پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 آبان 1401 ساعت 20:08:: شناسه خبر: 127496

هدیه شرکت زهکش بنای دهدشت به مردم کهگیلویه /سد شهید دلنسب پس از ۱۱ سال آبگیری شد

سد شهید دلنسب کوهبرد تنها سد خاکی این شهرستان در سال ۱۳۹۰ با هدف جلوگیری از سیلاب‌ها و توسعه بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت، احداث این سد ظرفیت سالانه ۲/۵ میلیون مترمکعب آب را در خود دارا است.

صدای جنوب:

سد شهید دلنسب کوهبرد تنها سد خاکی این شهرستان در سال ۱۳۹۰ با هدف جلوگیری از سیلاب‌ها و توسعه بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت، احداث این سد ظرفیت سالانه ۲/۵ میلیون مترمکعب آب را در خود دارا است.

با توجه به این که توسعه کهگیلویه در گرو پرداختن به محصولات کشاورزی است از مزایای این سد می‌توان به افزایش تولید محصولات کشاورزی، ممانعت از مهاجرت، اشتغالزایی بیش از ۳۰۰ نفر از جوانان این منطقه و از همه مهم‌تر بحث گردشگری این طرح نام برد.

هم‌چنین با اجرای این طرح ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم شهرستان به اراضی آبی تبدیل خواهند شد.

بیش از یک دهه مسؤولان در مناسبت‌های مختلف با حضور میدانی بر این سد خبر از بهره‌برداری آن در ۶ ماهه اول یا دوم سال می‌دادند اما این سد همچنان در تحقق وعده‌های بی‌شمار مسؤولان رنگ می‌باخت.

وعده‌ای که محقق شد

فرماندار کهگیلویه در بازدید ۲۸ مرداد سالجاری از این سد اخبار امیدبخش به رسانه‌ها داد، سید عبدالعزیز در جمع خبرنگاران با بیان این که تاکنون ۳۰۰میلیارد ریال برای این سد هزینه شده است، اظهار کرد: فاز اول این سد در آینده نزدیک و ابتدای سال بارشی به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرماندار کهگیلویه گفت: با احداث این سد زمینه اشتغالزایی برای ۳۵۰ نفر فراهم خواهد شد.

موسوی با بیان این که با پیگیری‌های استاندار و جهاد سازندگی و اهتمام نماینده کهگیلویه فاز اول این پروژه در حال اتمام است، اعتبار مورد نیاز برای مطالبات پیمانکار، پمپاژ آب، خط انتقال و شبکه توزیع آب در فاز دوم را ۵۰ میلیارد تومان عنوان و خواستار تخصیص این اعتبار برای به سامان رساندن این پروژه شد.

کهگیلویه وبویراحمد سرزمین کارگاه‌های عمرانی

با توجه به مهم بودن این پروژه هم‌چنین سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور که حالا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده در بازدیدی که از پروژه‌های عمرانی استان کهگیلویه بویراحمد از سد شهید دلنسب کوهبرد در کهگیلویه بازدید به عمل آورد.

معاون اجرایی رییس جمهوری در حاشیه این بازدید اظهار کرد: عملیات ساخت سد «کوهبرد» شهرستان کهگیلویه پیشرفت مناسبی داشته و با تکمیل این طرح، پوشش ۳۵٠ هکتاری در منطقه عملیاتی می‌شود.

مرتضوی با بیان اینکه تلاش‌ها و اجرای پروژه‌ها استان را به کارگاه عمرانی تبدیل کرده است، خاطرنشان کرد: با تحقق توسعه همه جانبه می‌توان استان را از محرومیت‌ها عبور داد.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، خاطرنشان کرد: با تحقق این پروژه‌ها شاهد بهبود اشتغال و توسعه در استان خواهیم بود.

معاون اجرایی رئیس جمهوری به بازدید از چندین پروژه و طرح در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: در هر نقطه از استان شاهد فعالیت طرح‌های عمرانی هستیم.

سید علی معتمدی‌پور رییس جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد نیز در حاشیه بازدید معاون اجرایی رئیس جمهور از سد «کوهبرد» کهگیلویه، افزود: از جمله رهاوردهای سفر مهرماه ۱۴۰۰ هیأت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد، تخصیص ۴۷ میلیارد تومان برای تکمیل سد «کوهبرد» شهرستان کهگیلویه بود.

وی با اشاره به پیشرفت ۹۷ درصدی بدنه پروژه افزود: بعد از سفر ریاست جمهوری ۱۷ میلیارد تومان برای پروژه هزینه شده است.

معتمدی‌پور افزود: از مبلغ هزینه شده تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن جذب و با جذب این اعتبار پیشرفت فیزیکی طرح از ۴۰ درصد به ۶۵ درصد رسیده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان اعتبار هزینه شده برای این پروژه تاکنون را ۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح مورد نیاز است اظهار داشت: با بهره برداری از این سد، ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست آبیاری خواهد شد.

آبگیری سد کوهبرد کهگیلویه بعد از یک دهه وقفه

حال در تازه‌ترین خبرها مدیر اجرایی این سد، احسان تابش‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه آخرین مرحله فاز اول را بستن دریچه سد عنوان و اظهار کرد: با پایان یافتن مرحله نخست این سد، شاهد آبگیری در اولین بارش سال جاری در سد شهید دلنسب کوهبرد هستیم.

مجری سد شهید دلنسب(کوهبرد) کهگیلویه با بیان این که با اجرای این سد قریب به ۳۵۰ هکتار اراضی دیم به آبی تبدیل می‌شوند، خواستار همکاری جهاد کشاورزی جهت تامین و تخصیص اعتبار برای بهره‌برداران جهت کشت محصولات آن‌ها شد.

هم‌چنین محمد ویسی‌نژاد آب و خاک و اراضی و مهندسی جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کهگیلویه اظهار کرد: احداث این سد باعث اشتغال‌زایی برای ۱۷۵ نفر خواهد شد.

وی کارهای انجام شده در فاز اول این سد را شامل تکمیل فرازبند و پیش‌فراز، تکمیل بدنه و تاج، احداث سرریز و  تکمیل عملیات  آبگیری(لوله‌گذاری و بستن دریچه) عنوان کرد.

ویسی‌نژاد عملیات باقی مانده برای فازهای بعدی این سد را شامل ایستگاه پمپاژ، تاسیسات برق و شبکه تحت فشار عنوان و تصریح کرد: ۷۹۰ میلیاردریال اعتبار برای تکمیل فازهای بعدی این سد نیاز است.

به گزارش فارس، حال که فاز نخست این سد تکمیل شد و با توجه به مزیت‌های احداث این سد و توسعه بخش کشاورزی، می‌طلبد مسئولان با اهتمام ویژه‌ای همکاری‌های لازم را جهت تکمیل فازهای بعدی این پروژه در دستور کار خود قرار دهند.

برچسب ها:

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت