معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه توسعه با فولاد و پتروشیمی ایجاد نمی‌شود، بر صنعتی و تجاری‌سازی بخش کشاورزی و الگوی کشت تاکید کرد.

لزوم صنعتی و تجاری سازی کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

هیئت بلند پایه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدت سه روز در استان کهگیلویه و بویراحمد مسائل و مشکلات استان را بررسی کردند.

حجت‌الله میرزایی معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همین خصوص گفت: استان یک درصد جمعیت کشور را دارد اما تنها ۶ دهم درصد چی‌پی‌دی( تولید ناخالص داخلی) کشور را دارد که به منزله پایین بودن نرخ بهره‌وری و عدم ایجاد سرمایه نیروی انسانی است.

وی با اشاره به بهره‌وری پایین استان در بخش کشاورزی اظهار داشت: فرصت‌های بزرگی در بخش کشاورزی وجود دارد و باید کشاورزی استان به سمت مدل‌سازی، تجاری‌سازی صنعتی و اصلاح الگوی کشت سوق داده شود. در حال حاضر ۹۰ درصد محصولات استان غلات هستند در حالی که توجه‌ها به سمت محصولات باغی است که صنایع تبدیلی ایجاد می‌کند.

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عارضه دیگری که در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد متمرکز شدن ۵۰ درصد جمعیت در شهرستان‌های بویراحمد و دنا است، گفت: تداوم این وضعیت می‌تواند خطرساز باشد بهبود خدمات شهری و ایجاد زیرساخت‌ها مهم است اگر این روند تا ۴ سال آینده ادامه داشته باشد شهرستان‌های استان خالی از سکنه می‌شوند لذا آنچه مهم است سرمایه‌گذاری در سایر شهرستان‌ها خصوصا کهگیلویه بزرگ و بخشی از گچساران است.

میرزایی با بیان اینکه ۷۵ درصد واحدها با ۱۰ نفرکارکن در این دو شهرستان واقع شده‌اند افزود: ۲۰ هزار میلیارد برای پتروشیمی گچساران هزینه می‌کنیم اما فقط ۵۰۰ شغل ایجاد می‌شود در حالی که اگر همین مبلغ را در سایر حوزه‌ها هزینه کنیم چندده‌ هزار شغل ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه با پتروشیمی و فولاد ایجاد نمی‌شود، گفت: پتروشیمی‌ها فقط باعث نابودی محیط زیست، تخریب منابع آب و افزایش نابرابری و ایجاد حس تبعیض می‌شوند در حالی که باید بر روی صنعتی و تجاری سازی بخش کشاورزی و الگوی کشت تمرکز کنیم.

این مسئول با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برندهای بزرگ در حوزه صنایع غذایی نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد است، عنوان کرد: آنچه می‌تواند موجب تحول شود سرمایه‌گذاری یک یا دو برند بزرگ در حوزه صنایع غذایی، پوشاک است. ایجاد چند واحد بزرگ دامپروری در استان ضروری است که شستا آمادگی ایجاد یکی از این دامپروری‌های بزرگ را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه برندهای بزرگ صادراتی در کشور فعال هستند و در این استان زمینه خوبی،برای دریافت مواد اولیه و فرآوری آن جهت صادرات وجود دارد، افزود: بالغ بر ۲۰ هزار تن ماهی سردآبی در استان تولید می‌شود اما فرآوری نشده و فله‌ای در بازار به فروش برسد که این برندها می‌توانند فرآوری و بسته بندی کنند و ماهی را به عنوان محصول صادراتی تبدیل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر آموزش و توانمندسازی نیروی کار گفت: اگر پتروشیمی در استان ایجاد شود اما نیروی کافی نباشد باید از سایر استان‌ها به پتروشیمی نیرو تزریق شود لذا فنی و حرفه‌ای‌ برای آموزش نیروی کار اقدام کند که البته تحریم‌ها واحدهای فنی و حرفه‌ای را نیمه تعطیل کرده‌اند.

معاون اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بهبود محیط کسب و کار افزود: محیط کسب و کار در استان نامناسب ارزیابی می‌شود و متاسفانه مدیران همکاری لازم جهت حضور سرمایه‌گذاران را نداشته‌اند به همین جهت استان رتبه ۲۴ بهبود محیط کسب و کار را در کشور دارد.

میرزایی در بخش پایانی با تاکید بر  بهبود شاخص‌های روستایی خاطرنشان کرد: کارخانه ماشین‌سازی شستا در گچساران تعطیل است که با راه‌اندازی این کارخانه بنگاه‌ها قطعات خود را از این واحد سفارش می دهند.