پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 02 بهمن 1401 ساعت 17:11:: شناسه خبر: 130644

۱۷درصد از کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد اضافه وزن دارند

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: ۱۷درصد از کودکان و نوجوانان سنین پنج تا ۱۸ سال کهگیلویه و بویراحمد چاق و اضافه وزن دارند.

فرشته بوستانی روز یکشنبه  با اشاره به اینکه در ایران از هر پنج دانش آموز یک نفر معادل ۲۰درصد چاق هستند یا اضافه وزن دارند افزود: تغذیه ناسالم، کم تحرکی، سرگرم شدن کودکان ونوجوانان با بازی های رایانه ای از دلایل این عارضه است.

وی عوامل ژنتیکی، استفاده از غذاهای فست فودی، مصرف آب میوه های صنعتی،غذاهای سرخ کرده و سریع غذا خوردن را از دلایل چاقی و اضافه وزن در کودکان ذکر کرد.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با یادآوری اینکه احتمال ابتلای کودکان چاق در بزرگسالی به بیماری های غیرواگیردار چون قلبی وعروقی زیاد است از والدین خواست در مرحله نخست با مراجعه به مراکز بهداشتی با اندازه گیری قد و وزن از وضعیت چاقی،اضافه وزن یا کم وزنی کودکان و نوجوانان با خبر شوند.

وی تاکید کرد: آموزش کودک و نوجوانان برای خوب جویدن و آهسته غذا خوردن،استفاده از غذاهای آب پز و کبابی به جای سرخ کردنی ها در رژیم غذایی روزانه، به حداقل رساندن مصرف فست فودها و تشویق فرزندان برای گنجاندن ورزش در برنامه روزانه از راهکارهای کنترل وزن فرزندان است.

بوستانی همچنین به خانواده ها توصیه کرد: بر برنامه دانش آموزان در مدارس نظارت داشته باشند و از مسئولان آموزشگاه ها بخواهند نسبت به اجرای زنگ ورزش حساس باشند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در پاسخ به سئوالی درباره برنامه های حمایتی دولت برای تغذیه دانش آموزان تصریح کرد: سامانه دهی بوفه مدارس و نامگذاری آن به نام پایگاه های تغذیه سالم از برنامه های دولت برای کنترل وزن دانش آموزان است.

بوستانی ابراز کرد: هم اکنون عرضه آب میوه های صنعتی،محصولاتی مانند شیرموز،شیرکاکائو، خوراکی هایی مانند ساندویج و نوشابه در پایگاه های تغذیه سالم مدارس ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می شود.

وی تاکید کرد: کودکان هرگز نباید صبحانه نخورده به مدرسه بروند زیرا احتمال چاق شدنشان بیشتر از کودکانی است که صبحانه می‌خورند.

تصریح کرد: والدین می توانند نان و پنیر و گردو یا سبزی، لقمه‌هایی نظیر کوکو و کتلت‌ها، میوه‌ها، خشکبارها، مغزها مانند گردو، فندق و بادام، برگه‌های میوه، انواع شیر خالص را در کیف مدرسه فرزندان خود برای مصرف در مدرسه قرار دهند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت