پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 03 تیر 1401 ساعت 10:04:: شناسه خبر: 122337

۶۰ هزار هکتار عرصه‌ جنگلی بلوط کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت برگ خوار شد

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های مناطق سردسیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگ خوار سفید و جوانه خوار بلوط شده است.

سعید جاوید بخت روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: ۲۵ هزار هکتار از این جنگل‌ها در مناطق گرمسیری باشت، کهگیلویه و بهمئی دچار آفت پروانه برگ خوار سفید شده اند.

وی افزود: میزان ابتلا به این آفت در جنگل‌های مناطق سردسیری استان شامل دنا و بویراحمد به بیش از ۳۵ هزار هکتار رسیده است.

جاوید بخت تصریح کرد: از مجموع مساحت یک میلیون و ۵۵۵ هزار هکتار استان یک میلیون و ۳۹۵ هزار هکتار جنگل و مرتع بوده و کهگیلویه و بویراحمد از استان‌هایی با درگیری بالای درختان بلوط به این آفت است.

او تاکید کرد: خشکسالی، نوع سم پاشی و آلودگی‌های مرکبات و باغات گونه‌های ضد این آفت را از بین برده اند و کاهش بارندگی‌ها از جمله علت‌های ایجاد آفت برگ خوار هستند.

وی ادامه داد: اقداماتی در زمینه مبارزه با این آفت‌ها انجام شده، اما شیوع این افت در جنگل های استان گسترده شده و در صورتی که در دو سه سال آینده ادامه پیدا کند منجر به خشک شدن جنگل‌های بلوط استان می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با راهکار مقابله با این آفت‌ها، بیان کرد: محلول پاشی راهکاری جهت مقابله با این آفت است که اثرات مخرب زیست محیطی بر گیاهان و جانواران ندارد.

جاوید بخت تصریح کرد: آنطور که برآورد شده، امسال بیش از ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیارد ریال برای مبارزه با این آفت در ۱۵ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط مناطق گرمسیری نیاز است و این رقم برای مناطق سردسیری به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد ریال می‌رسد.

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت