پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب-صدای مردم جنوب ایران

پایگاه خبری تحلیلی صدای جنوب | Sedayejonoob.ir

منتشر شده در تاریخ: 04 بهمن 1401 ساعت 08:11:: شناسه خبر: 130707

طرح توسعه باغات در ۳۲۰ هکتار از اراضی شیب دار کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح توسعه باغات در ۳۲۰ هکتار از اراضی شیب دار استان به صورت کاملا فنی در حال اجراست.

داریوش حصار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ان  اظهار کرد: توسعه باغات در اراضی شیبدار یکی از برنامه های اصلی این وزارتخانه در دولت سیزدهم است که استان امسال توانسته رتبه سوم کشور را در توسعه باغات در اراضی شیبدار کسب کند.

وی افزود: چند سالی بود که این طرح به خوبی در استان اجرا نمی شد اما اکنون جهش چشمگیری در اجرای طرح یاد شده در استان پدید آمده است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: توسعه باغات در اراضی شیبدار شامل بادام،انجیر و انگور حوزه بویراحمد، مارگون، کاکان و موگر در حال اجراست.

حصار عنوان کرد: طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار برای اولین بار در استان به صورت سامانه های آبگیر اجرا شده است و در گذشته به صورت گود برداری در اراضی دیم اجرا می شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: هدف تبدیل اراضی شیب دار دیم در مناطق مستعد است که سبب بهره وری زمین و جلوگیری از فرسایش خاک است.

حصار افزود: این طرح همچون طرح های آبخیزداری عمل می کند از این جهت که باعث کاهش رسوبات در پشت سدها می شود زیرا فرسایش کمتر است و در نتیجه رسوب کمتر می باشد.

وی اضافه کرد: این سال ها عمده یارانه نهال ها به سمت نهال های دیم پرداخته می شود که سبب تشویق کشاورزان به سوی این طرح شده است.

توسعه باغات در سطح استان نوپا و براساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۵ احداث باغ در زمین های شیب دار اجرایی شد اما از سال ۱۳۹۵تا ۱۳۹۹ اقدام قابل توجهی در خصوص این طرح انجام نشده بود.

سالیانه۳۰۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

سطح باغستان های استان را حدود ۴۰ هزار هکتار برآورد می شود و سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود

سطح باغستان های استان را حدود ۴۰ هزار هکتار برآورد می شود و سالانه ۹۷۲ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

نظرسنجی

    • آخرین اخبار
    • پربازدیدترین اخبار

    ویدیو ها

    آگهی مناقصه شرکت پشتیبانی امور دام کشور

    همراه اول

    بالای صفحه
    طراحی سایت