پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 09 مهر 1400 ساعت 10:07:: شناسه خبر: 107412

گزارش بازدید وزیر جهادکشاورزی از شهرستان کهگیلویه

وزیر جهاد کشاورزی به نمایندگی ازرییس جمهور از شهرستان کهگیلویه بازدید کرد.

صدای جنوب:

وزیر جهاد کشاورزی به نمایندگی ازرییس جمهور از شهرستان کهگیلویه بازدید کرد.

ساداتی نژاد راحجت الاسلام موحد و جمعی ازمدیران استانی وشهرستانی همراهی میکنند.

بازدید از سدابریز و پروژه پاتاوه دهدشت به اتمام رسید و هم اکنون ساداتی نژاد وهیات همراه عازم سدمخرنی کوهبردهستند…

سید جواد ساداتی نژاد روز جمعه(۹مهرماه ۱۴۰۰) با سفر به شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد، از نزدیک آخرین وضعیت پروژه های این منطقه را بازدید و بررسی کرد.
در این سفر،فرماندار کهگیلویه ،نماینده شهرستان های کهگیلویه،چرام ،لنده،بهمیی و جمعی از مسئولان شهرستانی و استانی حضور داشتند.
حضور در شورای اداری، بازدید از محل احداث سد آبریز،پروژه پاتاوه-دهدشت، بازدید از ایستگاه پمپاژ غربی و اراضی مربوطه،طرح آبرسانی ۴ شهر،دیدار با عشایر از جمله برنامه های وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در این شهرستان است.
بنابراین گزارش، پنجمین سفر استانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور امروز (جمعه، ۹ مهرماه) به استان کهگیلویه و بویراحمد انجام می گیرد

***

وزیر جهاد کشاورزی از طرح ابرسانی ایدنک به حومه غربی بازدید کرد.

خبرتکمیل میشود…

نماینده کهگیلویه بزرگ درمجلس شورای اسلامی گفت:با بهره برداری از سد ابریز جهش زیادی در توسعه کهگیلویه بزرگ بوحود می اید.
موحد گفت:بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کهگیلویه وچرام ابیاری می شود.

وی ادامه داد: کهگیلویه مظلوم است وانتظارداریم دکترساداتی نژاد بعنوان نماینده رییس جمهوری مطالبات مردم راانعکاس دهد.

****

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی ‌های انجام شد ه ساخت سد آبریز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ مشکلی ندارد و روند اجرایی ان با شتاب بیشتری ادامه می یابد .

«سید جواد ساداتی نژاد» روز جمعه در بازدید از ایستگاه سد ابریز در کهگیلویه ، این سد را یکی از طرح های مهم دولت در حوزه کشاورزی شهرستان کهگیلویه دانست و اظهار داشت: قول می دهم دولت توجه ویژه ای به ساخته شدن این طرح خواهد داشت.

وی بیان کرد: با توجه به اشتغالزایی و نقش محرومیت زدایی این طرح ،دولت از همه ظرفیت ها برای احداث به موقع آن استفاده خواهد کرد.

ساداتی نژاد اضافه: با توجه به تکمیل فاز یک و ۲ مطالعاتی این سد، برنامه ریزی لازم برای تخصیص اعتبار مورد نیاز با همکاری وزارت نیرو و بانکهای عامل انجام خواهد شد.

با ساخت این سد ، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت های شهرستان های کهگیلویه و چرام انتقال می یابد .

این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می شود.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

سد آبریز با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می شود .

با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد.

مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران و از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه برای توسعه بخش کشاورزی است.

این رودخانه از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد و با عبور از بهبهان و آغاجاری در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نامرود جراحی، تالاب شادگان و در فصل‌های پرآب به خلیج فارس می‌ریزد.

آب رودخانه مارون از استان کهگیلویه و بویراحمد خارج می‌شود. حوزه آبریز آن مناطق غربی بویراحمد سفلی و قسمت اعظم طیبی و دشمن زیاری را در بر می‌گیرد.

رودخانه پرآب مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از کنار دشت های پهناور شهرستان کهگیلویه می گذرد و استفاده چندانی از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشاورزی منطقه نمی شود.

از ۷۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه کمتر از یک دهم آن آبی است و در سایر اراضی کشت دیم همراه با هزینه های گزاف و درآمد حداقلی انجام می شود.
شهرستان های کهگیلویه و چرام اکنون با وجود دشت های وسیع و اراضی مستعد کشاورزی و ظرفیت های بالقوه در بخش های مختلف صنعتی و گردشگری ولی به دلیل نبود برخی زیرساخت ها توسعه چندانی نیافته اند.

 

***

وزیرجهاد کشاورزی درادامه بازدید از طرح های کهگیلویه سد کوهبرد را عاملی برای پیشرفت حومه غربی دهدشت دانست.
وی با بیان اینکه مشکلات این سد در جلسه هیات دولت مطرح می شود تاکید کرد عملیات نهایی این سد شتاب می گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی  افزود: یکی از مسائلی که در این منطقه حائز اهمیت است توسعه باغات است. شرایط اقلیمی استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار مساعد باغ است. لذا رییس سازمان جهادکشاورزی به کمک همکاران  باید باغات را نسبت به زراعت ارجحیت دهند چرا که در حوزه باغات کارایی اقتصادی هفت برابر بیشتر از زراعت است.

وی ادامه داد:یکی از مصوبات این سفر اختصاص ۷۰ میلیارد تومان به توسعه باغات بوده است. باید به دنبال صنایع تبدیلی هم برویم که کشاورز ما از نظر قیمت محصول دچار چالش نشود. ما آمادگی داریم که در بانک کشاورزی تسهیلات لازم را به سرمایه‌گذار در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی ارائه دهیم.

***

وزیرحهادکشاورزی در جمع کشاورزان حومه غربی دهدشت حضوریافت.

دراین مراسم اذرفر مدیرکل عشایراستان مشکلات عشایر رابیان کرد.

ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی هم باقدردانی از جهادکشاورزی و عشایر دربرگزاری این مراسم سنتی نسبت به برطرف شدن مشکلات عشایر قول مساعد داد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت