پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 02 آذر 1399 ساعت 14:09:: شناسه خبر: 88698

جزئیات جدید از همدستی فتنه و تحریم علیه مردم ایران/ اوباما در سرزمین موعود چه می‌گوید؟

آقای روحانی درباره اوباما معتقد است که او را باهوش و مؤدب یافته است! اما همین آقای مؤدب در خاطرات خود که اخیراً منتشر شده است اذعان می‌کند که چگونه بعد از فتنه ۸۸ به فکر تحریم‌های فلج‌کننده و همدستی فتنه و تحریم افتاده است.

آقای روحانی درباره اوباما معتقد است که او را باهوش و مؤدب یافته است! اما همین آقای مؤدب در خاطرات خود که اخیراً منتشر شده است اذعان می‌کند که چگونه بعد از فتنه ۸۸ به فکر تحریم‌های فلج‌کننده و همدستی فتنه و تحریم

ــ «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و یکی از معماران توافق هسته‌ای برجام در بخشی از کتاب خاطراتش با عنوان «سرزمین موعود» توضیح داده که چگونه بعد از فتنه سال ۱۳۸۸ تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را که تا قبل از آن جنبه «نمادین» داشتند تقویت کرده است تا هم به‌عنوان حربه‌ای برای دمیدن در شعله آشوب‌ها به‌کار گیرد و هم از آن برای امتیازگیری از ایران استفاده کند!

 باراک اوباما تصریح کرده که بعد از اتفاقات ایران، خواسته درونی‌اش این بوده است که صریح‌تر از «تظاهرات‌کنندگان» حمایت کند، اما بعد از مشورت با کارشناسان امور ایران در شورای امنیت ملی آمریکا به این نتیجه رسیده است که این اقدام می‌تواند اثر عکس داشته باشد.

او نوشته است: «من در ابتدا وسوسه شدم که حمایت قوی‌ خودم را از تظاهرات‌کنندگان ابراز کنم ولی وقتی با تیم امنیت ملی‌ام نشست برگزار کردم، کارشناسان مسائل ایران به من درباره چنین اقدامی هشدار دادند. طبق گفته آنها، هر اظهارنظری از جانب من، احتمالاً اثر معکوس می‌گذاشت.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه، درباره هدفش از عدم ابراز لفظی به حمایت از فتنه ۸۸ این‌طور توضیح داده است: «فعالین در داخل ایران بیم این داشتند که هرگونه اظهارنظر حمایتگرانه از جانب دولت آمریکا بهانه‌ای برای اعتبارزدایی از جنبش آنها می‌شد.»

نکته‌ای که اوباما در اینجا به آن اشاره کرده مکمل همان چیزی است که هیلاری کلینتون هم در کتاب خاطراتش نوشته است، کلینتون در کتاب خاطراتش، «تصمیم‌های دشوار» خاطرنشان کرده است که راهبرد اجتناب از اظهارنظر علنی را «مرتبطین دولت آمریکا در ایران» به آنها گوشزد کرده‌اند.

در کتاب هیلاری کلینتون آمده است: «مرتبطین ما در ایران اصرار داشتند تا جایی که ممکن است دراین‌باره سکوت کنیم، نگران بودند که اگر آمریکا در حمایت از تظاهرکنندگان صحبت کند، یا آشکارا سعی نماید خود را وارد مسئله کند حکومت فرصت پیدا کند با اعتراضات به‌عنوان یک توطئه خارجی، برخورد کند. بسیاری از تحلیلگران اطلاعاتی و کارشناسان حوزه ایران ما هم با این نظریه موافق بودند.»

با این حال، خود هیلاری کلینتون هم تصریح کرده است که دولت اوباما پشت صحنه آشوب‌ها فعال بوده و برای داغ نگاه‌داشتن آتش فتنه تلاش می‌کرده است. او نوشته است: «پشت صحنه، تیم من در وزارت خارجه مداوم با فعالان در ایران در تماس بود و مداخله‌ای اورژانسی هم برای جلوگیری از تعطیلی توییتر به‌منظور تعمیر و نگهداری، انجام داد، اگر توییتر قطع می‌شد، معترضان از یک ابزار کلیدی ارتباطی محروم می‌شدند.»

دیگر اظهارنظر در این راستا را «کِنِت تیمرمن»، رئیس وقت صندوقی به‌نام «اعانه ملی برای دموکراسی» که یکی از بازوهای اصلی دولت آمریکا برای راه‌اندازی انقلاب‌های مخملی است مطرح کرده است. او در یادداشتی یک روز قبل از برگزاری انتخابات سال ۱۳۸۸ نوشته بود: «بنیاد موقوفه ملی برای دموکراسی میلیون‌ها دلار برای ترویج انقلاب‌های رنگی هزینه کرده است… به‌نظر می‌رسد بخشی از این پول به دست گروه‌های طرفدار موسوی رسیده است که ارتباطاتی با سازمان‌های غیردولتی تحت حمایت مالی موقوفه ملی برای دموکراسی دارند.» (منبع) تسنیم

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت