پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 مرداد 1402 ساعت 16:05:: شناسه خبر: 138294

مخالفان احداث سدخرسان سه در یاسوج دست به تجمع زدند/ خرسان ۱۰ هزار نفر را آواره می‌کند

جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد در مخالفت با ساخت “سد خرسان سه” جلوی مجتمع قضایی ۲ واقع در گلستان ۱۳ تجمع کردند.

به گزارش صدای جنوب  از یاسوج،  امروز جمعی از اهالی دهستان سادات محمودی شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد در مخالفت با ساخت سد خرسان سه جلوی مجتمع قضایی ۲ دادگستری این استان و با در دست داشتن پلاکاردهایی، از شورای تامین استان کهگیلویه و بویراحمد خواستند جلوی احداث سد خرسان سه را بگیرند.

یکی از اهالی دهستان سادات محمودی با اظهار تاسف از اینکه با احداث سد خرسان سه باید شاهد آوارگی بیش از ۱۰ هزار روستانشین باشیم، اظهار داشت: سزاوار نیست که ما را آواره کوچه و خیابان کنند تا منطقه دیگری آباد شود.

“محمودی مقدم ” در گفت و گو با خبرنگاران با برشمردن ظرفیت‌های متعدد دهستان سادات محمودی در حوزه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: با احداث سد خرسان سه بسیاری از منابع خدادادی و انسانی نابود می‌شود و بسیاری از مردم این دهستان گرفتار فقر و فلاکت خواهند شد.

معترض دیگر ساخت سد خرسان سه در دهستان سادات محمودی هم موافقت برای احداث این سد را بسترساز نابودی نسل آینده این منطقه زیبای گردشگری عنوان و یادآور شد: نمی‌دانم وزارت نیرو چرا می‌خواهد مردم دهستان سادات محمودی را آواره کند.

“سیدعلی اکبر محمدی” با برشمردن خسارت‌های متعدد احداث سد خرسان سه در دهستان سادات محمودی، اظهار داشت: با احداث این سد به طور حتم بسیاری از عرصه‌های منابع طبیعی و آثار باستانی در منطقه سادات محمودی باید به زیر آب برود و با خاک مدفون شود.

یک زن مُعترض به ساخت سد خرسان سه در دهستان محمودی هم با ابراز تاسف از موافقان احداث این سد به ایلنا گفت: تا الان مسئولان استانی حمایت قاطعانه از ما نکرده‌اند و فقط روشنفکر نماینده مجلس در حمایت از مردم و جلوگیری از احداث این سد سخن گفت و بقیه سکوت کرده‌اند.

شش میلیون درخت جنگلی و هشت چاه نفت زیر آب می‌رود

نماینده شهرستان‌های سه گانه سردسیری در  استان کهگیلویه و بویراحمد هم با اشاره به اینکه احداث سد خرسان مجوز زیست محیطی ندارد، تاکید کرد: شش میلیون درخت جنگلی و هشت چاه نفت زیر آب می‌رود.

“مهدی روشنفکر” در گفت و گو با خبرنگاران  از یاسوج گفت:  ۱۷ روستا با جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آب می‌رود که این جمعیت سرریز شهر یاسوج می‌شود و حاشیه نشینی در این شهر را به شدت افزایش می‌دهد و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری در پی داشته باشد.

وی افزود: احداث سد خرسان در دهستان سادات محمودی جز مصیبت برای ۱۷ روستا و نابود شدن صدها هزار گونه درختی و گیاهی و میراث تاریخی چند هزار ساله، برای استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ سودی نخواهد داشت.

نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس با بیان اینکه هشت حلقه چاه نفت به طور کامل زیر دریاچه پشت سد خرسان سه مدفون می‌شود، خاطرنشان کرد: بشار و خرسان مهمترین و اصلی ترین سرچشمه رود کارون بوده و با انتقال آب سرچشمه این رود، تمام کارون برای همیشه خشک می شود و این موضوع مغایر با دستور صریح مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از منابع آبی خوزستان است.

روشنفکر تاکید کرد: ادارات کل محیط زیست استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری تاکنون مجوز زیست محیطی برای سد خرسان سه را صادر نکرده و حتی با انتقال آب به دیگر مناطق کتبا مخالفت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت