پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 29 بهمن 1402 ساعت 20:11:: شناسه خبر: 143428

استاندار کهگیلویه و بویراحمد: دولت برای ساخت پتروشیمی “اوره وآمونیاک” چرام مصمم است

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پتروشیمی اوره و آمونیاک به عنوان پتروشیمی دوم دهدشت در دشت آهوی بین چرام و دهدشت که قرار بود در دسفر دوم کلنگ زنی شود بنا به دلایل فنی از دستور کار خارج شد که مجدد با پیگیری های انجام شده عملیات اجرایی این پروژه مهم به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش صدای جنوب و به نقل از  روابط عمومی استانداری کهگیلویه وبویراحمد سید علی احمدزاده اظهار کرد: پتروشیمی چرام قرار بود در سفر دوم رئیس جمهور به استان کلنگ زنی شود اما اعلام شد که به دلیل ناترازی گاز در زمستان ها و کمبود گاز امکان تامین گاز این واحد بزرگ صنعتی وجود ندارد.

وی افزود: قبول کردند، حداکثر هشت ماه گاز این پتروشیمی را تامین کنند که در این رابطه سرمایه گذار با آنها با مشکل مواجه شد و عنوان کرد که این مهم برایش توجیه اقتصادی ندارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با احداث این پتروشیمی ۹۵۰ شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

شهرستان ۳۳ هزار نفری چرام یکی از شهرستان های ۹ گانه استان ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم پای کار هستند و استان را حمایت می‌کنند.

احمدزاده تاکید کرد: پتروشیمی چرام به دلیل تأمین خوراک “گاز” در مرحله کلنگ‌زنی به مشکل خورد که با حمایت رئیس‌جمهور و دکتر “منصوری” این پتروشیمی دوباره به مدار ساخت بر خواهد گشت.

 

وی ادامه داد: عملیات اجرایی پروژه گاز مختار یاسوج آغاز شده است و خبر خوش دیگری که داریم بهره‌برداری نفت از حوزه شهرستان سه‌گانه بویراحمد در شورم و شبلیز صورت خواهد گرفت و چاه‌های جدید برای بهره‌برداری نفت حفر می‌شود.

شهرستان بویراحمد هم جزو مناطق دارای نفت و گاز می‌شود و ‌امیدواریم در این منطقه سرمایه‌گذاری‌هایی در تراز پتروشیمی و پالایشگاه‌ها برای آینده دیده شود، این مطالبه ما هست.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: به فکر صنایع بزرگ در استان هم هستیم، برای اولین بار احداث پتروپالایشگاه در گچساران آغاز می‌شود، حدود ۱۰۵ هزار بشکه نفت خوراک این مجموعه است که با دریافت مجوز محیط‌زیست کلنگ آن به زمین خواهد خورد و با شروع به کار آن حدود چهار هزار شغل ایجاد می‌شود.

هم اینک اجرای طرح پتروشیمی چرام نیازمند توجه دولت است تا آغاز عملیات آن اعلام شود.۵۰ هکتار زمین در اختیار سرمایه گذار قرار داده شد و ۲ سال مطالعات انجام و انواع مجوزهای مختلف از جمله محیط زیست و منابع طبیعی صادر شده است.

البته عملیات اجرایی پتروشیمی اول دهدشت از زمان کلنگ زنی آن در سال ۸۶ به دلایل مختلف روند اجرایی کندی داشته که طی ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب بیشتری گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۷.۵ درصد و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن و اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت