پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 20 بهمن 1400 ساعت 00:11:: شناسه خبر: 114113

شمارش حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد

حیات وحش مناطق حفاظت شده و پارک ملی دنا از امروز توسط ۳۱ اکیپ شمارش می شوند.

به گزارش  صدای جنوب  سرپرست حفاظت محیط زیست این استان گفت: از امروز سه شنبه ۱۹ بهمن ۹۵ نفر کارشناس و محیط‌بان درقالب ۳۱ اکیپ به مدت ۳ روز با همکاری تشکل های زیست محیطی مردمی، حیات وحش مناطق حفاظت شده، شکارممنوع و پارک ملی دنا را شمارش می کنند.

اسلام جاودان خرد هدف از این سرشماری‌ها را تخمین جمعیت کل و بز، در مناطق مختلف حفاظت شده و شکار ممنوع عنوان کرد.
وی افزود: اگرچه مشاهدات سایر گونه‌ها از جمله گوشتخواران و حتی نمایه‌های حضور سایر گوشتخواران مهم نیز در فرم‌های سرشماری نیز ثبت می‌شود اما در این سرشماری که به روش مشاهده مستقیم انجام می‌ شود وضعیت آبی مناطق، پوشش گیاهی و علوفه‌ای نیز مورد پایش قرار می‌گیرد.

جاودان خرد بیان کرد: پس از این آماربرداری، اطلاعاتی در خصوص وضعیت ترکیب سنی و جنسی جمعیت های موجود، آشنایی هرچه بیشتر با مشکلات محیط زیستی پیش روی و چگونگی برخورد و رفع مشکلات زیست محیطی برنامه ریزی می شود.

هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامین با وسعت ۲۵ هزار ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با دو هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در استان وجود دارد.

در راس آن ها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دنا است که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.

منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیا است که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان نخستین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت