پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 06 دی 1400 ساعت 23:10:: شناسه خبر: 111668

برخورد قاطع دستگاه قضا با جرائم خشن

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد: حوزه قضایی کهگیلویه و بویراحمد با جرائم خشن برخوردی قاطع دارد.

به گزارش صدای جنوب ، دادستان عمومی و انقلاب مرکز این استان در نشست آسیب شناسی جرائم خشن و استفاده از سلاح در استان با حضور رسانه‌ها گفت: در سالجاری در حوزه جرائم خشن صدور قرار بازداشت موقت افزایش داشته ایم که این نشان از برخورد قاطع قضایی با اینگونه جرائم است.
سید علی ملک حسینی افزود: در حوزه جرایم خشن که جرم اول است فراوانی مان نسبت به کشور کم است، اما تعداد زندانی‌های استان در این بخش بیشتر بوده است.

ملک حسینی بیان کرد: در حوزه جرائم خشن صدور قرار بازداشت موقت ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته ایم که این جهش امتیاز منفی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برخورد ما در جرایم خشن قاطع بوده و تصور عموم در این است از هر کسی شکایت شد باید فوری روانه زندان شود که اگر اینگونه باشد باید ده‌ها زندان در یاسوج ساخته شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک درصد زندانی است که استان ما ۵۰ نفر از نُرم کشوری بالاتر است جایگاه ششم کیفری را نسبت به زندانیان کشور داریم هرچند برخورد شده، اما نتیجه مطلوب به دست نیامده است.
ملک حسینی اضافه کرد: تصور عموم در این است از هر کسی شکایت شد باید فوری روانه زندان شود شاکی‌ها انتظار دارند وقتی از فردی شکایت می‌کنند باید بازداشت شود، در حالی که اول قاضی باید به نتیحه برسد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این مطلب که برخی بر این باورند نیروی انتظامی افرادی را دستگیر کرده، اما قاضی آزاد می‌کند، این سوال را مطرح کرد که آیا هر کسی را نیروی انتظامی دستگیر کرد، جایگاهش زندان است؟

ملک حسینی ادامه داد: سال جاری، ۷/۶۸ درصد زندانیان بدون سابقه و ۳/۱۳ سابقه قبلی دارند که می‌توان نتیجه گرفت زندان محل ورود مجرمان حرفه‌ای و مجرمان بالفعل است.

وی با اشاره به اینکه برای شرایط خاص استان مجبور شدیم افرادی که با سلاح مرتکب جرم می‌شوند و فاقد سابقه کیفری بوده اند به زندان معرفی کنیم، بیان کرد: متوسط ورودی دادسرای مرکز استان ماهانه ۲ هزار پرونده است که به شعب ارجاع می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه به هر قاضی ماهیانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ پرونده ارجاع می‌شود اضافه کرد: در استان ما یک فرهنگ مراجعه به دادسرا و دادگاه‌ها هست که از روز اول تا رفتن پرونده به اجرای احکام ارسال شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: برخی افراد هر روز در دادگاه‌ها هستند و این یک ضعف فرهنگی است.

ملک حسینی در خصوص طولانی شدن زمان رسیدگی به برخی پرونده ها، بیان کرد: رسیدگی به برخی پرونده‌ها طولانی می‌شود اگر نیاز به معرفی به پزشکی قانونی و نیازمند معاینه مجدد باشد و یا اگر شکستگی عضوی باشد حتی نوع شکستن در میزان تعیین جرم مؤثر است.
وی در خصوص نزاع چند سال قبل که در میدان امام حسین (ع) (فلکه استانداری) رخ داد، بیان کرد: هیچکس در پرونده استانداری آزاد نشده و بالغ بر ۸تا ۹ ماه بازداشت موقت و در احکام آن‌ها ۳۰ ماه حبس، شلاق و تبعید صادر شده است و در حال گذراندن حبس هستند و در این پرونده هیچ کس آزاد نشده است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: فردی که با قمه مردم را زخمی کرده است این عمل قطعا حکم حبس دارد و در همه شاخص‌ها دستگاه قضا قاطع و سریع بوده و صلاح نیست تعداد بازداشتی‌ها و قصاص‌ها علنی شود، گاهی از این افراد که قصاص شده اند توسط برخی‌ها اسطوره سازی شده است.
وی با اشاره به اینکه آیا دستگاه قضایی یک دستگاه فرهنگی است و فعالیت فرهنگی اولویت کار دستگاه قضایی است، افزود: در خصوص پیشگیری از وقوع جرم برخی ادارات به وظایف خود عمل نمی‌کنند، که منجر به تشکیل پرونده در دستگاه قضایی می‌شود.

ملک حسینی به برخورد با جرائم اشاره کرد و افزود: در برخورد با مفاسد هر جرمی که مستندسازی و اسناد آن به دادستانی برسد از آن مغفول نبوده، تشنه آن هستیم که پرونده‌ای در خصوص مفاسد تشکیل تا برخورد لازم انجام شود.

ملک حسینی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در استان‌های قومی و عشیره‌ای وجود دارد این است که قاضی بومی همیشه در سیل اتهام قرار دارد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: قضات استان از پاک دست‌ترین افراد هستند که امروز از جان و مال و ناموس مردم محافظت می‌کنند و افتخار می‌کنیم که همکاران ما خودشان را ملزم به ارایه خدمات می‌دانند.
وی تاکید کرد: در پرونده‌هایی که جرم خشن هست برخورد قاطعانه صورت می‌گیرد و مردم به دستگاه قضایی امیدوارند که در همه جهات کار می‌کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت