پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 17 فروردین 1401 ساعت 14:01:: شناسه خبر: 117812

درحفاظت از منابع آب باید فرهنگ‌سازی شود/ ساماندهی مشکلات پسماند درشهرستان چرام باجدیت پیگیری شود/دراین زمینه کوتاهی شده است

اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان چرام در سال جاری با هدف ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب برگزار گردید. سیدهادی خاضعی رئیس اداره منابع آب شهرستانهای کهگیلویه، چرام ولنده  در ابتدای جلسه ضمن قدردانی از فرماندار و اعضای محترم شورای حفاظت ازمنابع اب شهرستان  و بعنوان دبیر جلسه گزارشی از عملکرد […]

اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان چرام در سال جاری با هدف ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب برگزار گردید.

سیدهادی خاضعی رئیس اداره منابع آب شهرستانهای کهگیلویه، چرام ولنده  در ابتدای جلسه ضمن قدردانی از فرماندار و اعضای محترم شورای حفاظت ازمنابع اب شهرستان  و بعنوان دبیر جلسه گزارشی از عملکرد و اقدامات در حوزه منابع آب شهرستان چرام اشاره نمود.

سید عبدالرحمان توفیقیان فرماندار شهرستان چرام در این جلسه گفت: همواره در حفاظت از منابع آب باید فرهنگ‌سازی را در اولویت قرار دهیم، در این راستا باید از منابع آبی که در نیمه دوم سال و فصلی داریم بهره‌مند شویم.

وی افزود:باید درکاشت  محصولات هم به روزرسانی داشته باشیم و محصولات کشاورزی باید زود بازه و نسبت به کم آبی مقاوم باشند تابتوانیم از منابع آب استفاده لازم را ببریم.

توفیقیان اضافه کرد:سدکوثر باظرفیتی بالغ بر ۵۰۰میلیون متر مکعب ذخیره بیش از ۹۵درصد از آب های آن از  شهرستان چرام تامین می شود.

وی با بیان اینکه سطح کشت زیادی  را در استان داریم، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی‌ها  موانع را بررسی و رفع کنیم تا کشاورزان در فصل زراعی با کمترین دغدغه مواجه و از هدر رفت آب جلوگیری شود.

رئیس شورای اداری شهرستان با اشاره به تنگ نطری های  استان های همجوار در جهت جلوگیری از احداث سد ابریز گفت:استانهای همجوار در احداث سد ابریز مانع های زیادی ایجاد کردند که می طلبد ما در گرفتن حق مردم از برداشت اب سد کوثر تلاش کنیم.

فرماندار چرام گفت:طرح۱۰۰۰هکتاری شمس آباد بعنوان یک مطالبه پیگیری شود.

وی اضافه کرد:با برنامه ریزی محدویتی  ایجاد کنیم که چاههای غیر مجاز احداث نشوند.

رئیس شورای اداری چرام عنوان کرد:در تمدید پروانه های آب های کشاورزی همکاری شود.

توفیقیان در پایان با اشاره به وضعیت نامناسب پسماند  گفت: ساماندهی مشکلات پسماند درشهرستان چرام  با  جدیت پیگیری  شودچرا که کوتاهی هایی صورت گرفته است.

خاضعی عنوان کرد:هدف از تشکیل جلسه شورای حفاظت از منابع آب ایجاد تعادل بین منابع و مصارف علی الخصوص به تعادل رساندن آبهای زیرزمینی در دشت های چرام و انسداد چاههای غیر مجاز و جلوگیری از برداشت های غیر مجاز از چاههای مجاز و رعایت الگوی کشت می باشد که تحقق این امر همکاری و همدلی کلیه اعضاء و مسئولین مربوطه را می طلبد.

رئیس اداره منابع آب شهرستانهای کهگیلویه، چرام ولنده اضافه کرد:یکی از بزرگترین نگرانی ها در مورد منابع آب در آینده پایداری تخصیص منابع آب فعلی و آینده است  هرچه آب کمیاب تر شود اهمیت مدیریت آن بسیار افزایش می یابد.

وی افزود:یافتن تعادلی بین نیاز انسان ها و آنچه محیط زیست به آن نیاز دارد گامی مهم در پایداری منابع آب است.

خاضعی  بدلیل کاهش شدید بارندگی ها در سال زراعی آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ و گرمای زودرس در شهرستان اشاره کرد و گفت :عبور از شرایط آبی و پیک مصرف در تابستان امسال مستلزم ،اقدامات اضطراری است و بر لزوم همکاری همه دستگاه های ذی‌ربط در بحث حفاظت و صیانت از منابع آب بیان نمود.

وی افزود: انتظار می رود کشاورزان شهرستان نسبت به کاشت محصولات  آب بر ازجمله هندوانه ،برنج وذرت خودداری کنند و می بایست در دستور کار همه آحاد مردم و دستگاه های متولی قرار گیرد.

وی با اشاره  به وضعیت  بحرانی آب درسراسر کشور  آن رایک تهدید جدی دانست  واظهار کرد : باتوجه به خشک سالی های  اخیر  بدلیل عدم بارندگی  وکاهش سطح آبهای زیر زمینی  شهرستان  به منظور پیشگیری ازبحران   بی آبی  درسال جاری براستفاده بهینه ازتمام منابع آب های موجود زیرزمینی وسطحی تاکید کرد.

در ادامه پس از اظهارنظر اعضای شورای حفاظت از منابع آب مصوبات جلسه بر اساس رویکردهای طرح سازگاری با کم آبی و نیز طرح احیا و تعادل بخشی آب زیرزمینی مورد تایید قرار گرفت و جهت اجرای مصوبات ابلاغ گردید و در پایان ضمن تشکر از فرماندار و اعضای شورا گفت: از دستگاه های قضایی و انتظامی انتظار میرود با توجه به حساسیت موضوع تسریع در رسیدگی به پرونده های بخش آب را در اولویت و خارج از نوبت رسیدگی کنند.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت