرد و گفت: مقرر شد که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان آن ظرفیت های قانونی احصا شود که از محل آنها بتوان به این مرکز مهم کمک کرد.

صمیمی با اشاره به اینکه بین ۱۷ تا ۱۸ هزار تن ظرفیت تولید ماهیان سردآبی در استان است، عنوان کرد: این یک صنعت بسیار مهمی است که گردش مالی آن بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان در سال خواهد بود که این گردش مالی نشان دهنده صنعت مهم و کارهای اساسی است که در استان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۷۰ هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید می شود، افزود: سهم استان ما قریب به ۱۸ هزار تن است که نشان می دهد بیش از ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی مختص به استان کهگیلویه و بویراحمد است و این یک عدد خوب و پرافتخار برای بخش خصوصی استان است که به این جایگاه رسیده است.

صمیمی، بیان کرد: تنها بخشی که توانسته براساس ظرفیت ها و پتانسیل های بالقوه استان پیش رود بحث طرح های شیلات در استان بوده است.

وی، اظهار داشت: با توجه به اینکه استان ما دارای ۱۰ درصد از روان آب های کشور است و بیش از ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی و قزل آلا مختص استان است مقرر شد رایزنی های انجام شود که این مرکز تحقیقات فعال تر شود و قرار است برنامه ها و نشست های منظمی تشکیل شود که این واحد را از شرایط فعلی که نیمه فعال است خارج کنیم.

صمیمی، بیان کرد: چه از طریق استفاده از ظرفیت های قانونی بودجه و چه از طریق مشارکت با بخش خصوصی حتما باید این مهم عملیاتی شود‌.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت