پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 10 مرداد 1400 ساعت 00:05:: شناسه خبر: 103536

تشکیل پرونده قضایی برای برداشت غیرقانونی آب

متخلفان برداشت‌های غیرقانونی آب به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

به گزارش صدای جنوب  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای این استان گفت: پی تنش‌های آبی در شهرستان‌ها و مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد کشت محصولات آب بر از جمله شالیکاری ممنوع بوده و کشت این محصولات جرم تلقی می‌شود.
رسول فرهادی افزود: کشاورزان باید برای برداشت آب، قوانین و مقررات مربوطه را رعایت کرده و از برداشت آب از رودخانه‌ها و کشت در حاشیه آنها، خودداری کنند.
آقای فرهادی با بیان اینکه قانون توزیع عادلانه آب یکی از مهمترین مبانی قانونی در زمینه مدیریت منابع آبی کشور است، اضافه کرد: با توجه با اهمیت آب، نهاد‌های متعددی در حوزه مدیریت آب مشارکت داشته و در قانون توزیع عادلانه آب، وظایف هرکدام از این نهاد‌ها و دستگاهها برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز مازاد بر پروانه یا غیر مجاز از طریق پمپاژ و همچنین برداشت‌های سنتی برای حقابه بران قدیم مشخص شده است.
وی کم بارشی‌ها و بروز خشکسالی‌ها را از مصادیق بحران دانست و ادامه داد: برای مدیریت این نوع بحران به همکاری همه دستگاه‌های عضو کمیته بحران نیاز است.
فرهادی اضافه کرد: شرکت آب منطقه‌ای هم به عنوان دبیر جلسات شورای حفاظت از آب، با هماهنگی دستگاه قضا، نیروی انتظامی و همچنین در صورت نیاز شرکت توزیع نیروی برق با برداشت‌های غیرمجاز  برخورد قانونی می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در اثر کم بارشی‌ها دبی رودخانه‌های استان از جمله رودخانه بشار کاهش یافته است، گفت: تعدادی از بهره‌برداران منابع آبی استان، بدون توجه به کم‌آبی و بدون کسب تکلیف از شرکت آب‌منطقه‌ای با استفاده از پمپ‌های غیرمجاز اقدام به برداشت غیرقانونی آب در حاشیه رودخانه‌های استان  کرده‌اند.
فرهادی افزود: به منظور جلوگیری از برداشت های غیر مجاز آب، گروه‌های گشت و بازرسی شهرستان‌های بویراحمد و دنا استفاده کنندگان غیرقانونی و متخلفان حاشیه رود بشار را شناسایی و پس از قطع برق پمپ‌های غیرمجاز و جمع‌آوری آن‌ها، متخلفان را با تشکیل پرونده قضایی برای برداشت غیرقانونی آبتشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی دادند.
وی از ممنوع بودن استفاده از شبکه‌های آبیاری تحت مدیریت شرکت آب‌ منطقه‌ای استان هم خبر داد و اضافه کرد: بر اساس مصوبات شورای حفاظت، استفاده از شبکه‌های آبیاری در مناطق سروک، شاه قاسم، دشت روم، و شبکه امامزاده جعفر به استثنای کشت‌های دائم ، برای آبیاری کشت‌های سطحی و زراعی آب‌بر ممنوع است و متخلفان به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بر اساس مواد ۱۸ تا ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، مسئولیت نظارت بر برداشت آب از وظایف وزارت جهاد کشاورزی است ادامه داد: اعلام ممنوعیت کشت محصولات آب‌بر، معرفی کشت‌های جایگزین، برآورد خسارات عدم کشت و عدم ارائه خدمات برای کشت محصولات آب‌بر در کانال های آبیاری سنتی از جمله اقدامات لازم برای مدیریت آب در استان است.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت