پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 07 آذر 1401 ساعت 08:09:: شناسه خبر: 128226

اشتغال زنان روستایی در کهگیلویه و بویراحمد با صندوق های خرد محلی

صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در راستای حمایت از طرح توانمندسازی زنان روستایی با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی در قالب اجرای ایجاد صندوق های خرد محلی زنان روستایی با ارائه تسهیلات ارزان قیمت زمینه اشتغالزایی آنها را فراهم کرده است.

بر اساس نظرات کارشناسان و پژوهش های انجام شده در سه دهه اخیر، تأمین مالی خرد به عنوان راهکاری مناسب جهت مقابله با فقر روستاییان مطرح شده و برخی کشورها در این زمینه به موفقیت های چشمگیری دست یافته اند. اهمیت این دستاورد به گونه ای بود که بانک جهانی سال ۲۰۰۵ را سال ” اعتبارات خرد” نامگذاری و کشورهای در حال توسعه را در به کارگیری این شیوه اعتباری تشویق کرده است.

برای تأمین مالی یک فعالیت کوچک، شروع یک فعالیت جدید یا توسعه یک فعالیت کوچک، ابتکار نوینی لازم است که در سالهای اخیر به اعتبارات خرد شناخته شده است.

بر اساس این پژوهش ها هدف از راه اندازی و پرداخت اعتبارات خرد، فراهم آوردن تسهیلات مالی برای افراد با درآمد پایین است که امکان دسترسی به بانکها و سایر منابع مالی رسمی را ندارند و برای تأمین نیازهای مالی، از سرمایه در گردش یا پس اندازهای خود استفاده می کنند یا ناچارند به منابع غیر رسمی مراجعه کنند.

به گفته بیشتر کارشناسان پرداخت اعتبارات خرد در روستاها علاوه بر عرضه تسهیلات مالی، با تشکیل گروه ضمن افزایش اعتماد به نفس ظرفیت های مدیریتی در میان اعضا را نیز تقویت می کند.

به رغم اهمیت نقش زنان در فرایند توسعه، بخصوص روستایی، بررسی ها نشان داده که در این زمینه از ظرفیت زنان به نحو احسن استفاده نشده است.

با توجه به اینکه بیشتر زنان استان کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص زنان روستایی خانه دار هستند و از آن جایی که زنان همیشه با ابتکارات خاص خود در اداره زندگی سنتی موفق بودند پرداخت تسهیلات خرد به زنان تاثیر مستقیم در توسعه فعالیتهای آموزشی و ترویجی دارد.

زنان استان کهگیلویه و بویراحمد همیشه در کنار مردان فعالیت هایی از جمله دامپروری، باغبانی، کشاورزی، خرید وسایل خانه، خرید خوراک و پوشاک، مخارج دارویی درمان و بهداشت و صنایع دستی را انجام می دهند که با حمایت دولت در پرداخت اعتبارات خرد علاوه بر فراهم کردن زمینه اشتغالزایی زنان به افزایش درآمد اقتصادی خانواده نیز کمک می کند.

استفاده معقول از تسهیلات خرد صندوق، زنان را تشویق می کند که با افزایش درآمد خانوارها زمینه پیشرفت روستا را نیز فراهم کند

در بخش زیادی از کهگیلویه و بویراحمد در دهه های نه چندان دور، سبک زندگی بصورت سنتی و عشیره ای بوده است و با توجه به فعالیت شبانه روزی زنان در این خانواده ها، الحاق شدن به الگوی اعتبارات خرد می تواند با کاهش فقر به بهبود وضعیت اقتصادی خانواده و حتی تحصیل بهتر فرزندان کمک شایانی کند.

به گفته بیشتر کارشناسان اعتبارات خرد، وضع فقرا (دهک های پایین جامعه)، کشاورزان کوچک و زنان را بهبود بخشیده و دسترسی آنها به وام کم بهره و مستقیم را افزایش داده و ضمن اشتغالزایی و افزایش درآمد، در توانمندسازی و بهبود استاندارد زندگی آنها موفق بوده و دست رباخواران را از زندگی آنها کوتاه کرده است.

روستا یکی از مهمترین پایگاه های تولید و رفع نیازهای اساسی جامعه است، از این رو تقویت زمینه و تواناییهای جامعه روستایی می تواند منجر به پویایی اقتصاد کشور شده و تاثیر مستقیم بر تقویت شاخصهای رشد اقتصادی، کنترل نرخ تورم، افزایش نرخ رشد اشتغال و کاهش فقر در کشور شود.

اهداف تشکیل صندوق های اعتبارات خرد

این صندوق پس از انجام مطالعات در زمینه نظام تامین مالی کسب وکارها غیررسمی در سطح بین المللی و داخلی، مدل بومی صندوق‌های خرد محلی را در سال ۱۳۹۳ اجرایی کرده است.

توانمند سازی جامعه محلی از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی در قالب گروههای اعتبار پس‌انداز، ارتقاء مهارتهای فردی و اجتماعی اعضا از طریق برنامه‌های آموزشی، تجهیز پس‌انداز خانوارهای عضو، افزایش درآمد خانوارهای کم درآمد از طریق پرداخت وام‌های کوچک برای انجام فعالیتهای درآمدزا، دسترسی آسان به منابع مالی، تقویت اقتصاد خانواده های جامعه زنان روستایی. تقویت روحیه مشارکتی در کسب و کارهای جمعی و مشارکتی، ایجاد ارزش آفرینی در محصولات تولیدی زنان روستایی و اعضای صندوق ها، کاهش فقر در مناطق روستایی و بین زنان روستایی و حمایت از تعاونی ها در تامین نیاز مالی جهت بازار فروش محصولات تولیدی توسط اعضاء است.

بر اساس نظریه کارشناسان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد نرخ بیکاری در مناطق شهری ۱۷ درصد و میزان نرخ بیکاری مناطق روستایی نیز ۱۰ درصد است.

راه اندازی صندوق های خرد محلی می تواند سرآغاز رونق فعالیت هایی نظیر پرورش دام سبک و سنگین ، کشت گیاهان دارویی، محصولات گلخانه‌ای، صنایع دستی، صنایع غذایی، گردشگری، بسته بندی، خشکبار صادراتی، تولید شیرینی، گلیم بافی، عروسک دوزی، نان محلی، تولید کیف، چیپس میوه و عرقیات گیاهی باشد.

حمایت از زنان سرپرست خانوار در دولت سیزدهم شتاب می گیرد

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و وزارت کشور منعقد شده است بانوان سرپرست خانوار در استان شناسایی و برای توانمندسازی و ارتقاء سلامت اجتماعی آنان برنامه ریزی می شود.

عاطفه سادات مدبرنژاد افزود: بانوان نیازمندی که زیر پوشش و حمایت سازمان‌های حمایتی قرار ندارند با مشارکت صندوق کارآفرینی و گروه‌های مردمی و با رویکرد خانواده محور شناسایی و حمایت می شوند.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این طرح شامل زنان مطلقه، زنانی که همسران آنها فوت شده، زنانی که همسران از کار افتاده دارند و دختران تجرد قطعی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بانوانی که در این طرح شناسایی می‌شوند نباید تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی و یا صندوق بازنشستگی باشند، یادآور شد: هدف از اجرای این طرح شناسایی هدفمند و ارائه خدمات توانمندسازی زنان در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی، روانشناختی، حقوق، بهداشت و سلامت، حمایتی و معیشتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

مدبرنژاد ادامه داد: این طرح شامل زنان کمتر از ۵۰ سال که فرزند زیر ۲۰ سال دارند و در دهک‌های یک تا پنج قرار دارند می‌شود، این زنان با همکاری کمیته امداد شناسایی و در آیتم‌های ذکر شده توانمند می‌شوند.

در حالی که سال ۱۳۶۵ نرخ رشد روستا نشینی در کهگیلویه و بویراحمد ۳۰ درصد بوده و این میزان هم اکنون به ۲۱ درصد کاهش یافته است نیاز است تا با برنامه ریزی اصولی برای رونق کسب و کارهای کوچک در مناطق به ویژه روستاها فراهم شود تا اهالی به ماندن در این مناطق تشویق شوند.

راه اندازی ۱۳۵ صندوق خرد

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی یکسال گذشته ۱۳۵ صندوق خرد محلی در ۱۳۵ روستا این استان در راستای حمایت از زنان روستایی راه اندازی شد.

کاظم حاجی پور با اشاره به حمایت های خوب دولت سیزدهم از محرومیت زدایی از مناطق محروم بیان کرد: یکی از اولویت‌های مهم این صندوق در سال ۱۴۰۱ حمایت از این صندوق‌های خُرد محلی در سطح روستاهای استان است.

وی با اشاره به همکاری جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی در اجرای این طرح اظهارداشت: کمک به معیشت خانواده های روستایی، دسترسی آسان زنان روستایی به تسهیلات ارزان قیمت و بدون ضمانت بانکی صرفا با سفته از مزایای این طرح است.

حاجی پور صندوق‌های خُرد زنان روستایی شامل ۱۵ تا ۵۰ نفر عضو در رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال و به صورت هیات مدیره‌ای بر اساس تجربه کار و سابقه شغلی تشکیل می‌شود.

رونق کسب و کار روستایی برای زنان

وی اضافه کرد: در این طرح متقاضیان با آورده بسیار کم تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان از صندوق کارآفرینی تسهیلات اشتغالزایی دریافت می کند.

حاجی پور گفت: این تسهیلات بصورت خودگردان با تشکیل گروه های کوچک اشتغالزایی در زمینه مختلف به متقاضیان پرداخت می شود.

اولویت راه اندازی صندوق های خرد با مناطق محروم است

مدیر صندوق کارآفرینی امید با اشاره به راه اندازی ۵۰ صندوق خرد محلی تا پایان سال جاری افزود: اولویت پرداخت تسهیلات در مناطق محروم با زنان سرپرست خانوار است

حاجی پور راه اندازی صندوق های خُرد زنان روستایی را نیازمند حمایت متقاضیان بخصوص روستائیان دانست و اضافه کرد: این طرح علاوه بر ایجاد اشتغال برای زنان نقش مهمی در ارتقا سطح درآمد خانوارهای روستایی نیز دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به نظارت مستمر کارشناسان جهاد سازندگی، بسیج و کارشناس بانک در راستای اجرای عملی طرح های اشتغال مهاجرت معکوس در بسیاری از روستاها نیز پیش بینی شده است.

کهگیلویه و بویراحمد ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر آن در یکهزار و ۷۰۰ روستای استان سکونت دارند.

منبع ایرنا

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت