پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 26 تیر 1396 ساعت 03:04:: شناسه خبر: 19907

کارگاه اموزشی اطفاءحریق درسرفاریاب برگزار شد /مردم خودرا همیار طبیعت بداند

کارگاه اموزشی اطفا حریق با مشارکت مسیولان متولی ومردم برگزارشد.

پایگاه خبری صدای جنوب :
کارگاه آموزشی اطفاء حریق به میزبانی شهرستان چرام در سرفاریاب با مرکزیت تجمع و برگزاری( مسجدمصلی نمازجمعه ) طبق برنامه‌ریزی قبلی که توسط اداره آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی اداره کل تنظیم شده بود برگزار شد.
درابتداجلسه باتلاوت قرآن اغاز سپس دکترنیکبخت ضمن باهمیت قرادان نعمت های خدادی به ویژه جنگل ها عنوان کرد:که قدرت مردم محلی در خصوص ترویج فرهنگ منابع طبیعی و مقابله با حوادث ناگواری همچون آتش سوزی ها یک اولویت مهم اساسی جوامع محلی است و مردم محلی را سرمایه های اجتماعی و انسانی عرصه های جنگل و مرتع که پتانسیل و جایگاه ویژه ای در این زمینه دارند قلمداد نمود.
وی ادامه داد:اهمیت منابع طبیعی اعم از ایجادمحیط تفرجگاهی وارامش ،تولید آب،ایجاداشتغال ،جلوکیری ازفرسایش خاک ،تولیدگیاهان دارویی وهمچنین کمک به توسعه پایدار نام برد.
وی تصریح کرد:استان مادارای بهترین گونه های جنگلی ومرتعی در کشور حتی در جهان است وبهترین وارزشمندترین نوع درختان بلوط در استان ما بخصوص در شهرستان چرام به مقدار هفتادهزار هکتار وجوددارد که متاسفانه در معرض تخریب ونابودی قراردارندکه عده ای باایجاداتش در جنگل ها اقدام به تخریب می کنند.
دکتر نیکبخت اظهارداشت:زغال گیری ،بوته کنی واتش زدن پس چرمزارع وعدم اصول صحیح توسط گردشگران ازجمله عوامل ازبین رفتن مزارع هستند.
پیوسته گرمدیرمنابع طبیعی چرام در این گارگاه ضمن تقدیر وتشکراز مردم شهرستان چرام به ویژه مردم بخش سرفاریاب افزود: منابع طبیعی بدون همکاری مردم حفاظت از جنگل های شهرستان بااین تعدادنیرو مشکل دانست و خواهان همکاری وهمیاری تمامی مردم به ویزه شورای ها ودهیاران در امر محافظت از این منابع خدادای شد.
این گارگاه آموزشی با سخنان فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری “جناب سرهنگ برزمند”ادامه یافت ایشان با اشاره به مواد قانونی و۴۷/۴۶/۴۵را که در خصوص آتش زدن پس چر مزارع میباشد را توجیه و تفسیر نمودند، همچنین به مردم محلی بصورت عملی طریقه صحیح مهار آتش سوزی را یاد داد.
برزمندضمن اهیت دادن به کارچوپانان وتوصیه به مردم اظهارداشت: دامدران و حضار توصیه اکید می نمایم که در هنگام گشت و گذار در جنگل از خاموش کردن آتش مورد استفاده خود یقین کامل را کسب کنند و بعد از آن محل مورد نظر خود را ترک نمایند تا احیاناً مشکلی در عقبه به وجود نیاید،
سرهنگ برزمندضمن دعوت همه دستگاهها به همکاری تاکید داشتند: همه دستگاه‌های اجرایی، کشوری و لشکری را بر طبق مواد قانونی مصرح و آشکار موظف به رعایت همکاری با منابع طبیعی و آبخیزداری در مواقع آتش سوزی ها را خواستارشدند.
سرهنگ برزمند در مورد یک تجارت کاذب یعنی خرید و فروش زغال اشاره های قانونی و جدی را ایراد نموده اند وازجهادکشاورزی خواهان برگزاری دوره های اموزشی برای کشاورزان هستند که در این قست جهادوکشاورزی را به کاربیشتر دعوت نمود.

در ادامه جناب مهندس عزت الله نیک اقبال مدیرعامل شبکه زیست محیطی استان در مورد آفات درختی و زیان آتش زدن پسماندهای مزارع نکات فنی و تخصصی را ایراد نمودند، نیک اقبال از دسته بندی هایی تحت عنوان نیروهای شناسایی، نیروهای عملیاتی و نیروهای پاکسازی در هنگام آتش سوزی ها توسط مردم محلی را یک عامل موجه در مقابله با آتش ذکر کردند.
مدیرکل منابع طبیعی در این کارگاه ضمن تقدیر وتشکر از همه پرسنل منابع طبیعی ومردم شریف شهرستان چرام وسرفاریاب به تشریح سوره انفال پرداخت وعنوان کرد: سوره انفال اهمیت شرعی و فنی منابع طبیعی را محضر حضار عرض نموده و در خصوص اطفاء حریق و عوامل پیشگیری از وقوع این حادثه نکاتی مثل روشن نکردن اتش در جنگل ها-از انداختن ته سیگاردرجنگل وازاتش زدن پس چرمزارع خوداری کنیم-همکاری وتشویق مردم به همکاری وخواهان شدندکه همه مردم خودرا همیارمنابع طبیعی بدانندودرصورت اتفاق خوددست به اقدام بزنند و شماره رایگان “۱۵۰۴”را آماده پاسخگویی به هرنوع گزارشات مردمی در خصوص منابع طبیعی به حضار معرفی نموده اند
مدیرکل منابع طبیعی در پایان ضمن توصیه به همکاران خودتاکید داشتند:حفاظت ازمنابع طبیعی وظیفه عام دانسته وبه همکاران توصیه نمودنند که با مردم برخورد ملایم واخلاق خوب به راهنمایی مردم بپردازندتاکسی ناراضی نباشد.
در پایان مدیرکل منابع طبیعی به سوالات حاضرین پاسخ دادند
گفتنی است اهداف این کلاس بر محوریت های ذیل برگزار شد
فرهنگ استفاده از فرآورده های جنگلی.
چگونگی مهار آتش سوزی در مناطق مختلف تحت پوشش احیانی آتش.
ترویج فرهنگ حفاظت از انفال محیط محل زندگی و نحوه استفاده بهینه برخورداری از منابع جنگلی.
ترویج مجلات جنگل و مرتع، آگهی های هشدار و بروشورهایی با عنوان مواد قانونی.

خبرنگار:کیانی باوند

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت